...

Moderator: Moderatorer

Sånt här skrämmer mig och gör mig arg!
http://www.svt.se/nyheter/sverige/med-f ... -utan-vila

Verkar vara sjukt vanligt!

"/...Därför har man i år tagit betydligt fler förare än tidigare.
– Vi har anträffat mer än hundra körkort i Sverige som är falska, och det är vissa länder som är mer överrepresenterade."

"I Norge har polisen upptäckt samma upplägg som svenska polisen ser. Vid en olycka där uppdagades att föraren hade använt sig av fyra olika identiteter och kört 268 mil utan paus."

Inte nog med att det är sjukt farligt, det snedställer konkurrensen också så de som kör lagligt och efter svenska regler blir missgynnade. :evil:
precis... och 50 mil med bil tar nån timme kortare tid än med lastbil.
Troligen hade han väl stannat och ätit (om han inte åt i bilen), men ingen nattvila på en sträcka som måste tagit minst 30 timmar (snittfart ca 90km/h) är sjukt.

Skönt nu att dom i allafall verkar göra något åt det.. Blir polisen bättre på att upptäcka falska körkort blir det färre som vågar riskera. Jag tycker att dock att straffen för tradare som inte följer lagen även borde straffa åkerierna i viss mån. Säg att man blir förbjuden att köra vidare med lastbilen närmsta dygnet eller nått sånt.. kanske är fel sätt, men på nått sätt måste man komma åt de som pressar förarna med extrema tider och så också.
Dpblad skrev:Det ska bli skönt att få ge sin åsikt den 25e maj...
Det kan du göra varje dag :-O) om du tänker lite när du handlar i affären. För att sälja bilmattor för 150:- som exempelvis Biltema gör, vem tror du tillverkar och transporterar de mattorna? Jag är ganska säker på att varken de som tillverkar eller transporterar mattorna pratar något västeuropeiskt språk. Använd din plånbok med förstånd så kan du påverka, det kallas konsumentmakt.
Jag har svårt att tro att Volvos bilmattor är producerade i Sverige också.. eller körs runt enbart av svenska åkerier.

Men du har en grundtanke som jag håller med om. Ibland gnäller man på saker i ett andetag samtidigt som man i ett annat gör något som i förlängningen bara stärker det man är emot.

Jag har gått över till att "tänka rätt" vad gäller mat, och köper så gott som bara svenskt och helst ekologiskt/närproducerat. Det får kosta lite mer, men jag anser att jag lättare kan stå för hela kedjan då.
Däremot har jag inte blivit lika duktig på det vad gäller prylar... dels för att jag väl är lite pryltokig, dels för att det inte finns samma utbud av samma pryl tillverkad i Sverige.

Då det är sjukt svårt att hålla koll på allt vad gäller ursprung och transportsätt skulle jag gärna ha mer styrning från myndigheter. Det är skönt att se att Polisen uppmärksammar t.ex en sån här grej, och att dom nu tar betydligt fler än tidigare.
Lastbils branschen är det verkligen dags att se över konkurrensens i för alla parter både chaufförer och med trafikanter. Borde ju gå att övervaka på något vettigt sett. Som löneutbetalningar som stämmer med körtiderna eller liknade som kontrolleras. Borde sätta hyggligt många käppar i julen för överskrivning av körtiderna.

Har en vän som kört för många mindre nog räknade åkerier då han varit arbetslös och blivit tvingad av arbetsförmedlingen att jobba på såna ställen i svenska åkerier. Kan tillägga att han nu mer sagt sig själv att inte köra mer lastbil trots CE kort.

Flera ställen han jobbat på fick han köra från 06 på morgonen till 20 ibland 21 på kvällen för att sen börja 06 igenom på morgonen. 5 dagar i veckan.

Några av dessa åkerier har ägarens körkort legat i bilen och han fått instruktionerna när hans tid tar slut stoppa i ägarens kort i färdskrivaren vid eventuell polis kontroll ursäkta dig att vi glömt byta kort vid chaufförs bytet.

Ett åkeri han skulle köra för sluta det så här första dagen. vid på början av körning märkte han direkt fel på luftfjädringen på lastbilen. Han ringde ägaren av bilen direkt och undra ska jag verkligen köra den här bilen med detta fel. Ja var svaret. Sluta med att han välte i en kurva i nästa stilla stående fart. Med som han sa som tur var låg polisen bakom och kunde intyga att det inte var oaktsam körning utan bilen börja vaja över och an och helt plötsligt välte den trots nästan stilla stående fart.

Ja som sagt alla skulle vinna på en liten genomgång av den branschen. Troligen även ägarna av bilarna.
Mwi skrev:
Dpblad skrev:Det ska bli skönt att få ge sin åsikt den 25e maj...
Det kan du göra varje dag :-O) om du tänker lite när du handlar i affären. För att sälja bilmattor för 150:- som exempelvis Biltema gör, vem tror du tillverkar och transporterar de mattorna? Jag är ganska säker på att varken de som tillverkar eller transporterar mattorna pratar något västeuropeiskt språk. Använd din plånbok med förstånd så kan du påverka, det kallas konsumentmakt.
När någon påstår att jag inte tänker när jag handlar blir min ursäkt att låta mig provoceras lite:

Att den fria marknaden skulle vara svaret på alla våra böner tror jag inte. Den floskeln känns ganska urvattnad. För exemplet med bilmattorna bryr inte jag mig heller så mycket om vilket språk någon talar. Exempel på vad jag tycker är viktigare när man försöker se bortom pris och kvalitet mm är sådant som; Risken att mattorna släpper giftiga gaser när de värms i en varm bil. Gynnande av kriminella eller oetiska/orättvisa verksamheter i tillverkar- eller leverantörsled. Livscykelbelastning.
Ingen konsument har ensam de resurser som krävs för att kartlägga och analysera ens de produkter man måste har för att leva (läs livsmedel/mat). Floran av olika produktmärkningar finns för att hjälpa och skulle ofta mycket enkelt kunna förbättras för att stärka konsumentmakten. Starka krafter är dock emot. Fundera på varför.
Volvo V50 "Mr White"

Snyggt, du ser ut att ha bra skick på bilen[…]

Vilken mjukvara har ni?

Återkom gärna hur den funkar och vad so[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 II 2011 med en Diesel D[…]

Ta trädgårdsslangen. O spola ner samtid[…]