...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Hilmer:
Jo det kanske blir lite tjatigt.. Men sen jag fått barn (som då sitter i baksätet) har jag blivit mer irriterad på när folk kör nära. Behöver man tvärnita för något smäller det rätt rejält i baken på en, oavsett om bilarna bakom håller 7 meters avstånd eller 3 meter. :)
Ta det inte som kritik, bara ville påvisa skillnaderna i vårt avlånga land;)
joel80 skrev: Sven: Nej vissa grejer är kanske petitesser.. men när det går fort eller det finns ovana förare runtomkring kan småsaker ställa till det.. Sen är det här väl lite av mitt sätt att hytta med näven och bära gubbkeps. :D
Samma här, ingen kritik. Jag bara sitter och småler att det är likadant som förr. Jag har inte kört dagligen i Stockholmstrafiken på 5 år. :|
Joel80, jag ska upp till Hudiksvall från Stockholm på fredag. Behöver jag oroa mig för att hamna på film? :mrgreen:
Alltid lika underhållande att se dina små filmklipp för övrigt. Keep up the good work, mate!

Förresten, hur är kameran installerad i bilen för att kunna visa aktuell tid och hastighet?
Haha.. Jag ska fram och tillbaka till Stockholm på fredag.. åker ner rätt tidigt på morgonen, och sen tillbaka till Gävle på eftermiddagen. Så risken finns ju alltid. ;)

Kameran är en Blackvue DG500GW och den är fastsat uppe vid backspegeln (typ bakom så den inte stör mitt synfält)t med en hållare med självhäftande tejp som hängde med. Sen är sladden dragen uppåt, bakom passagerarens solskydd och sen ner i A-stolpen på passagerarsidan, för att sen gå under mattan till mittkonsollen där jag har en Cigg-kontakts-hubb så jag kan koppla in 4st förbrukare. :) Använder 3 där framme idag... kameran, GPSen och en mobilhållare.

Här kan du se en bild på den uppsatt: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... m&start=42

När det gäller tiden och hastighet så är det inbyggt i kameran.. jag ställer bara klockan i den så visar den rätt tid.. sen har den inbyggd GPS så den vet var jag är och hur fort jag kör.
Via ett program som hänger med han jag även se på karta exakt var jag är på filmen.
joel80 skrev: Vill ha en "Bond-knapp" (Bond som i James Bond, inte som i bonde) i bilen som släpper ut grus eller nått annat otrevligt bakom mig för sånna tillfällen! :D Man kan kanske "vingla till" lite också och köra upp lite grus från vägrenen för samma effekt. Ljudet av blästrad plåt kanske får vissa att ta ut lite större avstånd.
Hittar du något bra (eller mindre bra för den delen) glöm inte bort att skicka ett PM till mig. Jag är också intresserad av "Bond-knappen".
Har ännu inga större incidenter eller annat fångat med min kamera men några få iaf.
Vilket program använder du för att redigera klippen? Jag försöker med Adobe Premiere Pro men det vill sig inte riktigt som jag vill. Sätta ihop klipp fungerar men inte att göra det som jag vill göra med klippen :/

Jag har vart riktigt dum och nästan tvärnitat en gång på motorvägen när en annan låg ca 1½ meter bakom. Suck. Hörde hur hans däck skrek när han bromsade... När jag sedan lade mig till höger så vågade han/hon inte köra om på en stund. Kunde ha hänt en olycka men blev bara så frustrerad... Som en trängd hund, man slutar tänka rationellt ibland :)

Kapar din trevliga tråd lite å bjuder på min snabba ihopsättning ;)
Edit: *Nu med musik å lite effekter* :)
[youtube]fhPmTnHe1mk[/youtube]

#1 = Notera att den högra filen bara får svänga höger eller åka rakt fram. Tyvärr har jag inte kvar hela filen så man kan se skyltarna också...
#2 = En troligen osäker förare eller bara missbedömde sin rondellkörning.
#3 = Jag tittade vänster innan jag svängde men ändå så han jag se han och kunde lätta lite på gasen, det lilla räckte. Ingen blinkers vad jag kunde/kan se. Blinkar dock när han byter bil igen så ser man alla iaf.
#4 = Alla 3 filer går till samma mål. Mycket längre fram svänger den högra av...
#5 = Hålla avstånd etc i all ära men allvarligt :)
#6 = En trött lastbilschaffis? Någon/några fick säkert lite stenskott eller blästrad plåt.
Senast redigerad av 4 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
En trängd hund. haha.. ja det är kanske en bra liknelse. :)
Jag jobbar med video så jag använder programmet Final Cut Pro X till Mac. Kostar några tusenlappar (Vilket är 10-12 tusenlappar mindre än vad förra versionen av final cut pro kostade.)

Är du nybörjare och inte har så stora krav kan väl kanske Movie Maker vara lättare.. men man har inte så många val där kanske. (Har inte använt..)

Vad är det annars du fastnat på i Premiere Pro? Det var länge sen jag använde Premiere senast, men kanske kan hjälpa dig förstå ändå. ;)

Inget ljud på klippen? Vill ju kunna höra när du tutar! :)
Movie maker verkar duga,nu har jag bara provat att klippa ihopminimalt och det funkar då galant för mitt ändamål.
Men sen hur mkt lull lull tex som att zooma in som joel gör ibland kanske inte går 8)

Jag tycker det är väldigt enkelt också,bara att dra in videoklippet i movie maker och välja vart man vill starta och stoppa i klippet.Sen är det bara slänga in en ny video och fortsätta.

Smackade ihop 3klipp utan nått lull lull..

[youtube]f-axBAgduBA[/youtube]
Windows movie maker? Det åkte ut fort som fan, km inte ihåg varför just nu men det kändes inte bra :-)

Lyckas inte lägga in effekter förutom att blurra i Adobe premier men får knåpa ett tag så kanske det ger sig.
Gillar att ha mycket alternativ så gärna lite avancerade program som man får lära sig bli bättre...

Ja, ljudet togs bort av misstag helt enkelt :-)
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 356

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.