...

Moderator: Moderatorer

Självklart, om jag skulle svänga höger 50/100 meter längre fram och såg att det var en lång rad med bilar fram dit skulle jag inte snika före kön. Det gör jag inte på ICA heller.
joel80 skrev:Och det är väldigt onödigt att formulera dig på ett sätt som antyder att jag skulle ljuga! "påstådda omkörningen" Efter rondellen körde jag om bilen du ser i bak-kameran.
Du läser in något i texten som inte finns där, men ursäkta om det var tvetydigt formulerat.
Efter det fanns det inget läge då jag kunde byta till högerfilen då Volvon gasade upp till nästan samma hastighet och låg bredvid mig.
Lätta på gasen och glida in bakom eftersom du visste att du skulle rakt fram, och det sker väl oftast i höger fil.. By the way, är det inte 50-sträcka, hade det varit där jag bor skulle det troligen varit det.

/Thomas
50-sträcka där -> man får ligga i vilken fil man vill och ska man då svänga två korsningar fram så tycker då jag man kan ligga kvar i vänsterfil. Men ni menar alltså att Joel skulle ha bromsat fast han inte hade någon bil framför sig? Jag tycker det är bra med folk som håller jämn hastighet för då vet jag vad jag ska anpassa mig efter :)

Sen håller jag utifrån filmen heller inte med om att den andre gör något idiotiskt och behöver hängas ut.
Både jag och den andre höll 15km/h för hög hastighet.. sorry.. :)
Precis som Brainy säger går båda filerna rakt fram. Ligger det bilar i Högerfältet kör jag ofta i vänster, då jag nästan jämt ska vänster vid andra eller tredje rödljuset.
Att gasa på i sista sekund för att komma om och sen byta fil väldigt nära för att i nästa stund börja bromsa till nästan stillastående hävdar jag fortfarande inte är ett lämpligt sätt att köra på.
Graden av idioti kan diskuteras, den är kanske inte lika hög som många andra incidenter, fortfarande sjukt irriterande för den som blir kapad, d.v.s jag.

Jag brukar dock sakta in lite innan korsningen om jag kör så där fort, så han "hjälpte" mig kanske bara med det. Fast hade jag inte väjat för honom hade jag behövt bromsa in till typ 10-20km/h.
Ny liten film upplagd... får se om ni skäller på mig den här gången också. ;)

[youtube]LJQSIjXPuUk[/youtube]
Du har rätt många sekvenser med bilar som ligger och trycker bakom vid t ex motorvägskörning, det där är ingenting mot vad som är vanligt förekommande här i Skåne. Man är så van vid det att det är inte förrän man inte ser strålkastarna i bakrutan som man börjar bli irriterad... ;)
Alltid kul att se dina "filmer", även om jag inte i samtliga fall håller med om att det är anmärkningsvärt det du påpekar. Känner ju igen mycket av det du visar efter 45 år som yrkeschaufför i Stockholmstrafiken. Mycket är "vardagsmat". Som den där som visserligen stannade vid rött, men skulle ställa sig framför stopplinjen.
Hilmer:
Jo det kanske blir lite tjatigt.. Men sen jag fått barn (som då sitter i baksätet) har jag blivit mer irriterad på när folk kör nära. Behöver man tvärnita för något smäller det rätt rejält i baken på en, oavsett om bilarna bakom håller 7 meters avstånd eller 3 meter. :)

Vill ha en "Bond-knapp" (Bond som i James Bond, inte som i bonde) i bilen som släpper ut grus eller nått annat otrevligt bakom mig för sånna tillfällen! :D Man kan kanske "vingla till" lite också och köra upp lite grus från vägrenen för samma effekt. Ljudet av blästrad plåt kanske får vissa att ta ut lite större avstånd.

Sven: Nej vissa grejer är kanske petitesser.. men när det går fort eller det finns ovana förare runtomkring kan småsaker ställa till det.. Sen är det här väl lite av mitt sätt att hytta med näven och bära gubbkeps. :D
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 356

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.