...

Moderator: Moderatorer

mattish skrev:Kör du i 28km/h vid en skola kanske du hinner stå still eller bromsat så mkt mer än om du kommit i 50km/h.
Visst är det så. Men det är ju egentligen ingen som sagt nåt annat om det?
Men det är inte riktigt där problemet ligger. Jag har inte nåt emot 30km/h, men jag har nåt emot att cyklisten som har skitdåliga bromsar inte behöver sakta ned i farthindret utan ska åka runt det enligt hela tanken kring fållan. Motorcyklisten och mopedisten ska också åka runt hindret, vilket gör att alla tre åker mellan hindren i valfri fart. Lastbilen samt bussen tja, dom behöver inte göra det heller eftersom deras däck är så stora att dom knappt märker fällan.
Kvar är bilisten som hindras om han kör för fort. Övriga fordonsgrupper har det ingen positiv inverkan på överhuvudtaget.
Däremot då fallrisk för cyklister, mopedister och motorcyklister.

Jag är helt säker på att en lastbil eller för den delen motorcyklist, mopedist eller cyklist, inte har någon positiv inverkan vid en kollision med någon.
Dom liksom bilen gör väldigt ont och kan sluta fruktansvärt illa. Ändå är bilister det enda som det är framtaget för?
Dags att skrota och komma på något nytt som alla fordonsgrupper blir nedtvingade i hastighet av, om nu enda lösningen är hastigheten?
*pettson* skrev:Jag är helt säker på att en lastbil eller för den delen motorcyklist, mopedist eller cyklist, inte har någon positiv inverkan vid en kollision med någon.
Dom liksom bilen gör väldigt ont och kan sluta fruktansvärt illa. Ändå är bilister det enda som det är framtaget för?
Dags att skrota och komma på något nytt som alla fordonsgrupper blir nedtvingade i hastighet av, om nu enda lösningen är hastigheten?
Något nytt ja, det tycker jag är en bra uppmaning till kritikerna; kom på något bättre själv...
det kanske inte är så lätt, om det går överhuvudtaget?

Eftersom Actibump är den bästa produkten som finns att tillgå i nuläget, så får man använda den.
Man kan inte välja något bättre än det bästa.
torbjorn_75 skrev:
*pettson* skrev:Jag är helt säker på att en lastbil eller för den delen motorcyklist, mopedist eller cyklist, inte har någon positiv inverkan vid en kollision med någon.
Något nytt ja, det tycker jag är en bra uppmaning till kritikerna; kom på något bättre själv...
det kanske inte är så lätt, om det går överhuvudtaget?

Eftersom Actibump är den bästa produkten som finns att tillgå i nuläget, så får man använda den.
Man kan inte välja något bättre än det bästa.
Absolut att jag också har kontaktat dom som gör actibump. Kan systemet ändå skilja på fordon för att sköta övervakning och trafikräkning så kan man också göra fållorna med ställbart djup beroende på fordon. Minska djupet när det cykel mc och moped. Öka djupet rejält när det är större fordon. Då kan alla åka igenom samma system med samma inverkan. Ställtiden på systemet klarar det lätt.
Men se det vill man inte.. PRIO är bilismen. Tvåhjulingarna får skylla sej själva och tung trafik är inte målet på nåt sätt. Så enkelt var det.
Alltså är det ett skitsystem och inget annat. Ända tills dess någon vaknar och faktiskt väljer att använda det över hela spektrumet.
Då kan jag tänkas börja ha respekt för systemet istället.

Bästa produkterna som finns i dagsläget är vanliga fartgupp. Dom skiljer inte på fordonstypen och fungerar på alla.
Dom skadar inte bussar eller nackar om man sänker farten och utformar dom efter hastigheten som satts.
För det var väl säkerheten för alla inblandade som prioriterades?
Jag väntar fortfarande på labyrinter vid övergångsställena så det inte går att cykla rakt över, eller ens att springa rätt ut, precis såna labyrinter som satt vid järnvägsspåren förr. Då blev det slut på att cykla rätt ut på gång bana eller springa rätt ut. Det kommer att ta längre tid för alla att kasta sej ut i gatan och att komma bort från densamma. Men jag tar gärna en minut extra vid rödljusen för att slippa krocka på övergångsstället.
Tänk vad små saker kan göra att det skulle bli säkrare.
*pettson* skrev:Men se det vill man inte.. PRIO är bilismen. Tvåhjulingarna får skylla sej själva och tung trafik är inte målet på nåt sätt. Så enkelt var det.
Alltså är det ett skitsystem och inget annat.
Inte alls. Systemet ökar säkerheten väldigt mycket, eftersom den mesta trafiken är just personbilar.
Det är ren statistik. Om prio hade varit något fordonsslag som är i minoritet i trafiken hade det varit ett skitsystem.
*pettson* skrev:Bästa produkterna som finns i dagsläget är vanliga fartgupp.
Verkligen inte, där har du ett skitsystem om något.
Vanliga fartgupp är i vägen för alla även om man håller hastigheten.

Det finns en gata i centrala Malmö med 7-8 gupp i rad, det är inte det minsta bekvämt
oavsett hastighet. Med Actibump hade den gatan varit en ren fröjd att köra. Man hade
kunnat koncentrera sig på omgivande trafik som gångtrafikanterna och cyklisterna
istället för guppen. Det hade blivit mycket säkrare.

Actibump är helt överlägsen vanliga fartgupp. Så enkelt är det.
Vanliga fartgupp är inte bra för yrkestrafik som kör över sådana över hundra gånger per dag. Ryggen komprimeras, mer eller mindre beroende på vilken typ av förarsäte som används. Ett hinder som blir till endast när man kör för fort är ju en kanongrej.
Precis som Pettson skriver så borde det kunna anpassas efter vilket fordon som kommer. Kollegorna är trafikmätare (de som lägger ut slangar längs våra vägar) och deras maskiner från 80-talet är riktigt bra på att urskilja olika fordonsslag, så med dagens teknik måste det vara en baggis.

Vad händer med guppen om en lång kö med bilar kommer körandes för fort, hinner den registrera ordentligt och hinner den ställa om sig? (hypotetisk fråga)
Dom hade ett automatiskt farthinder i Gävle förut. Det sköt däremot upp luftkuddar så det blev mer likt ett vanligt farthinder. Det räckte att den som åkte bakom mig körde för fort så sköt hindret upp och jag fick en smäll trots att jag körde lägre än 50km/h.

Hur har det här systemet löst det problemet? Jag vill inte ha en sönderslagen bil för att bilen som kommer ikapp mig bakifrån kör för fort när inte jag gör det.

Löser man sådana problem så kan väl systemet vara bra inne i stan, men på 90/100/110/120-vägar? No way!
Som bilist så skulle i alla fall jag föredra Actibump fören en vanlig fartbula.
När man kör över många fartbulor måste man kanske ner i under 20 km/h vilket man skulle slippa med Actibump.
Kan tänka mig att detta skulle vara en fördel för utryckningsfordon också (jämfört med fartbulor). Skulle man då kunna stänga av det med en sändare också för utryckningsfordon hade det ju varit perfekt.

Men sen kvarstår ju problemet med tvåhjuliga fordon. 60 mm låter ganska mycket om man inte är beredd på det.
Testade falluckan i lördags. Det syns väl när den faller o fyller en mkt bra funktion där den är.
Självklart kan o ska de monteras där det rör sig mkt människor o helst människor som inte kan läsa av trafiken. Dvs vid skolor/dagis o vissa pensionärshem.
Men förslaget var ju att placera ut dessa på vägar med högre hastighet o det är där det blir en livsfara för somliga fordon. Är man däremot ute o bränner 120 med en MC utanför en skola så kan jag leva med att vederbörande byter till ett fyrhjuligt fordon som framförs med handkraft.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E