...

Moderator: Moderatorer

Använder du reflexer i mörkret när du är gångtrafikant?

Ja, självklart! Reflexer och lampa använder jag.
7
20%
Ja, jag använder reflexer.
17
49%
Nej, jag har reflexer men de ligger hemma i säkert förvar.
4
11%
Nej, jag äger inga reflexer.
5
14%
Annat.
2
6%
Användarvisningsbild
av Allinug
#918080
Nu blir det bara mörkare och mörkare på kvällen och man förvånas över hur många fotgängare som verkar tro att de syns i mörkret, trots att de inte använder reflexer. Trots gatubelysning är det inte alltid så lätt att som bilist upptäcka dem i tid.

Enligt NTF sker 40% av olyckor med gående inblandade när det är mörkt.
Med halvljus upptäcker en bilist en mörkklädd fotgängare först på 20-30 meters avstånd, en ljusklädd fotgängare från 60 meter.
En person som bär reflex upptäcks på 125 meters avstånd. (http://ntf.se/konsument/gaende/reflexer/)

Som framgår av denna tabell över stoppsträckan, ligger stoppsträckan vid 50 km/h runt 26 m vid torr vägbana, 28 m vid våt vägbana, och längre än 50 m med dubbdäck på isig vägbana! (http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=27.html)

Men det finns inget lagkrav på att gående ska använda reflexer. :-O) (Och vissa bilister använder inte ens halvljus när det är mörkt! :-(O) )

Vi här på jagrullar sitter ju ofta bakom ratten och har kanske sett hur dåligt fotgängarna syns i mörkret.

Men använder du själv reflexer när du är gångtrafikant?
Användarvisningsbild
av grillchips
#918086
Allt som oftast drar jag på mig reflexer såhär års, det är såna avlånga som rullas ihop när man "slår" med dom. Har försökt hitta reflextejp att sätta på jacka/barnvagn men inte hittat något. :/
Användarvisningsbild
av joel80
#918088
Sen jag fick barn har jag blivit duktig på att anbända reflex själv också. Funderar nästan på att köpa ett helt parti om jag hittar billigt.. Så man har en 10-20st i bilen och kan kasta ut på mörka monster! :)
Användarvisningsbild
av Allinug
#918189
grillchips skrev:Allt som oftast drar jag på mig reflexer såhär års, det är såna avlånga som rullas ihop när man "slår" med dom. Har försökt hitta reflextejp att sätta på jacka/barnvagn men inte hittat något. :/
Reflextejp finns på ClasOhlson, 49 kr för 2 meter, som hittat! Jag ska nog skaffa röd sådan och göra cykeln fin. :)

Det finns massor av möjligheter, förutom de vanliga klassiska prismareflexerna på snören med säkerhetsnål:
Reflextejp
Slapwraps
Reflexspray, osynlig och permanentfärg
Mjukisdjur
Reflexbroscher
Glimmisar
LED-lampor
Skosnören med reflexer
LED-skosnören
Reflexväst
Reflexer som man stryker på med strykjärn: figurer, reflexark, reflexband
Reflexer som man syr på kläderna: figurer, reflexark, reflexband
Självhäftande reflexer: figurer, reflexark, reflexband
Reflexgarn
Användarvisningsbild
av joel80
#918206
Man ska också tänka på att reflexer är färskvara.. Efter några år har reflexens reflekterande material försämrats så pass att det inte längre är effektiv nog.
Användarvisningsbild
av vetten
#918238
Självklart använder jag reflex hunden också hon har dessutom en blinkande röd lampa på selen. Borde väl vara lag på reflex men hur skulle det funka? Ska polisen ha reflexkontroller på stan då ??:-/ men jag förstår inte att folk inte fattar att dom inte syns ens i gatubelysning speciellt inte i regn och slask.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#918244
Slarvar men i gengäld ger jag f-n i att bara traska över vägen hur som helst utan väntar när det är fritt. Går då med på trottoar och inte på vägen. Ska jag ut på vägen vilket kan hända som tex vid löpträning åker de på.

Rent krasst borde jag bättra mig där men cyklar iaf inte utan ljus.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#918245
grillchips skrev:Allt som oftast drar jag på mig reflexer såhär års, det är såna avlånga som rullas ihop när man "slår" med dom. Har försökt hitta reflextejp att sätta på jacka/barnvagn men inte hittat något. :/
Classe har :arrow: http://www.clasohlson.com/se/Reflextejp/Pr340198003
Och Jula :arrow: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-far ... cgodr5YAWw

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]