...

Moderator: Moderatorer

av wohlfie
Kompisen vart stoppad med sin Volvo v70 T5
Polisen börja skriva direkt böter på, Öppetfilter, sportavgasystem, dumpventil.
Alltid är skriver som att bilen har ändras på effekten. Och ska då reggas om.

Då vi nekade till detta, så fick vi åka till bilbesiktningen direkt.
Och några andra snubbar från polisen gick igenom bilen.

Utöver öppetfilter och sportsystem samt dumpventil.
Så gnällde dom på broms skivorna var för stora.

Min tanke först var om detta är doldakameran.
Då vi inte fick änns åka ifrån bilbesiktningen då polisen har klistra en lapp på framrutan där det är körförbud.

Och när han lagom gick fram till oss och gav oss böteslappen och hänvisade oss därifrån.

Undrar fler som åkt ditt på detta? men så stor effektökning blir det inte på detta.. och många kör ju med såna här prylar för att få lite roligare körglädje.
Frågan är ska man överklaga?
av Andis
Tjitt vilken grej ni var med om. Aldrig hört liknade.

Hur ser bilen ut för att råka ut för den här kontrollen?
Kan vi få se en bild?

Vet från för när polare hade ombyggda bilar att det var risk för att dra på sig jobbiga kontroller men aldrig så här nitisk.
En hade en med vingar och spojrar överallt. Den vände polisen och körde efter varje gång dom såg den. Han sålde den till slut för han orka inte med allt krångel hela tiden. Min Pappa kallade den för läderlappsbilen. (Lite likheter med den från filmen Läderlappen)

Tips
Skulle om jag var dig vänta ut körförbudet åka och göra en ny besiktning. Eller chansa och göra en ny bara. För jag gissar att omregistering av ändringarna ändå inte är möjligt eller?

Med vänlig hälsning,
Andis
av llesrof
Det var kanske inte så fiffigt att neka när det ganska enkelt gick att bevisa att bilen avvek från helbilsgodkännandet. Nu sticker jag ut hakan och tror att han som råkade ut för detta hade en stylad bil med dekaler som antydde om att den vart rimmad. Många vill nämligen av någon anledning visa upp för omgivningen att deras bil är trimmad. Har man dessutom en... hm... hur skall vi säga... en utåtagerande körstil, så är det nog stor risk att man för polisens ögon på sig.
av wohlfie
Bilen är helt orginal förutom detta.
Ända han gjort är simons sportsystem.
Öppet filter från BMC med avskärmning.
Och dumpventil från hkk.

Resten är orgianl och bir en V70 T5 från -04..

Bilen står kvar på besiktnings parkeringen.. ska prata med Polis och advokat blir det väll på måndag..

Ända jag vet är ju om du ökar motorn effekt eller transmission. så ska bilen reggas om.
Motorn effekt ska vara % del.. så står det i lagen.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller nog med Ilesrof här... skulle tro att konsekvenserna av att köra olagligt kan ha blivit högre av att neka.. och ni kanske inte var så "vänliga" mot polisen när dom stoppade er? Det brukar bita tillbaks.

Låter inte en bil som är moddad på det sättet mer? Det räcker ju för att polisen ska kolla en gång extra.. kör man sen lite "utmanande" blir det ju ännu tydligare. Men i erat fall körde din kompis kanske jättelugnt?

Skulle vara intressant att höra polisens sida i det här. ;)
av wohlfie
Vi svara på deras frågor och så följde vi lagen.
Sa inte imot deras krav.
Sista han sa, samtycker ni med det jag tagit upp ang filtret,dumpventil, system.
Kompisen svara Nej det gör jag inte då det är lagligt att använda dessa.

Då svara polis det är inte lagligt då ni har ändrat motorn prestanda. fick vi som svar.
Då fick vi åka till besiktningen och det kom 2 andra snubbar inom polisen och titta på bilen.
Sen satte dom på en lapp.. sen var det typ hej då.
Så varför inte neka? tror ju knappast det blir värre..
Polisen måste ju följa lagboken med eller?

Nu på en LÖRDAG!
Har dom ringt och dom kört ditt en bromsbänk och bilen har blivit uppmät till 280hk enligt pappret så ska det vara 275hk
Så ja 5hk mer.. men det är inget som man ska få böta för. Så nu har kompisen sakt att ni har ingen rätt att rör bilen mer nu. då tester har gjorts.. På måndag kommer jag vända mig till advokat. Så vi tog namnet på poliserna som vart inblandade. Och var dessa jobbar och när.
Samt vi skrivit ner vad som sakts och polisen har tillomed skrivit på storyn.
Så nu undrar jag lite vad fan vill han få ut av detta?
Bilen står ändå kvar på besiktningen. då det är kör förbud, av någon skum anledning.
Ser inte vad vi har gjort för fel. Tror mer att denna polis hatar bilar och tar lagen för mycket i egna händer.. Det är ju inte polisen som skriver lagen. Han tyckts dock tro det.
Så på måndag kan jag skriva hur det gått. för 6900kr tänker vi inte betala. 6000böta 900kr för om registera på plats.
6000böta ska då vara, öppetfilter bmc, sport system simons, dumpventil hkk (hks), förstora broms skivor. orginal skulle vara 285mm sitter 315mm på.. så okej om det är helt olagligt.
av Droopy
5hk är ju inom marginalen för vad det kan skilja mellan olika motorer och självklart inget som ni kan bötfällas för, tror polisen/bes är ute och cycklar så det bara visslar om det.

Hur många har inet besiktigad sin bil med sportavgas och öppet luftfilter, hur många som helst.
av wohlfie
Ja precis kör ju själv en V70 dock en 2.5T
Men öppet filter.. sport system. och BSR steg 1

det er ju mer än 5hk

Aldrig haft problem med besiktningen.

Något förhöjda avgasvärden dock helt okej.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]