...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#981612
Som vanligt är du inte källkritisk till statistik. Visst är din graf fantastisk?
Linköpings första anläggning betalades och studerades av tillverkaren under ett enda dygn och gav statistik.
Anläggning två skulle byggas endast om tre till byggdes någon annanstans. I någon annan kommun..
Öresund fick sin anläggning förra året och har inte själva kallat till någon utomstående studie.. tillverkaren däremot har gjort en endygns studie.
Uppsala har en provanläggning som blev klar i våras..

Linköpings rapporten släpps 2016..
så vem utomstående siffror finns på den vackra grafen? Det har nämligen inte pågått någon annan långtidsstudie över flera år.
Det betyder att grafen inte är värd sitt jobb ens. Men det finns tydligt dom som faller för den.
Tycker du tillverkaren vore smart om det stod att linköping var sista hoppet och att man inte har andra intressenter? Men vad är en intressent värd när inget säljs?
Om samtal pågår så har dom uppenbarligen pågått sedan 2009 då företaget startades.. du ser ju på omsättningen att inget säljs. Eller det kanske är fel det med?
Du får fortsätta plocka ut hur du vill ur dokumenten och du slipper tänka själv.
Vi avslutar det här och inväntar långtidsstudien. En är ju på dygnsmätningar under några år och evidensrapporten är på 10år.
Och siffrorna ska komma från Vti eller utomstående där dom tagits fram på vetenskapligt sätt.
Inte säljtaktiks dravel från tillverkaren. Dom hade en färdig rapport efter en 6 timmars studie en söndagkväll. Studien innehöll några få bilar och en buss.. men det gav stoora grafer med hur bra produkten var. Sån skit är ointressant.
Med riktiga fakta då får vi se hur det ligger till med effektiviteten och dom vanor det skapar samt dom risker som skapas.
#981619
Riktig fakta har du direkt från Öresundsbrokonsortiet.
Kan de vara positiva till installationen utan att skämmas så kan jag.
Grafen är fantastisk, det ser alla som inte är synskadade.

– Om man, till exempel, tittar på mars månad 2013 och 2014 var det runt 20.000
fortkörare genom betalstationen. I år var det 1.300.
Så ser det ut över hela året, vilket är en enorm förbättring.

-- Håkan Kiendl, chef betalstationen

Antal fortkörare
Bild
av *pettson*
#981917
Istället för att jiddra med reklam så kanske det vore på sin plats med opartiska fakta?
Sanningen är ju den att ingen opartisk livestudie gjorts färdig.. 2016 tidigast, då kommer det riktiga fakta om allt möjligt från EN uppsättning av hindret. Då kommer det att vara uppdelat i fordonsslag och utslaget på dessa. Även körbeteendet före och efter hindret dokumenteras. Sen återstår bara dom andras..
Så vad kundens egen sammanslagna reklamgraf berättar, naturligtvis i samarbete med leverantören, det är totalt ointressant.
Ingen mer än kunden vet om graferna har ett uns av sanning.
#981985
Kundens graf är superintressant.

Det är mycket trafik på bron och fortkörningarna
är nästan eliminerade. Det är en enorm framgång.
Vi behöver inte invänta resultatet från någon enstaka
uppsättning 2016, det är fyra stycken i betalstationen.

Man behöver heller inte vara Einstein för att förstå att
det finns ett uns av sanning. 200 000 fortkörare fortsätter
naturligtvis inte att dra på bara för att få en smäll i bilen.
Du säger själv att det skulle leda till skador på däck,
rutor och länkarmslagringar. Folk är rädda om sina bilar.

Om du ändå tvivlar kan du åka till bron och filma lite.
Då får du se hur det fungerar i verkligheten.
Offra en timma och roa dig med att räkna bromsljus.
#981988
Hur stor del av tiden den varit monterad har den varit i bruk?
Går den aldrig sönder?
När det fanns ett sådant hinder (kan ha varit annat fabrikat) i den stad jag bor fungerade det sällan i mer än några dagar i taget. För det mesta stod den still i nerfällt läge oavsett vilken fart du hade. Till sist grävde kommunen bort eländet och satte upp en skylt med stopp-plikt i stället.
av *pettson*
#982065
kvillebäck skrev:Hur stor del av tiden den varit monterad har den varit i bruk?
Går den aldrig sönder?
När det fanns ett sådant hinder (kan ha varit annat fabrikat) i den stad jag bor fungerade det sällan i mer än några dagar i taget. För det mesta stod den still i nerfällt läge oavsett vilken fart du hade. Till sist grävde kommunen bort eländet och satte upp en skylt med stopp-plikt i stället.
App app.. endast ett företag har den här produkten. Den är patenterad. Men det är samma erfarenhet jag har av den. Ett jäkla strul, som om det fungerade inte på nåt sätt gav tung trafik någon konsekvens. Men enligt tillverkaren har det inte funnits några problem sedan dag ett. Redan där töjdes sanningen till en stor bubbla.
Men som du kan läsa i tråden så vet inte jag något och förmodligen vet du lika lite på samma premisser.
Det är egentligen bara en som vet här.. och han har läst fina grafer ur ett reklamblad. Dom graferna är så otroliga att dom nu bildat en form av sanning helt utan kritiskt tänkande och helt utan opartiska källor. Enda källan är just leverantören av produkten i slutändan.
Det mest häpnadsväckande är att dom är så fantastiska enligt graferna att det INTE säljs enorma mängder av denna produkt.
Tydligen vill kunder se opartiska grafer och få lovord från andra som chansat för att investera runt en halv miljon per gupp. Märkligt tänkande när det finns färgglada reklamgrafer att tillgå?

Nej jag lovade filma beteende vid en fartkamera om det krävdes för att påvisa den fina jojokörningen som pågår.
När det gäller actibump i sej så inväntar jag tryggt rapporten. Den lär inte skrika ut att den heliga graal nu är funnen.
#982098
*pettson* skrev:Det är egentligen bara en som vet här..
Det är många som vet något här, alla som kört över farthindret... det blir en hyfsad smäll.
Man behöver inte vara Einstein för att förstå hur det påverkar hastigheten.
*pettson* skrev:som du kan läsa i tråden så vet inte jag något och förmodligen vet du lika lite på samma premisser.
Konstigt nyss var det många som visste en massa, som olika motorsällskap och VTI.
Nu är det plötsligt ingen som vet något?
*pettson* skrev:enligt tillverkaren har det inte funnits några problem sedan dag ett. Redan där töjdes sanningen till en stor bubbla.
Nja, enligt rapporten som du själv indirekt hänvisade till (när du trodde att det var VTI som provat produkten),
var det inga problem under den tre månader långa provperioden. Den som töjer på sanningen här är ju du själv.
*pettson* skrev:Tydligen vill kunder se opartiska grafer och få lovord från andra som chansat för att investera runt en halv miljon per gupp. Märkligt tänkande när det finns färgglada reklamgrafer att tillgå?
Grafen är två veckor gammal. Hur snabb tror du att en säljprocess är?
Tydligen hjälper det inte att ringa polisen när man har 200 000 fortkörare, de som skulle vara så billiga och bra och göra så mycket mer.
*pettson* skrev:jag lovade filma beteende vid en fartkamera om det krävdes för att påvisa den fina jojokörningen som pågår.
När det gäller actibump i sej så inväntar jag tryggt rapporten.
I normala fall brukar du säga att statistik är lögn och att man ska använda sunt förnuft eller kika på verkligheten istället.
I fallet Actibump säger du att du inte vet något och inväntar en rapport med statistik?
*pettson* skrev:Den lär inte skrika ut att den heliga graal nu är funnen.
Bara att antalet fortkörningar minskar med 95 procent?
*pettson* skrev:Enda källan är just leverantören av produkten i slutändan.
Källan är kunden Öresundsbrokonsortiet.
Du kan ju prova att ringa till någon som jobbar i betalstationen och fråga om det har blivit någon skillnad?
De om någon borde veta kan man tycka, det är för deras skull som Actibump har satts in där.

"Det var de många fortkörningarna i betalstationen som Øresundsbro Konsortiet ville komma åt genom att installera farthinder. I de banor där personbilar kör igenom med bizz, trampade många gasen i botten. Det var ett säkerhets- och arbetsmiljöproblem för kunder och medarbetare.

Nu har de flexibla farthindren varit på plats i ett år. Håkan Kiendl, chef betalstationen, kallar dem en stor framgång."
#982397
Roande ja... ibland är farhågan att bilarna ska slås sönder och samman av Actibump. Däck, rutor och länkarmslagringar. Ibland har det med styrlappen att göra. När man tog styrlappen godkände man vissa villkor, och följer man inte dem "förtjänar man att få problem". I vissa inlägg kvittar det, folk kör tydligen som förut ändå utan problem. Allt är reklam från tillverkaren, någon förbättring går inte att se. I senare inlägg är det ingen som vet något utan man måste ha en rapport med matematisk statistik på bordet. Det som Pettson hatar mer än något annat. Det som normalt avfärdas som verklighetsfrämmande påhitt av myndigheter och kan filmas bort 2 timmar en söndagkväll höjs plötsligt till skyarna, redan innan den är klar. Det kallas källkritik.

Men även om ingen har testat produkten i några inlägg, så visar det sig i andra att VTI har testat den. Ja, ett tag var den testad och klar av en myndighet, och de kan man minsann lita på. Så klart med betyget underkänt. När Pettson läste dokumentet såg han dock att det är inte alls VTI som testat produkten utan tillverkaren själv. Något oklart om det då fortfarande är användbart på något sätt eller inte, men det verkar som att det helst ska sopas under mattan och inget som man får prata högt om.

Faktum kvarstår Actibump ger en förbättring på 95 %, precis som i reklamen.
Det skänker i alla fall lite arbetsro till de som jobbar på bron.
Och det är ju det viktigaste.

"Spektakulära gissningar har ersatts av rapporter om lägre hastigheter,
ökad säkerhet och bättre arbetsmiljö."


Actibump stor succé på Öresundsbron
#982418
Man får tänka på att många bilister är väldigt konservativa och har ett djupt förakt mot allt och alla som vill inskränka deras omistliga rättighet att köra bil som de vill. Inga automatiska mojänger skall tala om för dem fort det skall få köra.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]