...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag funderar lite på när det är berättigat att använda varningsblinkers. Om jag exempelvis stannar på en parkeringsficka en mörk natt så tänder jag parkeringsljuset. För mig är varningsblinkers en signal för att något är på tok och att man eventuellt behöver hjälp alternativt att bilen står någonstans där det inte skall stå en bil. Vad har ni för tankar kring användande av varningsblinkers? För övrigt verkar ryssar vara rejält sugna på att använda varningsblinkers mest hela tiden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag slår alltid på dem när det blir ett hastigt köslut, för att varna bakomvarande. När de slår på sin blinkers, slår jag av min...
av HVTH
Använder den mest för att tacka andra trafikanter. Brukade blinka vänster höger vänster men den varianten verkade många inte fatta. Varnar jag folk för vilt eller annan fara brukar jag slå på de någon sekund tillsammans med helljusblink. Annars håller jag med dig om när den skall användas.

Stockholmarna verkar dock vara flitiga att använda dom när de felparkerar :wink:
av Daniel73
Dom ska användas för att varna när bilen står väldigt tokigt, tex med punktering på landsväg.
Dom får inte användas på fordon under färd.

Lämpligtvis i kombination med varningstriangel
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. Dom får användas i färd för att varna.. T.ex så tänder ju nyare Volvos varningsblink om man gjort en kraftig inbromsning. Först flashar bromsljusen.. Och om man får ner hastigheten till under en viss hastighet tänds varningsblinkers och fortsätter blinka tills man antingen stänger av eller ökar farten.
av Daniel73
joel80 skrev:Mja.. Dom får användas i färd för att varna.. T.ex så tänder ju nyare Volvos varningsblink om man gjort en kraftig inbromsning. Först flashar bromsljusen.. Och om man får ner hastigheten till under en viss hastighet tänds varningsblinkers och fortsätter blinka tills man antingen stänger av eller ökar farten.
Jepp, dom automatiska ljusen är OK.

Lagtexten...
https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS_2009-83.pdf
Användarvisningsbild
av joel80
Kap2 paragraf3 tillåter ju även alla fordon som "bara" har varningsblikers att använda dem i alla situationer som beskrivs i Kap1 paragraf1.. Och i "liknande fall" vilket man kan tolka väldigt luddigt om man vill. Att använda varningsblinkers för att varna för vilt eller köslut eller annan fara ser jag inte som något som egentligen bryter mot lagen.... Att dom används som "park everywhere lights" är däremot väldigt frustrerande...
av Daniel73
joel80 skrev:Kap2 paragraf3 tillåter ju även alla fordon som "bara" har varningsblikers att använda dem i alla situationer som beskrivs i Kap1 paragraf1.. Och i "liknande fall" vilket man kan tolka väldigt luddigt om man vill. Att använda varningsblinkers för att varna för vilt eller köslut eller annan fara ser jag inte som något som egentligen bryter mot lagen.... Att dom används som "park everywhere lights" är däremot väldigt frustrerande...
Problemet är att det inte är du som tolkar, polisen och ev tingsrätt står för tolkandet.

Som privatperson blir det bara paragraf 2 & 4 som går att använda.
Enda gången det får blinka när bilen rullar är bogsering.

1. i väghållningsarbete eller liknande arbete,
2. vid bärgning och transport av bärgat fordon,
3. i samband med fordonskontroll eller motsvarande,
4. vid olycksplats eller motsvarande,
5. när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 300
centimeter,

Att använda dom vid otillåten parkering styrker uppsåtet att ställa sig dumt och är tacksamma att lappa.
av llesrof
HVTH skrev:Använder den mest för att tacka andra trafikanter. Brukade blinka vänster höger vänster men den varianten verkade många inte fatta. Varnar jag folk för vilt eller annan fara brukar jag slå på de någon sekund tillsammans med helljusblink. Annars håller jag med dig om när den skall användas.

Stockholmarna verkar dock vara flitiga att använda dom när de felparkerar :wink:
En snabb höger- och vänsterblink funkar ju inte nu längre när jag har sådan där komfortblinkers som ger tre blink nör jag duttar till spaken.

Jag kom på ett fall till då jag använder den och det är när jag passerar en potentiell fara, till exempel om det ligger något på vägen. Då uppmärksammar jag bakomvarande på detta genom att ge några blink med varningsplinkers. Jag har sett andra göra så och det har bland annat uppmärksammat mig på att det stod älgar vid vägen.
Användarvisningsbild
av joel80
Daniel73 skrev:
joel80 skrev:Kap2 paragraf3 tillåter ju även alla fordon som "bara" har varningsblikers att använda dem i alla situationer som beskrivs i Kap1 paragraf1.. Och i "liknande fall" vilket man kan tolka väldigt luddigt om man vill. Att använda varningsblinkers för att varna för vilt eller köslut eller annan fara ser jag inte som något som egentligen bryter mot lagen.... Att dom används som "park everywhere lights" är däremot väldigt frustrerande...
Problemet är att det inte är du som tolkar, polisen och ev tingsrätt står för tolkandet.

Som privatperson blir det bara paragraf 2 & 4 som går att använda.
Enda gången det får blinka när bilen rullar är bogsering.

1. i väghållningsarbete eller liknande arbete,
2. vid bärgning och transport av bärgat fordon,
3. i samband med fordonskontroll eller motsvarande,
4. vid olycksplats eller motsvarande,
5. när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 300
centimeter,

Att använda dom vid otillåten parkering styrker uppsåtet att ställa sig dumt och är tacksamma att lappa.
Att använda vid otillåten parkering är väldigt dumt och där håller jag med... men för att varna i trafiken för t.ex vilt eller annat ser jag går under punkt 4, speciellt med tillägget du hoppade över: "7. i andra med 1–6 jämförliga fall."

Att polisen ens skulle reagera eller tolka det annorlunda i ett sånt fall ser jag som extremt osannolikt, min och polisens tolkning om det är olagligt eller inte att använda varningsblink för att varna om saker i trafiken är nog rätt lika. Eller tror du man skulle bli stoppad och lagförd för att man sätter på varningsblinkersen för att varna bakomvarande när man kör förbi vilt på sidan av eller på vägen?

Fulparkeringar pratar jag alltså inte om, utan om att varna för farliga saker i trafiken.
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]