...

Moderator: Moderatorer

Hejsan, skulle behöva hjälp av er att reda ut en krock-situation som hände härom dagen.

Jag kommer alltså körandes längs en väg i ett bostadsområde och letar parkering. Hittar en ficka mellan två bilar,
men eftersom fickan är så smal blir jag tvungen att göra en "tvåstegsmanöver", dvs att jag först kör upp
nära emot bilen till höger om fickan för att sedan backa någon halvmeter, sen köra in i fickan.

Situationen som uppstår är att när jag väl kört fram mot bilen till till höger om fickan, och precis lagt in backen och påbörjar att backa ut för att köra in (hinner kanske backa en två dm) så smäller det till bakom mig :( Vad som då hänt är att en bil som kommit körandes på samma väg som mig, men som jag inte hinner lägga märke till, har försökt att köra förbi mig när jag var i färd att parkera.

Jag går ut ur bilen för att se vilka skador som skett. Tror inte att det kan vara stora eftersom jag inte kände något, bara hörde ljud. Det visar sig då att personen i röd bil inte kört på mig (!) utan istället, möjligen sett att jag börjat backa och då väjer rakt in i de parkerade bilarna (två gula). Med följd att det ryker backspeglar och blir repor på röda bilens högersida samt de gula bilarnas vänstersidor.

Självklart kollar jag alltid bakåt när jag backar och backar långsamt, men bilen hinner kanske åka någon dm samtidigt som jag vänder mig om för o titta... Sen kan ju jag kanske tycka att om det är så tight att en bil knappt får plats bakom en pågående parkerande bil, så kanske man inte ska köra förbi. Och om man inte hinner stanna på två över två billängder (vilket var fallet för röd bil) så kanske man faktiskt har kört för fort? Men jag är kanske färgad av situationen.

Vad tycker ni här, vem har gjort fel? Jag (Grön bil)? Röd bil? Bägge?

[img]ts.png[/img]
Bilagor
ts.png
ts.png (163.42 KiB) Visad 4323 gånger
Asså, rent spontant... om de som kom bakom dig valde att väja in i en parkerad bil så är det ju deras ansvar. De kunde ju valt att ha lite mer koll och inte blivit överraskade av att du skulle parkera.
Jo sant. Men vad tror ni lagen säger i detta fall?

..personen i röd bil ringde senare och ville, efter att ha kontaktat ägarna av de gula bilarna, lösa "problemet" privat utan att blanda in försäkringsbolaget. Vet inte om de kommer att försöka kräva ersättning av mig, eller hur det blir. Är detta bra? Någon som vet? (är själv helförsäkrad)
Droopy skrev:Gör aldrig upp privat, inte ens med dina närmaste vänner
motivera gärna ditt svar och vilka nackdelar det innebär.. för en fördel med privat uppgörelse skulle väl kanske kunna vara att man slipper få sina "krock-fria år" raderade hos försäkringsbolaget?
Om du gör upp "privat" och betalar så kan nån av dom ändå anmäla till sitt försäkringsbolag = du står där och har redan betalat men måste även ta det via försäkringsbolaget.

Man ska alltid ta det via försäkringsbolaget.

Sen anser även jag att det är du som är vållande då du backar.
Enda gången man ska gå med på att göra upp privat är om skulden är helt självklar och båda är överens om den. Jag skulle inte bry mig om vems skuld det var utan rapportera så noga det går till försäkringsbolagen om det och låte dem utreda. Eftersom skulden i det här fallet inte känns solklar känns det märkligt att göra upp privat. Vem får då bestämma vems skulden är och till vilken del?

Skulden är alltid den som backar om man backar in i någon, men det gjorde du inte. Man är också alltid skyldig att kunna stanna för ett hinder på vägen, det gjorde inte den röda bilen.
Som sagt, låt försäkringsbolagen utreda. :)

Premiehöjningarna är ändå väldigt låga.. jag fick vår höjd det här året från högsta bonus till näst högsta då tjejen lyckades backa in i en typ stolpe och buckla till plåten vid hjulhuset. Får höjt med ca 120kr/år, och efter ett år är jag tillbaka på högsta bonus igen om inget nytt hänt.
Är inte det här en ny företeelse att folk försöker tränga sig förbi trots att man ser en bil som håller på och parkerar och borde förstå att den bilen kommer backa för att komma in.

Men en del ska ju bara fram till vilket pris som helst. Låter som den bilen bakom dig snarast satsat och ökat farten för att hinna och sen blivit rädd eller något och lyckas svänga in i bilarna bakom dig.

En vän till mig råka ut för liknade situation för ett tag sen en som trängde sig emellan han lyckades dock snudda den bilen då han inte han få stop så fort trots försiktig backning jag satt med i hans bil. Visades sig dessutom vara en bil som tillhörde en av hans största kunder så han kände han ville inte krångla med dom för att bli av med dom som kund. Har för mig att han fick skulden då han snudda i bakomvarande bilen. Men samtidigt tycker jag att ser man en bil backa ut från en parkering ska man inte köra in precis bakom den. Dessutom snabbt. Då blir man med största trolighet påkörd och stackarn som backar åker på det.

I ditt fall känns det som du egentligen inte var inblandad alls i det hela då du inte kört på någon bil. Dock är du vittne till att 2 bilar blev påkörda. Låter som dyra skador att fixa på 2 bilar. Så antagligen har den som körde på dom bakom dig något som gör att han helst inte får upp deta i rätten, kanske känner på sig att personen gjort fel och det anses som vårdslös körning som kan leda till otrevliga påföljder som gör att han helst betalar själv. Eller bara oförstånd hur dyrt det kommer att bli att betala för att reparera 2 skadade bilar. Alternativ 3 så rik att personen i fråga inte bryr sig. Vet en kompis chef som köpte ny bil till tjej efter att kört på hennes helt nya bil. Exakt varför hans chef gjorde så vet jag inte. Kanske han tyckte synd om henne att hon skulle få sin helt nya bil reparerad. Pengar var inte ett problem för kompisen chef.

Skulle om jag var dig försöka få papper på skrivna av dom inblandande så du slipper efter krav.

Skrev ni några händelse förlopps papper? Eftersom du nog anses som vittne vid eventuell utredning. Bli anmäld för smitning är ingen riktig höjdare heller.

Alternativ avvakta ett tag och se om något händer. Om det gör det säg att du trodde att det redan var utrett eller att försäkringsbolagen höll på med det men det tar tid. sen säg att du får kontakta dom och se vad dom säger. Blir det detta scenario låt försäkringsbolaget ta det, för jag gissar att det blir dyrt för dig annars.

Hoppas det löser sig enkelt inte kul att bli inblandad i såna här knepiga fall.
Med vänlig hälsning,
Andis
Glenn28 skrev: motivera gärna ditt svar och vilka nackdelar det innebär.. för en fördel med privat uppgörelse skulle väl kanske kunna vara att man slipper få sina "krock-fria år" raderade hos försäkringsbolaget?
Nu vet vi inte vilket försäkringsbolag du har, hur många skadefria år eller hur gammal du är osv.
Det har ju naturligtvis betydelse i hur bonus och premie beräknas.

Men oftast är den minskade premien till följd av många skadefria år ganska/väldigt liten.
Visst kan det se trevligt ut med många skadefria år när man får hem försäkringsbeviset, men det är ju när dessa saker inträffar man skall använda sin försäkring.
Dels för att man ska slippa betala något för skadorna på de andra bilarna, samt framförallt att man ska slippa bestämma vem som är skyldig till vad och hur mycket osv. och sova gott om natten och inte behöva tänka mer på det.

Förstår inte varför så många tycker det är "krångligt" att dra in försäkringsbolaget...
Hur jobbigt är det inte att ha kontakt och följa upp 2-3 olika personer, vad de vill ha i ersättning, kanske de inte är nöjda och hittar mer skador senare, ni har olika syn på vem som är vållande etc. etc.
Lättare att fylla i ett papper och skicka in till förs'kringsbolaget och låta dem sköta resten.
Andis skrev:Alternativ avvakta ett tag och se om något händer. Om det gör det säg att du trodde att det redan var utrett eller att försäkringsbolagen höll på med det men det tar tid. sen säg att du får kontakta dom och se vad dom säger. Blir det detta scenario låt försäkringsbolaget ta det, för jag gissar att det blir dyrt för dig annars.
Nja avvakta kan också vara besvärligt, särskilt om det drar ut på tiden. För sin egen del om man funderar på sin försäkring är det bättre att tidigt lägga in ett ärende hos sitt egna bolag så har man gjort sitt.
Får de sedan inte in något ersättningskrav från en motpart så är det ju bara bra

Gå via försäkringsbolaget är mitt förslag, om det inte framgick :)

Under 30 sek efter tändning av kommer det ett[…]

V50 D2 man 2012 Glow plug?

Hej. Nybliven med denna bil. När jag kopplar[…]

För mig var Google maps långsam i b&oum[…]

Sommartider HEJ, HEJ

En bild på vad dagens arbete blir. Ska e.v f[…]