llesrof skrev:ER skrev:...då det bara tyder på att den som gör det tror sig vara värd mera än andra och behöver visa att "här kommer jag, håll er undan", denna får mindre hjälp av oss övriga att klara av omkörningen om det kniper pga taskig bedömning innan omkörningen. Är man uppmärksam så vet man redan innan vad fordonet har för avsikt. Sen finns det "fel" personer som kommer "ge igen" för oavsett om det är 0.1 sekund så bländar det i backspegeln och vem vill få 10x xenonextraljus i nacken tillbaka pga taskig trafikkultur och allmänt ohyffs att blinka på dom man kör om, dessutom tecken på aggressiv körstil då du inte får påkalla fri väg som privatperson så dessa har man mindre lust att hjälpa klara av sin omkörning genom att sänka farten lite pga ej tillräckligt lång raksträcka att genomföra omkörningen på eller placera sig 10 cm mera åt höger.
Enligt lagen får ljustutan bara användas för att varna och förhindra olycka, inte visa att man tänker köra om vilket blinkersen klara av att visa tillräckligt bra. Sen kan det användas att påvisa fel på fordon, dock får du böter om snuten ser dig göra det vid omkörning NÄR dom gör sitt jobb.
Ha ha ha... vad söt och go du är. Man känner ju andra som man känner sig själv, eller..?. Du blandar ihop saker och ting. Att blinka till med helljuset för att tala om att man tänker köra om är ju inte på något vis samma sak som att "påkalla fri väg" som du påstår. Varför inbillar du dig det? Det har ju skrivits flera gånger att man blinkar till för att tala om sin avsikt att köra om, och det kan ju knappast vara dåligt att vara klar och tydlig med kommunikationen?
Sedan kom jag att tänka på att du kanske är beteendeforskare som forskar just på trafikbeteenden? Fast även då så lämnar ju din forskning rätt mycket övrigt att önska eftersom den inte stämmer.
NEJ. Detta är ofog som enbart har syfte att visa att "här kommer jag, flytta på er" och du får omedvetet mindre hjälp att köra om än den som gör korrekt, dvs använder blinkersen.
Du blir INTE tydligare genom att missbruka ljustutan, kan du inte köra om utan att blinka på folk skall du ej ha körkort, är dock HELT annat med tradare där signalen HAR nytta genom att visa att det går att vika in framför då du passerat tillräckligt mycket.
Sen så har du ju själv sett att det står INGET om att det är tillåtet att ljustuta på folk vid omkörning, BARA att det är ljussignal, dvs blinkers som gäller och tuta är förlegat och rest från tiden då bilar knappt hade blinkers.
Den som "signalerar" sin existens och översittarfasoner och tro på att dom är mera värda får automatiskt något mindre hjälp vid omkörning än den som gör det korrekt med PLACERING OCH BLINKERS vilket räcker, klarar du inte av att se detta i mörker skall du heller ej ha körkort. Kan du som vill köra om inte anpassa dig efter omständigheterna skall du ej ha körkort och tyvärr har mycket slask släppts ut på vägarna i mörker med "lapp.
Tyvärr har jag kört för mycket bil i Sthlm. och lärt mig delar av "språket" vilket är något helt annat än fantasin att visa att man gör omkörning vilket man gör genom....PLACERING+ BLINKERS nåt som KÖRSKOLAN lär ut, i övrigt är allt annat överflödigt då inget kan göra det mera tydligt. Men vill du missbruka ljustutan så var så god, men då får du räkna med 10 extraljus i nacken så länge du finns i siktet på den du bländar vilket det alltid gör och ju fler/större backspeglar ju värre är det. Dessutom avgör den framför OM det är lämpligt att flytta på sig, inte du som vill köra om och då får du vackert vänta på din tur om framförvarande "slickar linjen" för mycket eller ligger på yttre halvan av sin fil.
Enligt lagens mening ÄR blinka med helljuset att påkalla fri väg, varför tror du att det är olagligt att så göra som privatperson när bara utryckningsfordon inkl. polis får så göra? Testa mot nästa polisbil så får du se vad som händer NÄR dom gör sitt jobb.
Tyvärr tillhör jag inte dom som hetsar mellan filer så hela din fantasi sprack innan den ens blev upplivad, kör om både till höger och vänster, kör konstant för fort, använder bilen som murbräcka osv. Snarare den som blir omkörd av idioter som kommer på bredställ på glashala vägar, tvingas avbryta omkörningar pga idioter som kräver fri väg osv när dom anser att det går för sakta bara för dom ligger sist i kön av tre bilar som gör omkörningar och man har den loosern bakom sig som inte kan vänta in sin tur. Ville jag vara hetspelle hade det nog blivit en V70 T6 eller annan "racerbil" av tyskt märke som fungerar bra som murbräcka.
Tyvärr är det på inget sätt kommunikation att ljustuta på folk att flytta på sig för att en omkörning ska göras oavsett utgång, kommunikation är att PLACERA sig RÄTT, ge BLINKERS och sen SNABBT ta sig om och in tillbaka PÅ BETRYGGANDE AVSTÅND UTAN ATT STÄNKA SKIT och annat satyg bakåt då man givetvis är för snål för att kosta på sig bakre stänkskydd som är dom mest relevanta av dom två.
JAG som ligger framför avgör OM jag KAN flytta på mig eller "hålla åt" då vägren aldrig skall används i mörker som "hjälpmedel" för omkörning sen kan jag se saker du inte ser som hetsar och vill köra om på olämplig plats för rådande förhållande för att spara dom där 15 sekunderna så du kommer till nästa rödljus innan "gröna vågen" tar slut och du "fastnar" i 5 minuter du inte har med på kalendern.
Du är välkommen i verkligheten och givetvis sittandes i fordon med MÅNGA och STORA backspeglar så kan vi testa hur kommunikativit du anser det vara att idioter flashar helljus i speglarna på dig för du är ivägen och bör flytta på dig för dom kör om när dom tröttnat på att ligga bakom så det får bära eller brista oavsett kurvan längre fram som är dold.
Nästa gång blinkar jag kanske med bromsljusen så det blir rena discot för att visa det olämpligt att göra omkörningen, dessa bromsljus SYNS tydligt så du kommer inte missa dom.
Ligger du då mot förmodan kvar 1m från baken så får du kanske smaka på 36W LED backljus+ytterligare "60W" LED i nosen tills du släpper av på betryggande avstånd då jag inte vil ha besök i skuffen av dig, finns andra som heller vill det.
Båda dessa är lika urbota tokiga "artighetsfraser" att utbyta som att "visa" sin existens och omkörningstendens då det kliar i vänsterfingret.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..