...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
#913304
Bilresor till Tyskland blir dyrare

Sveriges Radio P1.
Bilresor till Tyskland blir dyrare. Lyssna (1:31 MIN) Publicerat kl 14:20 2014 10 31

Svenskars bilresor till eller igenom Tyskland blir dyrare. Från och med 2016 införs en vägtull för Autobahn för alla bilar som kör in i Tyskland. Förslaget från den tyske trafikministern har varit ett av de mest omstridda politiska förslagen i Tyskland på sistone, men efter många förändringar ser det nu ut att gå igenom.

Läs och hör mera: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6006401

Notera att Sveriges Radio inte arkiverar allt material. Inlägg som det kan mycket väl tas bort om några månader,
Användarvisningsbild
av Micce1980
#913307
Föga förvånande.

Detta gäller autobahn och ej de vanliga landvägarna och träder i kraft 2016.

Pris för svenskregistrerade bilar.
Ett år: 130 €
Två månader: 22 €
Tio dagar: 10 €
Användarvisningsbild
av TommyP86
#913689
Perra83 skrev:
TommyP86 skrev:Ett pris jag gladeligen betalar.
Ja för det tjänar man in lätt på första litern med sprit.
Yes, och så har dom ett fungerande motorvägsnät, istället för svea rikes 70-skyltade europavägar.
av Malmstroem
#913761
Fungerande och fungerande...

En åktur på motorvägarna kring Stuttgart och München i södra Tyskland brukar inte vara roligt. Jag ha sällan (aldrig) suttit i sådana köer i Sverige.

Däremot ser jag inte heller något problem med att betala för att åka där.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#913800
Mja visst är det sant, men det får man nog beskylla en väldigt hög andel utländska bilar och lastbilar. Och det är väl lite det man vill åt skulle jag tro, genom avgiften. Såg för övrigt den längsta kö med lastbilar jag någonsin sett utanför stuttgart i somras, säkert runt milen lång. Så nog behövs lite anpassning även där :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#914021
Hehe har bevittnat närmare tre mil STAU, mer än en gång. Dock från den fria sidan på den fria sidan.

Utlänska bilar är väl ändå en minoritet? Förutom helgerna när alla holländarna ska ner och åka skidor. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#915774
Jag ser inget konstigt i att betala för resor i Tyskland, även om det är surt såklart. Jag får ju alltid betala när jag kör i Tjeckien, Moldavien, Rumänien, Slovakien, Ungern, Slovenien eller vart jag än må vara... Kö-problem i Tyskland har jag tack å lov inte drabbats av. Satt fast i Slovakien en gång i en sur-kö i 2-3 timmar pga en stor olycka. Men det är sånt som händer...
av Andis
#915825
Ja alltid lite tråkigt med vägtullar men när det gäller tyska motorvägar och dom priserna känns det helt okej.

Har själv med klarat mig från några större köer i Tyskland.

Älskar deras Autobahn hoppas den aldrig rörs.
Känns magiskt att få sträcka ut bilen så mycket den går mil efter mil. Eller ligga och soffta i 160-180 som verkar vara en hel del som gillar att hålla.
Sen kör ju tyskarna så displinerat och bra. Som flyttar sig i mittenfilen till höger filen när man kommer ikapp utan att man behöver bromsa innan.

Det är andra gången detta händer. […]

Putsen är det topp, men jag ska erkänn[…]

Huvisolering

Den försvann i samma veva som plasten som t&a[…]

Hej! Råkade ut för en punktering bak oc[…]