...

Moderator: Moderatorer

av Nordan
En bekant till mig har lånat ut sin bil till en kompis som blivit av med sitt körkort en månad. Dom har "bytt" bil med varandra i en månad för att det ska vara mindre risk att den körkortslösa ska bli ertappad. Bortsett från det idiotiska att köra utan körkort undrar jag om försäkringen gäller om den körkortslösa blir inblandad i nån form av olycka med lånad bil???

/Michael
Användarvisningsbild
av Derank
Nej, numera måste föraren ha giltigt körkort, förr i tiden räckte det att bilen var försäkrad. Jag orsakade själv en olycka innan jag fick körkortet.

Numera står det att föraren måste inneha giltigt körtkort i försäkringsvillkoren. Om ersättningen bara sänks el utesluts helt vet jag inte.
Dessutom gör du dig skyldig till tillåtandes av olovlig körning, straffet är dagsböter.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tror inte att man får ut ett skit på försäkringen om den som äger bilen är medveten att den som lånar bilen inte har något körkort.
av NilsO
Åtminstone hos Länsförsäkringar är det såhär, om jag tolkar villkoren rätt:

Trafikförsäkringen gäller även om föraren inte har körkort, i den meningen att den täcker skadorna på motpartens bil m.m. Försäkringsbolaget kräver bilägaren på en "brottssjälvrisk", kring 5000:-. Vad jag förstår kvittar det om det är bilägaren/försäkringstagaren som kör eller någon annan. Gäller alltså att ha koll på att den som lånar ens bil faktiskt har körkort. Ungefär samma sak gäller om föraren kör onykter. (Är bilen stulen är det såklart en annan sak.)

Övriga försäkringar gäller inte, dvs man får inget för om den egna bilen blir kvaddad om föraren inte har körkort.
Användarvisningsbild
av Derank
Trafik gäller alltid oavsett om du är dyngfull, påtänd el trebent, men då lär du ju åka på att pröjsa själv. Jag tänkte mer på försäkring för den egna bilen, men jag tror och hoppas ju inte att TS är så dum att han lånar ut en bil av högre värde till en polare som han vet har tappat körkortet som dessutom vill byta bil för att inte bli igenkänd. Det låter inte som om det är första gången han blev stoppad.............snuten verkar känna till fordonet, om man säger så.
Användarvisningsbild
av SRT
Trodde det var lika illa att köra bil oavsett om det var ens egen bil eller lånad bil om man saknade detta körkort.Blev av med körkortet en sommar för hög hastighet på mc där även bilkörkortet åkte så då kan man ju fråga sig varför när det var på mc jag köde och inte i bilen ha ha ... :D

[youtube]TuEdU_lrtZk[/youtube]
Senast redigerad av 1 SRT, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Detta är så korkat att jag inte ens finner ord :wink:
image.png
image.png (175.91 KiB) Visad 8986 gånger
Hur som, enligt en artikel http://www.sydsvenskan.se/malmo/taxicha ... korkort-1/ har föraren blivit av med sitt körkort pga sjukdom för en tid sedan och orsakar en olycka, det var ju bara tur att det skedde vid ett rödljus inne i staden och hastigheten rätt låg men det kunde slutat illa ändå så klart. Känns ju bra att läsa ovan att de som blev påkörda iaf får ut något på taxibolagets trafikförsäkring
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Derank skrev:Nej, numera måste föraren ha giltigt körkort, förr i tiden räckte det att bilen var försäkrad. Jag orsakade själv en olycka innan jag fick körkortet.

Numera står det att föraren måste inneha giltigt körtkort i försäkringsvillkoren. Om ersättningen bara sänks el utesluts helt vet jag inte.
Dessutom gör du dig skyldig till tillåtandes av olovlig körning, straffet är dagsböter.
Ja det har jag med hört dessutom har jag hört att man blir av med lappen om man lånar ut till någon utan kk.
Eller om man åker med någon som inte har kk. Kan ha fel men det är vad jag hört iaf.
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]