...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Scenariet är följande. Du kör i motlut och det finns ett stigningsfält. Du behöver inte köra om någon så du ligger kvar i filen och utnyttjar helt enkelt inte stigningsfältet. Är det då okej för en bil som kommer uppifrån att köra om en bil genom att utnyttja "mitt" stigningsfält? Självklart, kan man tycka. Iallafall så länge den föraren inte passerar heldragen linje på sin sida. Och de gör han/hon inte heller. Men... får denne förare göra sin omkörning när denne får möte av till exempel mig även att jag inte utnyttjar stigningsfältet? Jag själv göra inte så eftersom jag jämställer det med att köra om vid möte, alltså något man inte skall göra. Många andra tänker inte så. Kommer det inga bilar nere i backen så kör jag om. Kommer det bilar så väntar jag tills det är fritt.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Men... får denne förare göra sin omkörning när denne får möte av till exempel mig även att jag inte utnyttjar stigningsfältet? Jag själv göra inte så eftersom jag jämställer det med att köra om vid möte, alltså något man inte skall göra.
Det finns ett sådant vägexempel på vägen mellan Jönköping och Skövde. Där kör jag ibland. Antar att du också gör det. Jag håller med dig fullständigt. Visserligen är det inte heldraget men att köra om när båda filerna i stigningsfältet är upptagna är helt förbjudet. Då blir det ju omkörning mot möte. Även om ytterfilen inte är upptagen kör jag ändå inte om när jag kommer uppifrån. Vet inte vad juridiken säger om detta. Men min självbevarelsedrift säger mig att jag inte ska köra om. Jag kör om endast om när ingen kommer i stigningsfältet för att vara säker, eftersom bilar kan få för sig att börja köra om i stigningsfältets ytterfil samtidigt. Jag har sett detta flera gånger just på detta vägavsnitt. Och som sagt, jag vet faktiskt inte vad juridiken säger i detta fall. Men risken för missförstånd är i alla fall helt uppenbar. Om jag inte minns fel har det inträffat åtminstone en allvarlig olycka också?

EDIT: lagt till ordet olycka i sista meningen.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P210
Är det inte heldraget så borde det vara OK enligt lagen.

Men jag kan tänka mig att man får vara mer än vanligt uppmärksam om man vill köra om nedför, kan tänka mig att de flesta som är på väg uppåt och får för sig att utnyttja stigningsfältet inte förväntar sig att få möte i den filen..

Så en ensam bil hade inte hindrat mig att blåsa om någon nedför, men två bilar på väg upp (där den siste när som helst kan tänkas vilja köra om) hade fått mig att avstå.
av Mwi
Jag vet inte om det är lagligt eller inte, men jag undviker att köra om i den situationen. Det är inte helt ovanligt med korsningar och om den ensamma bilen kommer att börja förbereda en vänstersväng genom att gå ut i vänsterkörfält vet man aldrig.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ser inga problem med att köra om om det är en ensam bil som inte utnyttjar stigningsfältet. Oftast brukar det ju vara heldragen linje från stigningsfältet mot mötande medans det bara är streckad mötande mot stigningsfält, just för att möjliggöra omkörning i nedförslut.

//David
Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]

@MKV70 , Har du någon uppdatering, upplever[…]