...

Moderator: Moderatorer

Jag har länge haft stor tilltro vad det gäller Volvo och POC, de tar fram bland annat hjälmar för cyklister och skidåkare. Tittar du på alpina världscupen har du garanterat sett varumärket även om du inte reflekterat vidare. Hur som, de har ett spännande arbete tillsammans för att förbättra säkerheten mellan bilister och cyklister. http://happymtb.org/2014/12/20/bilar-so ... ed-cyklar/

http://happymtb.org/2014/12/20/bilar-so ... ed-cyklar/

Framtiden är kanske inte riktigt där än och det lär ta lång tid innan vi är framme men ändå
av *pettson*
De är ju jättebra.. dvs om cyklisterna inte vore odödliga och behövde hjälmar.
Nästa steg blir att cyklister VET att man får information som bilist och tadaa.. åker man ut framför och stendör, då inte ALLA bilister har detta system..

Förlåt mitt scenario, men så ser det ju ut redan idag. Bilisterna är ju inte dom som chansar mest.
Det är naturligtvis inte politiskt korrekt att vara skeptisk till ett "säkerhetssystem", men jag kan bara inte se det som seriöst säkerhetsarbete när man flyttar viktiga delar av säkerheten från de direkt inblandade (trafikanterna i form av cyklister och bilister) till något "system" som troligen aldrig kommer att omfatta "alla" och som inte är ett säkerhetssystem i teknisk mening heller. Det är inte ens lag på att vuxna cyklister ska ha hjälm... Om inte säkerhetsfrågorna och ansvaret ligger hos de faktiskt inblandade (trafikanterna....) har jag väldigt svårt att se hur man ska få trafikarbetet att fungera. Det finns kanske en dröm hos vissa att delegera sitt ansvar till ett "system" och slippa hantera det själv, personligen, men så funkar inte trafiken.
Detta kanske mest är ett spännande reklamjippo där de utbyter erfarenheter men jag gillar att de tänker utanför boxen. Men vem vet, snart har vi väl "självkörande" bilar så allt är möjligt.
*pettson* skrev:De är ju jättebra.. dvs om cyklisterna inte vore odödliga och behövde hjälmar.
Nästa steg blir att cyklister VET att man får information som bilist och tadaa.. åker man ut framför och stendör, då inte ALLA bilister har detta system..

Förlåt mitt scenario, men så ser det ju ut redan idag. Bilisterna är ju inte dom som chansar mest.
Vet inte hur mycket du cyklar men man upplever inte situationen riktigt så när man själv cyklar.
Cyklar själv till jobbet varje dag och får ofta bromsa för bilister som missar att de har väjningsplikt även mot cyklister som färdas på cykelbanan parallellt med vägen de skall ut på. En gång blev jag påkörd trots lyse fram och bak inklusive reflexväst.

Men visst, när jag kör bil är jag också irriterad på vissa cyklister.

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]