...

Moderator: Moderatorer

Ett fartgupp eller farthinder skall väl byggas där det är mest behövt?
Gävle kommun håller på bygger massor av stora fartgupp som de kallar för "cykelöverfarter".
De bygger fartgupp utanför city där det knappt existerar människor?
De bygger fartgupp på 60, SEXTIOVÄGAR?
Vad tusan håller de på med?
Farthinder ska väl finnas vid skolor och vägar där det råder stor fara för oskyddade trafikanter?, inte där de passerar 2 gående om dagen.
Helt sjukt och miljöförstörande, till vintern spöar nog gävle stockholm med sämst luft i landet.
Galet.
Tycker också det är korkat.. Fartgupp vid skolor är klokt och vettigt.. Men håller helt med om att dom läggs på de mest korkade ställen nu.. T.ex har min snittförbrukning hem från Köpis ökar från ca 4.5l/100km till närmre 6l/100km. En resa på ca 6km enkel resa vi gör kanske 2ggr per vecka.
Känns ytterst korkat.. Och det är just en 60-sträcka där som har farthinder.
Jag vet precis vilken väg du menar joel!
Den vägen var tidigare en 70-väg, sedan byggde man gång/cykelväg intill och satt upp belysning.
DÅ sänker man till 60km/h och sätter Tre fartgupp på en strecka av kanske 200-300m.
Och inte tala om alla ställen de placerat fartgupp på som inte ens är ett övergångställen?

När jag tog körkort så betydde en 30-skylt att här gäller det att verkligen se upp, den hade en stor betydelse.
Samma sak var det med de fruktansvärt få fartgupp som fanns bortsett från dessa som dyker upp med blommor i på sommaren.
Idag respekteras tyvär inte dessa 30-skyltar då de sätts upp på de mest underliga ställen.
Tror faktiskt det är så enkelt som att man skall inte äga/åka bil i Sverige idag.
Man har ett förslag att beskatta Svenska lastbilstransporter så pass att utländska åkare jublar.
Mer svartrykande Polska tradare och färre jobb i Sverige, hurra!
Ja när man kör XC70 framförallt så skiter man fullständigt i att bromsa för guppen utan man bara flyger över dom mjukt och bekvämt i typ skyltad hastighet :D
sthlm skrev:Tror faktiskt det är så enkelt som att man skall inte äga/åka bil i Sverige idag.
Man har ett förslag att beskatta Svenska lastbilstransporter så pass att utländska åkare jublar.
Mer svartrykande Polska tradare och färre jobb i Sverige, hurra!
Så är det garanterat, det är svårt att tänka sig att många av de pinnsmala vägar vi har idag var tidigare tvåfiliga breda vägar.
Samma sak gäller med parkering, de ska knappt finnas i en stad idag.
simonhalmstad skrev:Ja när man kör XC70 framförallt så skiter man fullständigt i att bromsa för guppen utan man bara flyger över dom mjukt och bekvämt i typ skyltad hastighet :D
Det gör du garanterat inte över de fartgupp man bygger i Gävle.
Detta är inga små saker man bara "glider över" detta är riktiga pjäser :)
Jag har kört mycket i Halmstad och de har inte alls denna omfattning eller storlek på fartgupp
Är ju tack vare idiotin att omdefinera cykelöverfart för cyklister och behålla gamla som "cykelpassage" med korrekt regler om väjningsplikt från cyklister samt höja upp dom från vägbanan så dom inte längre är skyldiga att ta ansvar och ge dom en form av "zebralag". Bättre vore att ta bort zebralagen helt, både för gående och cyklister och prioritera MILJÖN med flyt i trafiken framför ständiga stopp och start. Bryter man tillräckligt mycket mot reglerna får man zebralag som lök på laxen så man slipper ta ansvar. Varför inte ta bort rödljus också, cyklister skiter ju ändå i dom.

Idiotin kommer explodera tack vare miljömuppar som inte vet vad ordet flyt i trafiken innebär och vad som är bäst för miljön, att bilar flyter på utan ständiga start och stop som miljön inte gillar eller cyklister stannar och gör sin plikt utan kostnad för miljön.
Sett andra dumheter i Gävle utöver just detta där man förstört fungerade vägar till förmån för andra trafikslag som inte har där att göra i första hand. Same shit med omvända busshållplatser där feltänket exploderat ordenligt med stopp när buss stannar mitt på vägen istället för att flyttas ordenligt åt sidan så trafiken flyter på och dom sen släpps in igen när dom ger tecken av anledning och inte ger tecken innan dom ens stannat för att stoppa upp trafiken på -50 vägar av lättja att vänts 5 sekunder på att övrig trafik rensats undan.

Parkeringar är ju byggda för smått japselände, inte vettiga familjebilar av V60/V70II eller större storlek, men det är klart hellre 5+ extra platser/rad än vettigt med plats för varje fordon och "frizon" mellan så man slipper dörruppslag parkeringsägaren givetvis ej tar ansvar för då denna orsakat det även om dom inte slagit upp själva dörren genom dålig planering/girighet att rymma maximalt med fordon.

Hellre riktiga farthinder som reser upp/sänker ner man byggt på specifika platser i Uppsala när fordonet kör för fort än fasta hinder som inte gagnar miljön med start stopp i onödan. Givetvis skall det modifieras så även motorcyklar "drabbas" och inte kan blåsa på som idioter mellan fällorna utan att ens behöva hålla gränserna.
xerent skrev:Ännu en anledning att köra XC och flyga över fartguppen :D
Ännu nöjdare blir man när man har stötigt "Stance" skräp ej avsedda för svenska vägar framför sig och av ren jävelskap lägger sig "kloss an" bakom så denne inte kan backa och endast kan skrapa plast/lack på hindret för 2 fordon+ inte tänker backa pga. misstaget att sänka bilen för mycket för att vara "cool".
Med fördel spoling med keps bakofram bakom ratten och sitter på växelspaken när huvudet sticker upp mitt mellan stolarna i bilen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]

Fungerar temperaturmätaren som den ska? Om mo[…]

Här finns mer:. Prova googla på Volvo P[…]