...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#1004710
Fick frågan kastad på mig idag och blev lite ställd.
Har något sådant ens diskuterats? Finns det utsläppsbaserade skatter på dessa tvåhjulingar?
Jag har själv aldrig sett en sådan diskussion så varför inte ta den här.
Användarvisningsbild
av P210
#1004720
Intessant fråga, äger ett flertal mopeder och bara en enda är en fyrtaktare, tvåtaktarna är inte direkt miljövänliga!
Skatter har jag aldrig hört talas om men det finns faktiskt lite miljöregler:

Sommaren 1999 infördes ett förbud som gjorde att nya mopeder inte kunde typgodkännas om de inte uppfyllde vissa avgaskrav. För första gången i Sverige fanns det då regler för vad en ny moped fick släppa ut: högst sex gram kolmonoxid per körd kilometer – samtidigt som sådana med fler än två hjul, som till exempel flakmoppar, tilläts smutsa ned dubbelt så mycket.

Därefter har kraven skärpts yttrligare. Nu får en moped får ge ifrån sig högst ett gram kolmonoxid – samma mängd som en ny bil – och de med fler än två hjul får släppa ut 3,5 gram. När det handlar om kolväten och kväveoxider får en tvåhjulig moped emellertid släppa ut omkring sex gånger mer än en bil. En flakmoppe det dubbla.

Miljöförvaltningen i Stockholm gjorde denna analys som svar på en fråga från Miljöpartiet om tvåtaktarnas miljö- eller hälsopåverkan i Stockholmstrafiken 2011;
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... 9193,d.bGg
Användarvisningsbild
av Perra83
#1004736
Min Aprilia moped har direktinsprutning av både bensin och olja. Körde en långsväng på nästan tio mil och då tog den 0.2l/mil. Den varken ryker eller luktar 2-tak som dom gjorde förr.

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]