- tis 05 aug 2014, 19:26
Efter att ha kuskat runt en del på semestern blir jag ännu mer uppröd över alla sänkta 90->80vägar!
Börjar vi här hemma har vi tre mil gammal motortrafikled som blev över när E4:an fick ny sträckning, visserligen frästes en del av vägrenens bredd bort men det måste varit Jönköpings läns bästa 90väg men - NU HAR DE SÄNKT TILL 80!!! jag känner mig som en snigel på en fotbollsplan - det rör sig ju inte framåt!
Saxat från Transportstyrelsen:
Utvecklingen går ju bakåt....
Samtidigt undrar jag om inte vi är enda landet i Europa som kör både 40-60-80-100 OCH 30-50-70-90, trodde det var en anpassning/övergångsperiod, men lite googling ger märkliga svar från Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.....
Han fortsätter;

Den svenska vägskylten för fri fart (hastighets-begränsning upphör), som avskaffades vid högertrafik-omläggningen 1967
Börjar vi här hemma har vi tre mil gammal motortrafikled som blev över när E4:an fick ny sträckning, visserligen frästes en del av vägrenens bredd bort men det måste varit Jönköpings läns bästa 90väg men - NU HAR DE SÄNKT TILL 80!!! jag känner mig som en snigel på en fotbollsplan - det rör sig ju inte framåt!
Saxat från Transportstyrelsen:
Förutom 30 mil svensk motorväg där man snart får köra i 120 km/h höjs gränserna på ytterligare 80 mil annan väg medan det sänks på totalt 275 mil väg.Får vi sämre bilar? Ökar dödsolyckorna på våra vägar? Funkar inte nya bilars antikollisionsystem i 90km/h?
Utvecklingen går ju bakåt....
Samtidigt undrar jag om inte vi är enda landet i Europa som kör både 40-60-80-100 OCH 30-50-70-90, trodde det var en anpassning/övergångsperiod, men lite googling ger märkliga svar från Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.....
" - I Sverige finns runt 800 mil så kallade nationella vägar, av den sträckan får nu nästan halva nya hastighetsgränser. Dessa har satts efter det nya "tio-stegs"-systemet där de fem traditionella gränserna KOMPLETTERAS nu med följande fem; 40, 60, 80, 100 och slutligen 120 km/h."ingen förenkling där inte!
Han fortsätter;
" - Tanken är att kopplingen mellan hur vägen är och vilken den maximalt tillåtna hastigheten är ska bli tydligare. Förhoppningen är att detta ska leda till en ökad acceptans av av gränserna vilket i sin tur även ska minska fortkörandet så småningom."Pah! Tvärtom!
" - Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet" om vi återigen ska citera Skogö.Den här lär vi aldrig få se igen.

Den svenska vägskylten för fri fart (hastighets-begränsning upphör), som avskaffades vid högertrafik-omläggningen 1967