- lör 15 nov 2014, 09:50
#918080
Nu blir det bara mörkare och mörkare på kvällen och man förvånas över hur många fotgängare som verkar tro att de syns i mörkret, trots att de inte använder reflexer. Trots gatubelysning är det inte alltid så lätt att som bilist upptäcka dem i tid.
Enligt NTF sker 40% av olyckor med gående inblandade när det är mörkt.
Med halvljus upptäcker en bilist en mörkklädd fotgängare först på 20-30 meters avstånd, en ljusklädd fotgängare från 60 meter.
En person som bär reflex upptäcks på 125 meters avstånd. (http://ntf.se/konsument/gaende/reflexer/)
Som framgår av denna tabell över stoppsträckan, ligger stoppsträckan vid 50 km/h runt 26 m vid torr vägbana, 28 m vid våt vägbana, och längre än 50 m med dubbdäck på isig vägbana! (http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=27.html)
Men det finns inget lagkrav på att gående ska använda reflexer. :-O) (Och vissa bilister använder inte ens halvljus när det är mörkt! :-(O) )
Vi här på jagrullar sitter ju ofta bakom ratten och har kanske sett hur dåligt fotgängarna syns i mörkret.
Men använder du själv reflexer när du är gångtrafikant?
Enligt NTF sker 40% av olyckor med gående inblandade när det är mörkt.
Med halvljus upptäcker en bilist en mörkklädd fotgängare först på 20-30 meters avstånd, en ljusklädd fotgängare från 60 meter.
En person som bär reflex upptäcks på 125 meters avstånd. (http://ntf.se/konsument/gaende/reflexer/)
Som framgår av denna tabell över stoppsträckan, ligger stoppsträckan vid 50 km/h runt 26 m vid torr vägbana, 28 m vid våt vägbana, och längre än 50 m med dubbdäck på isig vägbana! (http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=27.html)
Men det finns inget lagkrav på att gående ska använda reflexer. :-O) (Och vissa bilister använder inte ens halvljus när det är mörkt! :-(O) )
Vi här på jagrullar sitter ju ofta bakom ratten och har kanske sett hur dåligt fotgängarna syns i mörkret.
Men använder du själv reflexer när du är gångtrafikant?
Låt framrutan vara större än backspegeln!