...

Moderator: Moderatorer

Jo, det görs det faktiskt någorlunda vad jag sett. :wink:
erikn skrev:För att inte tala om alla dödsräcken som sätts upp överallt. Inte en tanke på oskyddade trafikanter. 20% av årets dödsfall i MC-olyckor är pga dödsräckena. Så nog håller jag med Camel, snackar man nollvision så är det hastigheten som gäller, inte hur man borde jobba.
Mitträcken är ett av de stora genombrotten i svensk trafiksäkerhet.

Kul att du tar upp det när vi just har hört Pettson klaga på bilarnas konstruktion,
vilket stort problem det är och att ingen gör något åt det. Den smartaste
lösningen på ett problem är att ta bort det, och här är man verkligen spot on.
På vägar med mitträcke minskar antalet frontalkollisioner med nära 100 procent!
De har räddat oerhört många liv.

Det är alltså inte bara hastigheten som gäller, man jobbar med flera grejer.
rid54 skrev:Självklart finns seriös forskning och gedigen kunskap bakom vissa uttalanden i ärendet, men dessa goda ting maskeras av att man behandlar bilförare som mindre vetande. Man skapar inte förståelse genom att gå ut med slagord på dagisnivå, man måste förklara sina tankebanor. Där tycker jag att det brister.
Om du tycker att det brister beror det nog på att du letar efter
informationen på fel ställe. Artikeln i Sydsvenskan handlade om
polisens hastighetskontroll vid ett vägarbete, det var inte en
fem timmars avhandling i trafiksäkerhet med efterföljande frågestund.

Du kan ju prova att googla lite, det finns rätt så mycket information.
torbjorn_75 skrev:
erikn skrev:För att inte tala om alla dödsräcken som sätts upp överallt. Inte en tanke på oskyddade trafikanter. 20% av årets dödsfall i MC-olyckor är pga dödsräckena. Så nog håller jag med Camel, snackar man nollvision så är det hastigheten som gäller, inte hur man borde jobba.
Mitträcken är ett av de stora genombrotten i svensk trafiksäkerhet.
Du läste alltså inte artiklarna jag länkade till? Dödsräckena är alltså en orsak till att ganska många människor dött pga dem. Förklara för mig hur det går ihop med nollvisionen.

För att inte tala om dåligt utförda lagningsarbeten på vägarna. Många gånger åker man ut med snabelbilen, häller ut lite gucka och sedan sand på. Många motorcyklister som går omkull pga det, säkerligen flera med allvarlig utgång. Att underentreprenörer inte skyltar ordentligt så tar man inte dem i örat, utan oss trafikanter i stället. Lägger man ut jobb och någon missköter sig ska det vara dryga böter, inte försvara dem.
Nej, mitträckena är anledningen till att väldigt många människor
har räddats pga dem. Det går ihop med nollvisionen på det sättet
som jag förklarade, dvs du blir av med de farliga frontalkollisionerna.

Du får nog läsa lite mer än bara två stycken artiklar. ;)
Hur kan man påstå att något är en grund för nollvision när folk dör pga att man sätter upp felaktiga saker? Man har inte haft ett helt tänk på trafiksäkerhetsarbetet när man sätter upp dem. För mycket tänk på en trafikgrupp utan hänsyn till alla trafikanter och ingen helhetssyn på trafiksäkerhetsarbetet. Precis som Camel skriver.

Mitträckena är en budgetvariant. Avåkningszoner mellan mötande trafik (motorväg tror jag att det kallas) är betydligt bättre än räcken. Räcken är inte helt fel, men de ska utformas med hänsyn till alla trafikanter.
Jag kan förstå att vajerräcken på 2+1 vägar är en fara för motorcyklister. Men det är nog till väldigt stor del på grund av att motorcyklister gör en "egen" fil och kör om mellan framförvarande bil och räcket. Men vad skulle man ha i stället för räcken på sådana vägar?
Säkra räcken. Mycket dyrare, men man dör inte om man kör omkull pga hala vägar t.ex.
http://arkiv.mitti.se:4711/2012/19/dand ... -014-A.pdf

http://www.svt.se/ug/flera-olyckor-efte ... afikverket
Några dagar senare, den 7 augusti 2010, var det dags igen, med ödesdigra konsekvenser. En annan motorcyklist, Lennart Andersson, misslyckades med att parera en sladd på den hala vägbanan och åkte in i vägräcket. Han avled.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Even-tes ... gsskyddet/
Är det värt att investera i MC-vänliga underglidningsskydd på räcken i farliga ytterkurvor? Ja, det är det. Bjørn Richard Kirste, som er ansvarig tjänsteman för vägräcken i Statens Vegvesen i Telemark, Norge, säger till NMCU att denna enda olycka ensam rättfärdigar investeringen på räcket på Fv 32.
Japp då hände det.

E4 söderut från Västberga 3 och 4 filig motorväg, dock utan väggrenar att stanna på vid kris situation som det är varje dag denna sträcka.

Blev igår omskyltad från 90 km/h till 80 km/h.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt