...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#926340
Har ni sett att Transportstyrelsen har dragit igång en kampanj, "Sluta rattsurfa", kring detta med mobilhanterande och sociala media samtidigt som man kör bil? Jag tycker att det var på tiden.

Hoppas att detta får minst lika stor genomslagskraft som kampanjen "elefanter i baksätet" fick en gång för länge sedan!

Man kan ju hoppas att de som rattsurfar inser att det är lika illa som att köra rattfull.

Efter att ha sett filmerna måste jag erkänna att jag aldrig insett att det var så här illa ställt. :shock:
Helt bisarrt att folk ägnar sig åt att rädda mumintroll :-O) när de borde köra bilen!

Se på filmerna här:
http://www.slutarattsurfa.se/kampanjer
av Droopy
#926349
överlag måste jag säga att detta eviga pilande på mobilerna bland folk börjar bli grymt störande. På jobbet, i verkstaden, i lunchrummet, i kön på affäre, på bussen, på tåget, på skithuset. ja tametusan överallt sitter folk och pillar på sina jäkla mobiler och söker ständigt bekräftelse på att just han el hon har gjort rätt idag.

Jag tycker det är sorgligt viiken tragisk utvekling våra barn går till mötes, min son på 7år tjatar redan om en mobil, men det kommer tack och lov att dröja ett antal år till, flera av han kompisar har redan egen mobil och dator, jag tycker det är horribelt. Fins absolut ingen anledning till att en 7åring sk aha en mobil, el dator för den delen.


Ähhh, nu blev det helt OT, men men.
av *pettson*
#926357
Givetvis inget bra att folk pillar på mobilerna. Precis som sagts så är folk osociala på luncher och samlingar. Telefonen och senaste statusen på FB är det som gäller.
Men nu har ändå biltillverkarna skapat en ny hysteri som kommer kräva lika mycket uppmärksamhet om inte mer. Förutsatt att det nu inte är spärr på det?
Nämligen bilarns prestanda och infotainmentsystem. Det är inget man snabbt sätter ett finger på och fixar. Det ska plockas i menyer och strulas, för att inte tala om att folk inte kan hitta utan att använda GPS. Dom hittar inte ens till grannen som dom varit hos 400ggr. Nope.. igång med bilen. Upp med GPS för att få anvisningar. Iof finns det bekanta som stängt av ljudet.. Det är enklare att titta på kartan.. Allt sker under färd givetvis.
Till och med på min gamla xc90 04 finns det en märklig spärr. Stereon kan jag pilla i menyerna på hur mycket som helst under körning. Men telefonen är spärrad för annat än samtal under körning. Menar spärra telefonen så det inte går att göra inställningar, men inte spärra stereon som innehåller 10ggr mer inställningar?
Men å andra sidan är det bara ett kryss i stereon som ska kryssas ur så går det att pilla med den med under färd..
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#926382
Ett litet steg på vägen är att Polisen får ge böter på plats, om man brukar telefonen så det påverkar körningen. Det är som vanligt upp till varje enskild polis att bedöma. Men det kanske blir lika många böteslappar där som på Dubbdäck på Hornsgatan :roll:
Om det är så viktigt att hålla sig uppdaterad hela tiden kanske man skulle åka kommunalt!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#926433
+1 på kampanjen och Alliungs kommerntar "Helt bisarrt att folk ägnar sig åt att rädda mumintroll :-O) när de borde köra bilen!"

-1 på knötet om vad folk gör på sina fikaraster, man får göra som man vill med sin fritid anser jag.
av rid54
#926444
Gotlandsbästa skrev:Ett litet steg på vägen är att Polisen får ge böter på plats, om man brukar telefonen så det påverkar körningen. Det är som vanligt upp till varje enskild polis att bedöma. Men det kanske blir lika många böteslappar där som på Dubbdäck på Hornsgatan :roll:
Om det är så viktigt att hålla sig uppdaterad hela tiden kanske man skulle åka kommunalt!
Hm... "böter på plats". Det är ju inte ofta polisen ÄR på plats kan man säga. Patrullering?

Och vad gäller moderna system för färdövervakning och manövrering av klimat, ljud etc så är de ju precis lika distraherande som att titta på film. Personligen föredrar jag vred och knappar som man kan känna och hitta utan att titta. Men jag är ju lite retrosmittad.
Användarvisningsbild
av joel80
#926465
Eftersom jag hare både adaptiv farthållare, BLIS och lane detect så gäller kampanjen inte mig va? Min bil kör o bromsar ju praktiskt taget själv! ;) Haha..

Jag blev faktiskt "påkommen" idag av min bil.. Låg på folktom motorväg och fick ett sms som jag fick för mig att jag måste läsa.. Hm..
Meeeeeep meeeeep sa bilen när den tyckte jag kom för nära mittlinjen.
Aja baja...
Användarvisningsbild
av Perra83
#926472
joel80 skrev:Eftersom jag hare både adaptiv farthållare, BLIS och lane detect så gäller kampanjen inte mig va? Min bil kör o bromsar ju praktiskt taget själv! ;) Haha..

Jag blev faktiskt "påkommen" idag av min bil.. Låg på folktom motorväg och fick ett sms som jag fick för mig att jag måste läsa.. Hm..
Meeeeeep meeeeep sa bilen när den tyckte jag kom för nära mittlinjen.
Aja baja...
LDW heter väl systemet? Riktigt bra faktiskt. Ja har lyckats köra så illa så kaffekoppen kom fram i displayen.

Med blåtands handsfree behöver inte mobilen komma fram under körning. Ja hoppas på totalförbud.
Användarvisningsbild
av joel80
#926506
Kaffekoppen har jag inte fått framn än.. även fast jag försökt frammana den.. man kan ställa känslighet på det där någonstans.. Jag kanske har för lite känslighet på det. Den som hade den tidigare kanske tyckte det pep för mkt. :D
Huvisolering

På tal om besparingar, har en ultimate V60 2[…]

Bensinpriser v2

Idag är det ju rånarbilligt att tanka 1[…]

Vi som beställt EX90

Jag väntar mig ingen leverans före nove[…]

Ja, en trasig abs-sensor ska inte orsaka totalt st[…]