...

Moderator: Moderatorer

av oggeftw
Tja, till det tråkiga.. förlorade körkortet för en vecka sen. Körde från byn (50 km/h) ut mot en större väg där det blir 70km/h och cevilaren stod då bakom backen och gömde sig och tog sköt mig i 93 km/h kl 22 på kvällen. Dom tog mitt körkort på plats och fick då köra 48 timmar till. Som plåster på såret utdelades jag 4000kr i böter.. Fick brev hem idag från Transportstyrelsen så jag kunde yttra mig osv inom två veckor vilket inte är lönt då jag inte just nu har jobb. Jag vet nu att jag kommer få ta om körkortet. Men frågan är, jag läste att både genomförd Risk 1 och Risk 2 är giltigt i 5år.

Räcker det att jag kör uppkörning och uppskriving? eller måste jag ta om både Risk 1 och Risk 2a?

Tacksam för svar. /O
av oggeftw
Fick inte heller redan på hur lång spärr tid jag har fått. Någon som vet hur lång tid detta brukar ta innan man får svaret på det? :)

Tidigare böter:
Fortkörning 2400kr böter. Nästan precis fått körkortet.
Dimljus böter 500kr x 4 :roll:

... och nu detta.

läste på deras sida att tidigare böter kunde väga in.
Användarvisningsbild
av SvenB
Körkortsåterkallelsen räknas inte som bestraffning konstigt nog. Det är för att skydda övriga trafikanter från sådana brottslingar som begår det stora brottet att köra för fort. ??:-/ Däremot får de inte längre dömma ut skattetillägg och fängelse för skattebrott. Men vad jag vet så tittar man på det där med "dubbelbestraffning" i samband med trafikbrott. oggeftw, du plockades alltså på 50-sträckan, annars hade de inte tagit kortet på plats.
Svaret på din andra fråga har jag saxat ur körkortsportalen:

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- ... t-korkort/
av Gelis
Ursäkta men vad beklagar du dig för :shock: . Du har tydligen redan en fortkörningsbot nu fick du en till, lärde dig tydligen inte av den tidigare läxan. När man läser dina inlägg så känns det inte vara så långt emellan dessa två botar.

Var det en 50 sträcka du torskade på med över 40 knyck för fort så kan jag inte säga mer än, rätt åt dig :evil:

Om man kör för fort på motorväg eller liknande är en sak men att blåsa på med 90 km på 50 sträcka känns om jävl... oansvarigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu skall vi vara snälla. Han får sota för det. Blir inte förvånad om han får ett års spärrtid. Dessutom 4000:- i böter. Sedan kostar bara körkorttillståndet för att få nytt körkort vid indragelse 1600:-. Sedan var det åtminstone förut tvång på att gå i körskola, och det är inte gratis.
av llesrof
SvenB skrev:Körkortsåterkallelsen räknas inte som bestraffning konstigt nog. Det är för att skydda övriga trafikanter från sådana brottslingar som begår det stora brottet att köra för fort. ??
Nu är det ju inte bara vid lite fortkörning körkortet dras in utan även andra trafikbrott. Det är ju även för att skydda andra trafikanter mot fyllekörare, vårdslösa förare och andra förare som inte har på vägarna att göra. Att köra 93 Km/tim på 50-sträcka när man har nytaget körkort tyder ju att man är olämplig som bilförare så att få kortet indraget är ju en lämplig åtgärd tycker jag.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av Gelis
Tyvärr kan jag inte vara snäll när jag läser typ ett sådant inlägg som oggeftw skriver.

Visst han/hon ( för vi vet inte om det är en han ) får massa extra utgifter och andra besvärligheter, men det spelar ingen roll.
Har man torskat en gång med blöt lapp i fickan och inte och inte tar lärdom av det så känns det som personen ifråga har svårt att ta till sig vad som gäller i trafiken utan fortsätter att ha blyfot på tex 50 sträckor.

Nästa gång kanske det kommer någon i vägen ska vi fortfarande vara snälla då.... nä tror inte det.

Och till oggeftw så hoppas jag att du nu lärt dig att inte vildgasa på 50 sträckor, det finns tillräckligt med förare som tror att dom är Stig Blomqvist på 50/70 sträckor, behövs inte flera.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag borde satt dit en smiley eftersom jag försökte vara ironisk. Det enda som hedrar TS är att han utan omsvep erkänner sin synd. Vi får hoppas att han lärt sig något. :???:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag är också förbluffad över att man är så oförsiktig när man rätt nyligen tagit körkort att man kör så pass fort att man riskerar körkortet! Speciellt då man åkt på en bot redan..

Sen tycker jag det är lite skönt att en dimljusterrorist försvinner från vägen ett tag.. :twisted:

Sen tycker jag samtidigt lite synd om dig.. 4000kr plus kostnaden för att ta om körkortet är rätt saftigt om man är ung och arbetslös.
När du kommer tillbaka ut på vägarna får du se till att hålla dig inom körkortsgränsen i allafall.. ofta finns det en anledning till hastighetsbestämmelserna. Att bli av med kortet är i allafall ett lindrigare straff än att råka köra ihjäl någon. :???:

Tycker också som Sven att det är strongt att gå ut och erkänna det här på forumet. :)

Köp en elastisk variant av damasken och en p[…]

Brainys V60

Hur har det gått i dialogen kring rostfl&aum[…]

Som säkert många vet så köpe[…]

Smäller höger fram

Det är väl inte så att bromoket s[…]