...

Moderator: Moderatorer

#998888
Ja titta på denna gatuvy:
https://www.google.se/maps/@58.7529189, ... 56!6m1!1e1

Den gatstumpen har inget namn, är det en gata då eller mer en typ utfart? Är det en trevägskorsning jag står i och därför blir böter om man parkerar bakom ryggen om ni snurrar 180 grader mot det röda huset, men varför är det i så fall kvar markeringar i asfalten efter tillåten parkering, det har ju varit tillåtet att stå där bevisligen spåren finns kvar, stoppförbud är det först till vänster, men här ska va en korsning. Jag har parkerat här nästan varje dag i tio år utan problem parkeringsvakterna har bara gått förbi, men så idag kom en vakt fram och sa vänligt men varnande att det är böter att stå i en korsning, hmmm... För de andra stackars satar som kom efter mig kostade det 900 pix. Ja vad ska man tro?
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
#998890
Dessutom fråga två, räcker det med en vit linje för att avsluta parkeringszon där borta till höger framför svarta bilen, ska inte det va en vägskylt med en pil som pekar neråt också? Eller räcker det med linjen?
#999780
En t-korsning med högerregeln, ser ingen huvudledsskylt. Som Pani skriver finns det inget som visar att vägen in är någon form av utfart, utan det är en vanlig väg, inte heller någon skylt för återvändsgata.
Parkeringen slutar vid det vita strecket framför bilen pga att det är en utfart framför, som du ser så fortsätter parkeringen sedan. Min bedömning av länken :)

Edit: Dock ser strecken utsuddade ut, knepig fråga då som du skrev att man hamnar mitt i korsningen :???:
#1000107
Jo ni har nog rätt, frågade samhällsbyggnadskontoret och de sa att i sitt kartsystem hette stumpen Bagaregatan den oxå och att det är en gata, och därmed en korsning. Då var det alltså fel förut innan när man fick stå där på anvisad parkering, parkering brukar inte va godkänt i en korsning. Men hon skulle skicka vidare till tekniska nämnden för att kanske fixa en skylt där parkering ska sluta för att tydliggöra korsning/parkeringsförbudet. Så då har jag kanske besparat stadens bilförare stort antal böter i framtiden, och staden en säker inkomst. Jag ser varje dag bilar som ställer sig där. Jag har iofs stått där i tio år utan att få... men den gamla parkeringsvakten kanske var ovanligt snäll, eller inte visste reglerna. Hatten av för henom.

Men att inte få parkera där är egentligen riktigt fånigt, folk har ju och jag som sagt parkerat där i alla år, man är inte i vägen för någon, hur riskfritt som helst. Staden och affärerna skulle behöva varje parkeringsplats, där är det fyra-fem bort typ på ett bräde.
#1000849
semmelman skrev:Då var det alltså fel förut innan när man fick stå där på anvisad parkering, parkering brukar inte va godkänt i en korsning.

Men att inte få parkera där är egentligen riktigt fånigt, folk har ju och jag som sagt parkerat där i alla år, man är inte i vägen för någon, hur riskfritt som helst. Staden och affärerna skulle behöva varje parkeringsplats, där är det fyra-fem bort typ på ett bräde.
I mina kvarter får man parkera i de flesta T-korsningarna.
Här t.ex: Hagavägen
#1000916
Att man får parkera där är nog för att Brahevägen är enkelriktad.
#1000918
erikn skrev:Att man får parkera där är nog för att Brahevägen är enkelriktad.
Brahevägen är bara enkelriktad på den södra halvan. Den norra är dubbelriktad och man får stå på Råsundavägen mitt för Brahevägen också.
Samma sak på Slottsvägen mitt emot Carl Thunbergs väg (fast bara en bil får plats innan garagenedfarten).
#1001078
mikebike skrev:
semmelman skrev:Då var det alltså fel förut innan när man fick stå där på anvisad parkering, parkering brukar inte va godkänt i en korsning.

Men att inte få parkera där är egentligen riktigt fånigt, folk har ju och jag som sagt parkerat där i alla år, man är inte i vägen för någon, hur riskfritt som helst. Staden och affärerna skulle behöva varje parkeringsplats, där är det fyra-fem bort typ på ett bräde.
I mina kvarter får man parkera i de flesta T-korsningarna.
Här t.ex: Hagavägen
Fantastiskt, den där gatan är ungefär lika bred som mitt exempel, det där är ju ett bevis på att man kan få parkera i en korsning, de är ju exakt identiska typer av korsningar, alltså hade parkeringsvakten inte rätt när hon sa och satte ut böteslappar p g a som hon påstod att det var en korsning. Då är ju frågan hur ska en domstol vid ev överklagan veta om folk får parkera eller ej i en korsning, har gatuverket nån gång bestämt vad som gäller i alla korsningar i landet och skrivit ner det i sin kart-databas eller vadå?
Alltså vem ska man fråga vad som gäller för parkeringsregel i en viss korsning när det är oklart, parkeringsvakten duger ju inte, de gissar ju bara, så vem bestämmer eller vet?
#1001116
Om det inte är tillåtet så är det förbjudet, d.v.s. om inte lokal skyltning eller målning visar att man får parkera där så får man inte.
Men jag kan inte riktigt förstå varför det skall vara förbjudet, uppenbarligen fungerar det utmärkt i Solna.

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]