...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av keroan
#1005475
Läste på aftonbladet idag:

" För mycket last inne i bilen
Bötesbelopp: 1 200 kronor.
Lagtext: ”Fordon lastat på sådant sätt att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindrats”.
Exempel: En kombi-bil full med flyttkartonger som gör att du inte ser vägen i backspegeln."

Vad menas? Är man skyldig att lasta så att man har full sikt bakåt i innerbackspegeln??

Man ser ju inget bakåt i den spegeln om man drar släp med kapell heller... Är detta också olagligt?

http://www.aftonbladet.se/bil/article21450284.ab
Användarvisningsbild
av erikn
#1005505
Stor och lång kartong som går in över passagerarsätet så att du inte ser ut åt sidan är väl ett exempel. Flytta fram sätet så att du får plats med lasten vilket hindrar dig i att manövrera bilen.
av Droopy
#1005508
personbilsregistrerade fordon måste ha klart siktfärlt bakåt har jag för mig att det står i någon paragraf, om man sedan måste ha en backspegel låter jag vara osakt. jag använder sällan el aldrig bakrutan el innerbackspegeln att titta i, innerbackspegeln är ofta riktad så jag ser busarna i baksätet el pekar rätt upp i taket.
Användarvisningsbild
av P210
#1005573
Står mycket om sikt genom rutor framåt om man googlar, hittar inte något om sikt bakåt, bara om backspeglar och siktvinklar för dessa, Innerspegel verkar inte vara lagkrav! En på förarsidan måste du ha, inte på höger.. innerspegel om du har en bakruta.. annars ingen innerspegel. bägge sidor om du har dragkrok.

Är hantverksbilar typ Peugeot Bipper/Partner personbilsregisterade? eller går de som lätta lastbilar - de kan ju sakna bakrutor?

Men min Hot Rod är tex reg. besiktigad utan bakruta/innerbackspegel, har varit i diskussion med ordningsmakten flera ggr om detta faktum, särkilt om de legat efter med blåsljusen ett tag och jag inte uppmärksammat dem :wink: Sidospeglar med godkända siktvinklar har jag - men jag måste böja mig ned för att se något i dem! Men poliserna har oftast varit osäkra själva, men efter att ha slagit i sina lagböcker en stund har de alltid fått ge sig, det behövs ingen bakåtsikt!
Bild
Användarvisningsbild
av joel80
#1005592
Vår Caddy Maxi på firman har ingen bakruta.. Men likt förbannat en backspegel. Man ser alltså bara en vägg precis bakom sitt huvud i backspegeln.. Men den får inte tas bort.. Då skulle den inte gå igenom besiktningen. Hm..
av llesrof
#1005670
joel80 skrev:Vår Caddy Maxi på firman har ingen bakruta.. Men likt förbannat en backspegel. Man ser alltså bara en vägg precis bakom sitt huvud i backspegeln.. Men den får inte tas bort.. Då skulle den inte gå igenom besiktningen. Hm..
En regel för reglernas skull, men jag respekterar det. Börjar man tulla på sånt så blir det snart en massa diskussioner hit och dit med folk som tycker en massa. Då är det enklare att ha en regel som gäller alla.
Dålig värme i kupén

Nya mätningar utförda GOLV FÖRARSI[…]

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]