...

Moderator: Moderatorer

#930305
Jag hade en parkerings olycka i helgen, det var så att jag kollade att allt var klart och påbörjade backning ut, båda parkeringsrutorna på var sida om mig var tomma så körde fullt rattutslag och var inte över i andra "körbanan" helt plötsligt så har en bil kommit från vänster och svänger in i mig samtidigt som jag står still/rullar bakåt (skulle precis till att lägga i ettan och köra iväg). Stannar så fort jag ser honom då jag tittar ut genom bakrutan ha så stor uppsikt som möjligt. Kollisionen blir att min höger bakände krockar med hans framdörr. Vems är egentligen felet? Han kom i alldeles för hög hastighet för att vara en parkering och svänger helt oförutsägbart in i mig. Enligt han så såg han mig men uppfattade inte att jag backade. Troligen försökte han snedda in i parkeringsrutan till höger om mig och missbedömde avståndet rejält. Hade två personer med mig i bilen som uppfattar på samma sätt som jag men är såklart orolig för att jag ska åka på det då jag backade. Gjorde även en bild för att illustrera (jag är den blåa bilen och han den röda, inte så vackert ritat men hoppas ni förstår). Skadorna blev på hans vänstra framsidodörr (buckla) och inga på min kärra (volvo v70).
Namnlös.png
Namnlös.png (9.38 KiB) Visad 9005 gånger
#930324
Självklart kommer de andra bilarna alltid för fort. Eller så kör de tokigt, kanske sneddar lite eller gör något annat man själv aldrig skulle ha gjort. Som du beskriver olyckan så låter det som att du backade in i en bil och då får du nog ta det på ditt ansvar.
#930364
sony skrev:Det är kört för dig tyvärr
Inte alls om hon stod stilla vid kollision och kan styrka det med vittnen.
#930382
jennifer skrev: svänger in i mig samtidigt som jag står still/rullar bakåt
Det där har stor betydelse vilket det var för bedömningen om vållande. Om du verkligen stod stilla, be vittnen bestyrka det. :!:
#930406
enligt ritningen ovan är den blå bilen på väg in i den röda bilen.
Om den blåa bilen stått helt stilla skulle väl den röda bilen kört in i sidan på den blå?
Men har du tagit ett kort med mobilen (eller kameran) eller har en dashcam så vi kan titta på en bild? :???:
#930608
Ser nu att rtningen inte är helt korrekt då jag var mer inne i pareringsrutan och den röda bilen ginade för att komma in i rutan till höger om mig. Har endast bild på bilarnas skador men dom togs efter vi flyttat bilarna, så de är nog inte mycket till hjälp. Har iaf gjort anmälan och väntar på besked. Tack för alla svar! :)

Original finns väl inte trådlöst, […]

25%-helg på Mekonomen

Nu är det dax igen (25/5-26/5) om man beh&oum[…]

Ingen kalasbild, ska ta en bild från sidan[…]

Ja jag vill ju inte krångla till det, men &a[…]