...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Nu behövs ju dem då många bilar visar nästan halva däcket
och sprutar orkanlikt saltvatten efter sig på vägarna.
Då den lagen togs bort var det riktig vinter och snövägar
och asfalten i bättre skick än idag.
Jag tycker du övervärderar stänkskydden lite. Okej de hindrar sprutet på egna sparklådan och egna partiet bakom bakhjulen, men i stället så blir det mer vattendimma runt bilen eftersom de piskar sönder vattnet.
Vattendimma eller sten, jag vet viket jag väljer att få på min bil.
Nu när man inte sandar utan sprider grus på vägarna så skulle nog stänkskydd göra skillnad när det gäller stenskotten.
Det är väl en anpassning till EU som de flesta tokigheter.
Fungerar kanske på landsbygden, men runt Stockholm är det så tät trafik så det skulle bli (ännu mer) trafikstockning om man försökte hålla såna avstånd.

Essingeleden planerades 1960 till 80 000 fordon/dygn. I slutet på 90-talet var det 120 000 fordon/dygn. När man gjorde körfälten smalare och tråcklade ihop 4 körfält i vardera riktningen ökade man kapaciteten, men när trängselskatten infördes hade man en peak på 170 000 fordon/dygn. Snittet är 160 000 fordon/dygn.
Jag monterade stänksydd enbart för att jag var och tittade på alltför många bilar med sönderblästrade trösklar..
Argumenten för att ta bort kraven för stänkskydden (och återinföra stänkskydden) verkar ha ifrågasatts länge, men som vanligt mal myndighetens kvarnar långsamt!

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... ?text=true

Utdrag från motionen;

Motion 1991/92:T412
Stänkskydd på personbilar

Trafiksäkerhetsverket (TSV) meddelade år 1981 nya föreskrifter om stänkskydd på bl.a. motorfordon. Reglerna innebär bl.a. att tidigare krav på att personbilar skall ha s.k. stänklappar bakom bakhjulen inte längre gäller för fordon med visst överhäng bak, d.v.s. personbilar i vanligt utförande.

Beslutet har trots stark kritik från flera håll ännu inte blivit föremål för någon ny prövning.

En rad omständigheter talar entydigt för att stänkskydd på personbilar omgående borde återinföras, i första hand av trafiksäkerhetsskäl. Väglaget är ofta sådant att svåra siktproblem uppstår, då bilar utan stänklappar gör omkörningar. Stenskott är ytterligare en högst påtaglig riskfaktor som minskar trafiksäkerheten.

Ser man till helheten talar sålunda starka trafiksäkerhetsskäl och en stark folklig opinion för ett återinförande av bestämmelser om stänkskydd på personbilar.
av umekille
Då man fixat behörigt avstånd till framförvarande kommer det
alltid någon och kör om och lägger sig tätt framför. Och ligga först
i en kö strävar många efter då de slipper sprutet på rutan ,vilket i
många fall orsakar rena vansinnesomkörningar.
Jag är för stänkskydd.
Har dock inga själv än men det kommer.
Jag har beställt stänkskydd i dag.
Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]