...

Moderator: Moderatorer

av halfwayback
timebandit skrev:Hehe. Kul tråd :)

Då ger jag ett väldigt kort bidrag. Var inne i stan i denna lilla stad där självklart högerregeln alltid gäller! När jag tutade fick jag fanimej fingret! Fan va irriterad jag blev!
Det är på snudd jag funderar på att skriva ut bilderna och skicka ett brev till ägaren men det blir troligen inte så.
Ber om ursäkt om någon av er irriterar sig för att jag visar regnr lite extra ;)

[youtube]C9NMyG93pB4[/youtube]
Inte varje dag man känner igen lilla Kungsbacka från en slumpmässig video på internet!
Kul att folk vet att Kungsbacka finns :-)
Tyvärr så vet jag hur illa det kan bli med miss av högerregeln, även i dessa låga hastigheter. Hade jag haft en typ skitbil hade jag inte stannat men sedan vill man ändå inte krocka för man kan skada sig :-( fantiserat ofta att bara köra ut...

Tyvärr tror jag att dem flesta INTE kan högerregeln vilket är konstigt.
av halfwayback
timebandit skrev:Kul att folk vet att Kungsbacka finns :-)
Tyvärr så vet jag hur illa det kan bli med miss av högerregeln, även i dessa låga hastigheter. Hade jag haft en typ skitbil hade jag inte stannat men sedan vill man ändå inte krocka för man kan skada sig :-( fantiserat ofta att bara köra ut...

Tyvärr tror jag att dem flesta INTE kan högerregeln vilket är konstigt.
Bott i Kommunen i 18 år, och i självaste staden dom senaste 8 åren. Men bara några mil norr (Göteborg) är det ju ganska standard att alla skiter i högerregeln - tror inte att en enda har stannat för mig i Göteborg någonsin.
Man blir förvånad när dem väl stannar ibland på vissa ställen... Industriområdet i mölnfal/Åby är katastrof. Nästan så att det borde börja skyltas upp att det är högerregeln trots att det är självklart. Men jag håller vid att jag tror att dem flesta inte kan högerregeln.
På vissa vägar verkar högerregeln inte alls gälla för de flesta, trots att det inte är huvudled. Finns ett ställe i Årsta där man blir tutad på om man stannar för att släppa förbi de som har företräde från höger. (När man kommer på Åmänningevägen och åker förbi vägen mot Valla Torg.
här:
https://www.google.com/maps/@59.296544, ... xU0ztw!2e0
Nej jag står inte helt stilla kanske, men saktar ner och visar att jag lämnar företräde, och har blivit tutad på i ett sånt läge. kör dom inte så kör jag, men jag är lite rädd ibland för att råka ut för nån som behöver en ny framskärm. Skulle vara rätt lätt att smälla nån som kommer från vänstet i en sån korsning.
joel80 skrev:Nej jag står inte helt stilla kanske, men saktar ner och visar att jag lämnar företräde, och har blivit tutad på i ett sånt läge. kör dom inte så kör jag, men jag är lite rädd ibland för att råka ut för nån som behöver en ny framskärm. Skulle vara rätt lätt att smälla nån som kommer från vänstet i en sån korsning.
Jag saktar ner om jag ser en bil, är sikten dålig så rullar jag ganska långsamt. Tvekar den andre så brukar jag köra.
Min olycka med MC'n förra året var just en högerregels regel. Trots att MC'n körde väldigt fort (kunde inte bevisa hur fort) så var högerregeln 90% viktigare att följa! Dem förstod på skadorna på min bil att MC'n inte höll rätt hastighet och uppmärksamhet så det blev 2/3 på mig med anvisning att högerregeln MÅSTE följas och MC'n del var för att han var ouppmärksam.

Men precis som joel80 skrev, hade jag haft en sunkbil eller annat så finns faktiskt viljan och tanken att bara köra och orsaka en olycka även om man själv faktiskt inte orsaker den då högerregeln faktiskt gäller. Men hur roligt är det att kanske få en personskada till följd? Man kan faktiskt få nackont och andra problem även vid låga hastigheter. Finns säkert dem som faktiskt bara skiter i det och åker ut för att det är deras rätt men jag vågar nog faktiskt inte. Dumt också. Bara att använda tutan å avreagera sig.
Blir dock jävligt upprörd att han kunde med och ge oss fingret! Där går gränsen faktiskt. Om han gett mig en gest typ "my bad" eller dyligt så hade det vart 1000ggr bättre men fingret för att han gjorde fel... Nä. Sådana personer skall inte vara på vägarna!

Sitter och funderar om man skall sjunka så lågt att kolla upp vem som äger bilen för att sedan se om han finns på Facebook eller dyligt å ge han filmen eller bild men vet inte om jag orkar...
joel80 skrev:På vissa vägar verkar högerregeln inte alls gälla för de flesta, trots att det inte är huvudled. Finns ett ställe i Årsta där man blir tutad på om man stannar för att släppa förbi de som har företräde från höger. (När man kommer på Åmänningevägen och åker förbi vägen mot Valla Torg.
här:
https://www.google.com/maps/@59.296544, ... xU0ztw!2e0
Visst är det så men om du kikar på skyltningen i de där trakterna så är det nog omskyltat en gång i veckan för att hålla sig i underkant.
Man skulle kunna tro att någon på trafikverket äger aktier i skylttillverkningen.
Just den korsningen tror jag dock inte att något ändrats i det senaste året.
Ett problem är speciellt där avfarten/påfarten är skymd och bilar kör rakt ut "för dom har rätt".
Jag är själv usel på högerregeln men skyller på att jag är Stockholmare men skäms för att jag inte tillämpar den bättre..

Testade högerregeln på en buss idag, undrar hur många som ramlade omkull i bussen när bromspedalen pressades i botten några meter från min bil.
Det är alltid skönt att ha lagen på sin sida även om sunda förnuftet säger att jag borde agerat annorlunda.
Några välta barnvagnar och brutna höfter på gamlingarna kan det vara värt!
  • 1
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 356

Är det någon som sitter på motst&[…]

Tack - Återkommer!

Tjena! Ska montera x-antal extraljus på bil[…]

Genom att ändra mjukvaran. Det jag förs[…]