...

Moderator: Moderatorer

Förr i tiden såg det ut så här vid vägarbeten.

1. Skyltar med sänkt hastighet vid arbetets början, tex 50 Km/h
2. Ordinarie skyltar övertäckta längs arbetets sträckning tex övertejpade 110 skyltar
3. Vid arbetets slut så står det en skylt "Vägarbete Upphör" å så "tillfälliga" 110 skyltar som "återställde" hastigheten till 110.

Nuförtiden existerar knappt detta ..... har kört kors och tvärs över vårt land och nu och i 9 fall av 10 så står det bara skyltar med tex 50 km/h där det börjar. .

Sedan inget mer..... Sunt förnuft kör man ju efter med vad gäller enligt lagboken?

Är det 50 km/h i 3 mil ända fram till nästa gång det står 110 skyltar, även om det bara var en person som jobbade med ett lite hål i vägen för 3 mil sedan ?:-/

Blir det 110 km/h mitt i vägarbetet för att arbetarna inte har orkat täcka över ordinarie 110 skyltar som står längs sträckan man håller på att asfaltera. ?:-/

Som sagt..... Sunt förnuft kör man ju efter med vad gäller enligt lagboken? Är det nya regler, eller slapphet bara?
Hade precis denna diskussionen igårkväll när jag och en bekant åkte igenom en 30-sträcka som aldrig blev "återställd".
Problemet med detta är att jag skall hålla 30 och de som kör in på vägen längre fram har 50.
Sen vet jag inte om dom var på väg att sätta ut skyltarna precis då eftersom det var mycket folk i rörelse.
crumpets skrev:Jag gasar alltid så fort jag åkt förbi sista fordonet eller arbetaren. Jag har nog aldrig ens funderat över att det inte skulle vara riktigt juridiskt korrekt. Hm!
Det var jag också på väg att göra, men bakom nästa kurva stod ytterligare ett gäng till och asfalterade. Så hur vet du att det är sista fordonet/arbetaren när inga skyltar säger när arbetet tar slut?

Det blir ju lite JoJo körning då så man gasar när man tror det är slut så får man bromsa när det dyker upp flera arbetare. Inga problem att göra så i praktiken men vad säger lagen om det ?

Bättre då som de skyltar i USA, där står det ju ofta "Road Construction Zone - 25 mph When workers are present"
Nu är det väl så att de skall finnas en skylt som talar om när vägarbetet upphör, men att man i många fall skiter i detta. Det är ren lathet eller inkompetens. Jag vet att det har vart lite diskussion i media om detta. Tror det var förra sommaren det var på tapeten.
Detta med den nedsatta hastigheten är MYCKET tvetyigt! I Sverige så är hastighets-skyltarna gula med en röd kant och siffror i svart. Alla känner igen dem.

Ibland används blåa fyrkantiga skyltar med siffror i vitt. Många tolkar detta som en hastighets-skylt. Men är det det?

Den förklaring jag hittade för några år sedan var att det fanns ett hinder på vägbanan och det därför var lämpligt att sakta ner. Men vad gäller?

Det finns även en svart fyrkantig skylt med vita siffror som jag inte hittar någon stans. Vad gäller vid denna då?
kvillebäck skrev:Det finns även en svart fyrkantig skylt med vita siffror som jag inte hittar någon stans. Vad gäller vid denna då?
Så här skriver man på körkortsteori.se
Rekommenderad hastighet

Märket används endast som omställbart vägmärke och anger att förhållandena tillfälligt är sådana att det inte är lämpligt att färdas med högre hastighet än den som anges på märket.

Den angivna hastigheten är alltid lägre än den högsta tillåtna.
Detta är ju alltså den skylt som egentligen skall användas vid vägarbeten, vill minnas att det var nåt med att vägarbetarna inte hade korrekt befogenhet att sänka hastigheten med en vanlig skylt eller något åt den stilen (osäker på detta!) som gjorde att man hittade på en ny skylt just för dem.

Men här kommer den roliga biten, slutskylt för rek. hastighet - den svarta alltså:
Märket behöver inte vara uppsatt om det ändå tydligt framgår att de tillfälliga förhållandena upphört.
Det står snarlikt ang. vägarbetesskylten.
Visst är det härligt med otydliga regler som skapar arbete och förvirring.
http://www.expressen.se/nyheter/polisen ... iga-boter/
Antingen bör ett vägmärke gälla eller så gäller det inte.
Rekommendationer skall vara en varning och inte en hastighetsskylt.

Vi fyller 18 och har lusläst körkortsteori och kan alla regler MEN kan inte läsa trafiken och bedöma situationer.
Vi fyller 75 och har kört bil i 55 år och har alfabetet på körkortet och kör efter sunt förnuft och läser trafiken.
Trots detta är förvirringen total hos båda.
Ställ er i en korsning och räkna vägmärken som ni ser i olika riktningar, dessa MÅSTE ni se, bedöma och känna till innan ni passerar dom.

Idag upptäckte jag att min egen väg där jag bor verkar vara felskyltad.
Beroende på vart man kör in på vägen så är det 50/30.

Får se om jag drar ett par mail imorrn då jag nyktrat till (semester resten av veckan).
Vem är ansvarig för felskyltningar? Finns det ens en ansvarig och har denna isåfall några skyldigheter.
Gissar att denna inte riskerar böter iallafall.

/skål :-DD
Bild

Grymt luddigt må jag säga.....

Körkortonline.se

Om jag kör på en 50-väg och ser Rekommenderad lägre hastighet 30 km/h, får jag köra 45 km/h då?
– Ja, om du bedömer att det är lämpligt och säkert. Fortare än 50 km/h får du dock inte köra

Körde idag förbi asfaltering på 110 väg med dessa 30 skyltar.

Om man är helt ensam på vägen och alla arbetare har gått hem för helgen så borde det alltså inte vara några som helst problem att dåna igenom med 110 km/h

En äldre bil har högre underhållsb[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Jag har ju kört min 745-a i 15 år p&ari[…]

V70 D3 2016 bra köp?

Om det handlar om VEA, då kanske den femcyli[…]

Jag har också ny på gång fr&arin[…]