...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Kör man runt i en Volvo så är de flesta parkeringsrutor för smala, det har vi alla upplevt. Men hur bör man placera bilen i rutan för att ta vara på det lilla utrymmet som finns på bästa sätt? Alltid mitt i rutan? Själv brukar jag tänka så här:

- Står jag på en plats längst ut så ställer jag mig så långt ut mot den fria sidan som möjligt, gärna på strecket.
- Har jag bilar på båda sidor ställer jag mig så långt åt höger som möjligt för att maximera utrymmet för vänsterdörrarna. Eventuella passagerare får hoppa ur innan jag kör in.
- Om de redan parkerade bilarna står omväxlande med fören och aktern utåt försöker jag välja en plats så man kan stå högerdörr mot högerdörr för att på så sätt ge mer plats åt vänstersidan.

Samtidigt har jag någon gång fått en kommentar av en passagerare att ”oj vad snett du hamnade”. Vederbörande var av åsikten att man alltid ska stå i mitten av rutan med lika mycket plats åt båda håll.

Hur gör ni?
Användarvisningsbild
av P210
Volvobilar är väl inte bredare än andra bilar i motsvarande storlek - skulle snarare säga att parkeringsfickor i allmänhet är för små!
Undviker som regel alltid att knöla in bilen mellan två redan parkerade bilar pga alla risker med dörruppslag, folk som knölar sig mellan med knappar, spännen och allt annat som kan ge skavmärken/repor.

Parkerar jag på jobbet där jag vet att de flesta åker själva så maximerar jag avståndet till parkerade bilars förardörr, som du säger, närmre rutans ena kant - i offset.
Problemet blir då om en mönsterparkerare kommer och ställer sig mitt i rutan, inte mitt i utrymmet mellan de redan parkerade bilarna, så rätt i rutan är oftast mest rätt!

Är det stormarknader etc så går jag gärna de där extra hundra metrarna från ett tommare hörn av parkeringen för den mindre risken för parkeringsskador.

Verkar vara ett uppmärksammat problem;

Den tyska bilägarorganisationen ADAC har gjort en studie över hur bilarnas yttermått har förändrats det senaste decenniet, och ser hur bilarna blir allt större.

En bidragande orsak är bilköparnas ökande intresse för stadsjeepar och terrängfordon.
År 2000 utgjorde 2,9 procent av den tyska bilparken stadsjeepar. I år ligger andelen på 16,3 procent.
Modellåret 1999/2000 var medellängden 4,74 meter, bredden utan backspeglar 1,76 meter och höjden 1,51 meter.
Modellåret 2010 var medellängden 4,93 meter, bredden utan backspeglar 1,91 meter och höjden 1,76 meter.
Längden har ökat med 19 cm, bredden med 15 cm och höjden med 25 cm på dessa tio år.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 795329.ece
http://www.bt.se/nyheter/boras/fler-p-s ... 591165).gm
http://www.nsd.se/nyheter/parkeringsska ... 77461.aspx

Bild
Användarvisningsbild
av SvenB
När jag parkerar på stormarknadsparkeringar och liknande, så parkerar jag, om det går på "änden" så att jag kan stå nära ett kundvagnsgarage med högerdörrarna. Jag lyckades hålla min förra V50 helt fri från uppslagsskador de 4 år jag hade den. :)
Användarvisningsbild
av P210
finns det plats så ställer jag mig ibland lite snett över 2 rutor, då får man inte massa dörruppslag.....
...och det har du aldrig fått skit för? Brukar alltid finnas privata parkeringsvakter som tar illa upp :) :) :)

Bild

Brukar vara den här typen som tar två platser...

Bild

Här är en till som lyckats;

Bild
av llesrof
P210 skrev:
finns det plats så ställer jag mig ibland lite snett över 2 rutor, då får man inte massa dörruppslag.....
...och det har du aldrig fått skit för? Brukar alltid finnas privata parkeringsvakter som tar illa upp :) :) :)

Bild

Bild

Bild
He he he... den där Porschen fick jag god lust att dryga mig mot genom att parkera så nära att föraren hade fått hoppa in genom takluckan. Min motivering hade var "äh... här råder det ju ändå total anarki i hur man parkerar så varför skall jag inte göra likadant?"

Sista bilden är lite intressant. Där är det ju en Honda CRV som sätter standarden genom att parkera på linjen. Den tvingar nästa bil till att förskjuta sin parkering.

Om jag parkerar på flanken så ställer jag mig så långt ut från den angränsande platsen som möjligt. Ställer jag mig så att jag har P-platser på båda mina sidor så ställer jag mig mitt i rutan. Om alla gjorde det så skulle det inte bli några problem och man slapp en massa besvär. Passagerare kan för övrigt alltid hoppa ut innan man parkerar om det underlättar.
av osla
P210 skrev:

[/quote]

jag ska inte ha massa dörruppslag på min 124, så enkelt är det bara. nu står jag ju sällan mitt i stan, och då jag gör det så sitter jag alltid kvar i bilen och väntar :lol:
Användarvisningsbild
av Allinug
På vintern ser man ju inte strecken mellan parkeringsrutorna, men då tycker jag att folk ändå lyckas ställa sig vettigt. :)

På jobbet har vi problem att de skottar upp vallar med snö, vilket gör att det blir mindre utrymme att få plats att manövrera bilen när man ska in och ut parkeringsrutan. Det är alltså en parkeringsplats där det är en fil i mitten och det finns parkeringsrutor både till höger och vänster om mittenfilen. Ibland ser man att de som kommit tidigt har diagonalställt bilen, vilket verkligen underlättar manövrering när det är trångt i mittenpassagen. Så jag tycker att det är ett jättebra initiativ med diagonalställning när man ändå inte ser de rakställda rutorna och det ändå blir för trångt att parkera så. Men så är det då ett gäng som envisas med stå som man ska göra när man kan se strecken fast med större mellanrum mellan bilarna och de fyller parkeringsplatserna från andra hållet, och i mitten blir det då bara plats för ett trekantigt fordon.

I detta fall tycker jag vett och etikett borde vara att diagonalställa, eftersom det underlättar parkering för alla, parkeringsrutorna syns ändå inte och fler bilar får plats när man ställer i sig så.
Användarvisningsbild
av joel80
Idioter (ja jag tycker det är ett jävligt idiotiskt beteende) som ställer sig över fler parkeringsrutor på flit när det är begränsat med platser (gäller alltså inte om man ställer sig på en praktiskt taget öde parkering eller långt bort) förtjänar parkeringsskador. Önskar ibland att jag hade en riktig skitbil så jag kunde köla in mig sjukt nära en sån dubbelparkerare. Jävla respektlöst att tro att man är viktigare än alla andra.

Är man rädd för parkeringsskador är det så mycket bättre att göra som många skriver här i tråden.. Ta den där extra promenaden på 50-100 meter så man kan ställa sig längre bort på parkeringen.
av llesrof
joel80 skrev:Idioter (ja jag tycker det är ett jävligt idiotiskt beteende) som ställer sig över fler parkeringsrutor på flit när det är begränsat med platser (gäller alltså inte om man ställer sig på en praktiskt taget öde parkering eller långt bort) förtjänar parkeringsskador. Önskar ibland att jag hade en riktig skitbil så jag kunde köla in mig sjukt nära en sån dubbelparkerare. Jävla respektlöst att tro att man är viktigare än alla andra.

Är man rädd för parkeringsskador är det så mycket bättre att göra som många skriver här i tråden.. Ta den där extra promenaden på 50-100 meter så man kan ställa sig längre bort på parkeringen.
Du menar sådana här? Färsk bild från igår.
https://www.dropbox.com/s/o1e96sh2mo4ym ... .53.09.jpg
Det fanns förvisso en del lediga platser, men inte överdrivet gott om dem. Använder man bilen mest som runkobjekt och inte vågar ställa den bredvid andras bilar så kan man ju ha den goda smaken att ställa den så långt bort från andra bilar istället för att dubbelparkera. Vi ser också en silverfärgad Volvo som ställt sig på linjen. I det här fallet hade det gått utmärkt att välja en annan plats där man inte behövt ställa sig på linjen om en eventuell bil utanför bild i sin tur ställt sig galet.

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]