...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P210
Efter att ha kuskat runt en del på semestern blir jag ännu mer uppröd över alla sänkta 90->80vägar!

Börjar vi här hemma har vi tre mil gammal motortrafikled som blev över när E4:an fick ny sträckning, visserligen frästes en del av vägrenens bredd bort men det måste varit Jönköpings läns bästa 90väg men - NU HAR DE SÄNKT TILL 80!!! jag känner mig som en snigel på en fotbollsplan - det rör sig ju inte framåt!

Saxat från Transportstyrelsen:
Förutom 30 mil svensk motorväg där man snart får köra i 120 km/h höjs gränserna på ytterligare 80 mil annan väg medan det sänks på totalt 275 mil väg.
Får vi sämre bilar? Ökar dödsolyckorna på våra vägar? Funkar inte nya bilars antikollisionsystem i 90km/h?
Utvecklingen går ju bakåt....

Samtidigt undrar jag om inte vi är enda landet i Europa som kör både 40-60-80-100 OCH 30-50-70-90, trodde det var en anpassning/övergångsperiod, men lite googling ger märkliga svar från Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.....
" - I Sverige finns runt 800 mil så kallade nationella vägar, av den sträckan får nu nästan halva nya hastighetsgränser. Dessa har satts efter det nya "tio-stegs"-systemet där de fem traditionella gränserna KOMPLETTERAS nu med följande fem; 40, 60, 80, 100 och slutligen 120 km/h."
ingen förenkling där inte!

Han fortsätter;
" - Tanken är att kopplingen mellan hur vägen är och vilken den maximalt tillåtna hastigheten är ska bli tydligare. Förhoppningen är att detta ska leda till en ökad acceptans av av gränserna vilket i sin tur även ska minska fortkörandet så småningom."
Pah! Tvärtom!
" - Gränserna är satta så att man får samma hastighetsgräns över längre sträckor och därmed en enhetlig utmärkning för att undvika plottrighet" om vi återigen ska citera Skogö.
Den här lär vi aldrig få se igen. :wink:
Bild
Den svenska vägskylten för fri fart (hastighets-begränsning upphör), som avskaffades vid högertrafik-omläggningen 1967
Jag har provat att köra 80 på 80 vägarna och man blir omkörd konstant.

I praktiken innebär 80 väg att alla kör 109 km/h dvs 29 över.
Ofta är väll motiveringen att de sänker för att minska olycksrisken?

I själva verket tror jag det blir tvärt om. Många blir irriterade på att hastigheten är blivit sänkt och kör på snabbare. Ofta rätt bra med och inte bara 10 över, vilket medför att vi får större olycksrisk för att många tycker att det är så bra väg så de kan köra snabbare tillsammans med de som faktiskt håller skyltad hastighet. Känns som att det skapas en hel del irritation bland folk speciellt på växlande 2-1 vägar.
Dagens skyltade hastigheter är ett skämt. Man kör inte för fort, man kör bara över skyltad hastighet. Det klagas väldigt mycket över att man kör för fort, men det gör man inte. Man kör bara över skyltad hastighet, det som vägar och bilar klarar av. Vill man minska på överträdelserna av skyltad hastighet (jag vägrar säga att man kör för fort) så höj den skyltade hastigheten. Det finns vägar där jag kör under skyltad hastighet, men det är få. Oftast är det för lågt skyltat hastighet, och då har man ingen respekt för dessa skyltar.
P210 skrev:Får vi sämre bilar? Ökar dödsolyckorna på våra vägar? Funkar inte nya bilars antikollisionsystem i 90km/h?
Det beror sig på vad du ska jämföra med. I någon mening har du helt rätt. Saxat från Transportstyrelsen:

"Årets preliminära siffra innebär att 14 fler har omkommit under första halvåret 2014 jämfört med motsvarande period förra året."
P210 skrev:jag känner mig som en snigel på en fotbollsplan - det rör sig ju inte framåt!
Du kan vara glad att du lever, det kan inte de 126 personer som fick sätta livet till under det första halvåret...
Håller med dig fullt ut TS

Dom nya farterna är helt ologiska. Samt så irriterande

Jag känner själv 120 km/h kan dom sluta med och höj farterna på alla sträckor där dom sänkt farten i stället till det den var förut.

Känns som den så kallade höjningen av fart är en muta för att sen kunna sänka alla farter på 2000 mil väg(då räknar jag in alla sänkningar i tätbebyggda områden med, inte sett en siffra på det utan bara känns så). I gengäld fick vi 120 km/h på 80 mil.

Nu menar jag inga idiot sättningar av fart utan normalt anpassad fart som vi hade fram till början 2000 talet sen började alla konstigheter med underliga fartsättningar.

Fram till början av 2000 talet kunde man se på en väg vilken fart som var laglig där. Det kan man inte idag. Idag är fart sättningen helt ologisk en väg stor som en landsmotorväg kan ha 40 km/h syns inte på strecken heller vilken fart det är som för. Samma gäller landsväg som blivit extremt jobbigt att köra utan gps som håller reda på farten. Då det pendlar mellan 50-90 km/h på samma typ av väg samma här utan streck markeringarnas storlek går att utläsa den exakta farten på.

Som en insändare jag läste skrev " jag har alltid försökt köra lagligt men nu mer går det inte efter dessa nya dumma farter satts"

Här där jag bor har vi en väg stor som vanlig motorväg. (Användes ett tag som illigal strettrace lekplats då förstår du storleken, stor!) Var 70 km/h fram till mitten 90 tal sen sänktes farten till 50 kan jag ha lite förståelse för då den går förbi en skola ganska nära samt lite hus och en stor parkering. Men nu efter revideringen av vägar föra året sänktes den till 40 km/h känns verkligen som du beskriver det som att krypa frampå en fotbollsplan. Samt man blir omkörd hela tiden om man håller 40 km/h där. Tror dom själva med kände det så och därav togs ena vägrenen bort bredvid parkeringen inte förbi skolan och en enorm trottoar byggdes som är typ 4 meter bredd ???? Vad håller dom på med. Den trottoaren måste kostat 1 miljon eller liknade att bygga, har hittills inte sett någon gå på den.

Även på Gran Canaria har man fått dessa konstiga fart sättningar.
prata där sist jag var där med en väns vän som är polis där nere.

Han sa EU dumma idéer vi har satt upp skyltarna för att EU ska vara nöjda sen kör vi som vi alltid gjort.
Håller med TS. I Danmarka har dem 130 på Motorvägen för att nämna ett exempel. Här på Gotland har vi några mil med 90 vägar kvar, resten fick 80. Problemet är att det finns tre grupper. Dem som ligger & kör 100+ dem som kör exakt 80 & dem som ligger 10-15 under. Detta gör att det blir många livsfarliga omkörningar. Till detta ska jag lägga att nu så här års är både turister & traktorer & tröskor. Bästa kombon.
Lastbilarna då? Dem kör sällan 80, så dem som ligger 10-15 under blir omkörda av nästan alla, ja utom icke trimmade traktorer.
Jag tycker att hastigheten borde vara anpassad utefter trafikläge samt väglaget. En höst kväll ska man kunna köra 100-110 på vägarna som håller 80 nu. Men en sommarförmiddag kan det vara 80 pga den massiva trafiken. På vintern kanske ännu lägre.
Sen finns det 2+1 vägar. :-(O) Men dem kan vi prata om senare
av rid54
torbjorn_75 skrev:
P210 skrev:Får vi sämre bilar? Ökar dödsolyckorna på våra vägar? Funkar inte nya bilars antikollisionsystem i 90km/h?
Det beror sig på vad du ska jämföra med. I någon mening har du helt rätt. Saxat från Transportstyrelsen:

"Årets preliminära siffra innebär att 14 fler har omkommit under första halvåret 2014 jämfört med motsvarande period förra året."
P210 skrev:jag känner mig som en snigel på en fotbollsplan - det rör sig ju inte framåt!
Du kan vara glad att du lever, det kan inte de 126 personer som fick sätta livet till under det första halvåret...
Du för upp en intressant sak, nämligen att man (Transportstyrelsen?) försöker banka in i trafikanterna att det farliga är farten. Det är ju helt enkelt inte sant, eller möjligen bara en bråkdel av sanningen. Det som brister är attityd, omdöme och hänsyn, samt i vissa fall körskicklighet, i ett antal fall dessutom körförmåga som nedsatts av droger, sjukdom eller liknande. På sträckan Stockholm - Södertälje (stora vägen!) händer ofta missöden. Om man kör där och noterar hur trafiken ser ut, så kan man konstatera att små tillbud inträffar hela tiden, utan att det handlar om överhastigheter. Förare som kör om på fel sida, byter fil utan att ge tecken, kör för nära framförvarande, kör om och pressar sig ut på en avfart, kör ut på vägen utan att anpassa farten, vinglar när telefonen (eller radion/motsv) tar för mycket uppmärksamhet. En hel del av dessa avarter återfinner man på vilken väg som helst. Rent generellt finns också grupper av förare som inte fattar hur regler om körvisare ska tillämpas och som har tekniska brister på sina fordon och som helt enkelt inte borde få ha kvar sitt körkort pga allmän klantighet. Mycket av detta händer framför ögonen på oss som kör omkring i landet, men ytterst sällan finns någon myndighetsövervakning av "körstil". I stället fixerar man sig vid hastigheten, såsom besatt av att hitta nåt som är lätt att övervaka och sätta bestraffning på och inte minst går det ju att ta till ett lite krystat miljöargument för att begränsa hastigheter. Krystat, eftersom det först över 100 km/h har någon mer avgörande betydelse för moderna bilar; det finns inga mätbara miljövinster med att sänka från 50 till 40 vad jag kan bedöma.

Nej, hastighetsgränserna är som en helig ko som inte får röras eller ifrågasättas och det har jag svårt för. Diskussion om hastigheter spårar ofta ur med just de argument du för fram, dvs att om man tycker att det borde gå att köra fortare på vissa sträckor, så tycker man det är OK att folk kör ihjäl sig. Det är inte riktigt så enkelt :shock:
Höjd hastighet gav inte fler olyckor
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... er-olyckor

Maxhastigheten har höjts från 90 till 100 kilometer i timmen.
Men snittfarten har bara ökat tre kilometer i timmen – och olyckorna har blivit färre.

http://www.aftonbladet.se/bil/article10409757.ab

[youtube]2BKdbxX1pDw[/youtube]
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]