...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Sedan en vecka tillbaka uppfattar jag att trafikfilmen blivit ofantligt mycket värre. I söndags körde jag på Nissastigen ned mot Gislaved och noterade att jag var tvungen att använda spolarvätska efter varje möte med andra bilar som skvätt upp saltslask på min ruta. Nog för att det alltid blir lite kletigt på rutan efter ett möte och svep med torkarna men nu är det helt extremt. Igår och idag fick jag spola rutan i alla fall 10 gånger på vägen till jobbet. Det är en sträcka på 3 mil som tar 20 minuter att köra. Så illa har det inte vart tidigare.

Det är inte spolarvätskan i sig som är dålig. En rejäl dusch med den ger en ren och fin vindruta utan klet men så fort det skvätter upp från vägen och torkarna gör ett svep så blir rutan totalt igenkletad. Det blir bara värre och värre för varje svep med torkarna och enda sättet att bli av med skiten är en rejäl dusch spolarvätska.

Jag funderar på om blandningen saltvattnet ändrats och att de haft i någon annan skit för att det skall bli mer miljövänligt eller ”klimatsmart”? Någon mer med dessa erfarenheter?
Användarvisningsbild
av sthlm
Läste på något annat forum där en användare undrade om man börjat sprida sockerlösning på vägarna.
Jag tycker själv att spolarvätskeanvändningen blivit absurd och det sitter som en klick smör på rutan.
Sedan en vecka tillbaka har jag inte sett röken av salt! Det är allt för kallt både här i Gävle och i Stockholm..
Och igår förmiddag höll jag mig från spolarvätska helt.. -21... Var osäker på om det skulle frysa.
Jo, jag vet att blandningens koncentration kan variera. Så är det med spolarvätskan också. Jag är ju inte helt ny på det där med att köra bil så det är därför jag reagerar på att det är onormalt kladdigt på rutan nu. Jag känner inte igen detta.
Jag kör inte ens bil varje dag men jag har ju sett saltbilar som sprider salt. För någon dag sedan aåg ja en bil som vattnade vägen, är det saltvattenlösningen som kladdar brutalt?
Alla bilar är typ svarta längs sidorna och bakpå nu.
Var bor ni? Här uppåt har jag inte sett en saltbil på den här sidan nyår.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag kan inte ta gift på det men vissa vägar har sett ut som om dom fått något "kladd" på sig trots kylan och har antagit att det varit saltlösning som spridits ut.
Salt/sockerlösning har väl testats i 10 år nu på olika orter i Sverige så varför inte i Stockholm.
Senast jag läste om det så funkade det bra och påverkade inte naturen lika negativt.
Jag residerar i Västergötland, på gränsen till Småland och här är trafikfilmen helt klart värre än jag någonsin upplevt tidigare. Om det vore min spolarvätska som var problemet så borde det ju bli kletigt när jag spolar, men det blir det inte. Det blir kletigt när jag drar ett svep med torkarna på den sörja som skvätt upp på bilen och det blir värre än vad det blivit tidigare under alla de år jag kört bil.
Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]

Fungerar temperaturmätaren som den ska? Om mo[…]

Här finns mer:. Prova googla på Volvo P[…]