...

Moderator: Moderatorer

Om vikbromsspärren går in går inte bussen framåt eller bakåt. Den finns för att leden inte ska knäckas. Det verkar som att den gått in precis i början av klippet och att få vikbromsspärren att lossna så måste man svänga åt samma håll fordonet står åt för att räta ut.

Där jag bor och jobbar hanterar vi mest Volvo, MAN och Solaris. Denna Scania kanske har en annan funktion men det ser så ut i mina ögon som jag beskrev ovan och innan vi dömer ut handlandet kanske vi borde få veta vad som gjorde att man bestämde sig för vändning för jag ser någon i gul jacka, troligen från bolaget som kör linjen. :roll:
Grovsnus skrev:Om vikbromsspärren går in går inte bussen framåt eller bakåt. Den finns för att leden inte ska knäckas. Det verkar som att den gått in precis i början av klippet och att få vikbromsspärren att lossna så måste man svänga åt samma håll fordonet står åt för att räta ut.

Där jag bor och jobbar hanterar vi mest Volvo, MAN och Solaris. Denna Scania kanske har en annan funktion men det ser så ut i mina ögon som jag beskrev ovan..
Om vikbromsspärren går i, får du trycka på en knapp och backa ur den på dessa bussar. Det ser ut som att föraren gör det också. Men det som förvånade mig var att han gjorde ett nytt försök på samma plats. Men som du skriver, så fanns det kanske ingen annan möjlighet än att vända på platsen.
Funk skrev:En liten fråga, vid 0,45 vad är problemet ? Så här ser jag filmen. En bil kör ut framför dig, ganska långt framför dig, du behöver inte ens anpassa farten.... Hade du dessutom legat i den tomma högerfilen (du skulle ändå fortsätta rakt fram) så hade du inte behövt låsa in honom...

I första delsekvensen byter du för övrigt fil omotiverat (för att filma bättre ? ) är det så genomtänkt. Ja det var en omotiverad omkörning kan man kanske tycka, men privatpoliser som sniglar i vänsterfilen "bara för att dom minsann håller laglig fart" är minst lika illa. Ett sådant beteende ser man t.ex inte i Tyskland där man alltid ger fri lejd åt snabbare trafik i vänsterfil.

/Thomas
Du hann före mig, tänkte skriva precis samma sak. Föraren av den andra bilen ser att Joel ligger i vänsterfilen och väljer därför högerfilen för att inte hindra honom. Joel kommer ikapp, men pga sin ovilja att ändra sin farthållarhastighet kommer han aldrig om utan blockerar den andra bilen från att svänga vänster. Korsningen närmar sig och han måste välja; accelerera och gå framför Joel eller bromsa och gå bakom. Han väljer framför. Visar sig strax vara ett felaktigt val eftersom det är fullt i vänstersvängarfilen och han tvingas bromsa framför Joel.

Skulle kunna gjort lika dant själv, lite hårt att kalla detta för en "idiot".
Så jag ska behöva anpassa mig för att någon som ligger i högerfilen som jag kommer ikapp kanske skulle kunna behöva svänga vänster?? Nej jag har svårt med att läsa tankar, och tycker inte det ligger på mig att planera andras körning. Han svängde in snävt framför mig och bromsade rätt hårt, det är antingen en väldigt dålig förare eller en fräck förare.
Kanske inte, och så här i efterhand kan man se att det hade varit smartare att gå bakom dig. Min poäng är bara att det är rätt grovt att bli uthängd som idiot på forumet för ett vägval som inte är optimalt. Straffet står så att säga inte i proportion till brottet.

Annars håller jag med om att du har lyckats fånga en ordentlig samling idioter med din kamera.
joel80 skrev:Så jag ska behöva anpassa mig för att någon som ligger i högerfilen som jag kommer ikapp kanske skulle kunna behöva svänga vänster?? Nej jag har svårt med att läsa tankar, och tycker inte det ligger på mig att planera andras körning. Han svängde in snävt framför mig och bromsade rätt hårt, det är antingen en väldigt dålig förare eller en fräck förare.
Du skulle väl egentligen legat i höger fil direkt efter den påstådda omkörningen, eller menar du att du att det var filkörning... fast eftersom du då skulle rakt fram borde väl högerfilen fortfarande vara "den rätta". Jag tycker helt enkelt inte du är något större föredöme..

/Thomas
Jag håller med om att Volvon i högerfilen inte skulle ha ökat farten så han blev instängd. Men om du lagt dig i högerfilen efter omkörningen,vilket bakåtkameran visar att du kunnat, hade nog den kritiserade Volvon lagt sig i vänsterfil direkt och situationen aldrig uppstått.
Sedan undrar jag om du menar att den blå bilen gjorde fel i nästa sekvens? Vad i så fall.
PaNi skrev:Kanske inte, och så här i efterhand kan man se att det hade varit smartare att gå bakom dig. Min poäng är bara att det är rätt grovt att bli uthängd som idiot på forumet för ett vägval som inte är optimalt. Straffet står så att säga inte i proportion till brottet.

Annars håller jag med om att du har lyckats fånga en ordentlig samling idioter med din kamera.
Hans sista "move" där han gasar på, svänger in bara några meter framför (tänk på att kameran är vidvinkel och saker är närmre än vad det ser ut) och sen bromsar tycker jag kvalificerar hans kösätt som rätt idiotiskt. Man ska inte döma människor så snabbt, det har du rätt i, och om någon här skulle vara den här personen så hyser jag inget att mot den, men själva utförande var lite idiotiskt.

Funk skrev: Du skulle väl egentligen legat i höger fil direkt efter den påstådda omkörningen, eller menar du att du att det var filkörning... fast eftersom du då skulle rakt fram borde väl högerfilen fortfarande vara "den rätta". Jag tycker helt enkelt inte du är något större föredöme..

/Thomas
Direkt efter jag kört om den tidigare bilen efter rondellen (som ni kan se bakåt precis i början) ser jag att Volvon börjar svänga ut. Han ser mig också och lägger sig i höger då jag ligger till vänster. Det tyckte jag var bra och smart kört så att han inte kapade mig men ändå kunde utnyttja luckan.
Efter det fanns det inget läge då jag kunde byta till högerfilen då Volvon gasade upp till nästan samma hastighet och låg bredvid mig.
(Och det är väldigt onödigt att formulera dig på ett sätt som antyder att jag skulle ljuga! "påstådda omkörningen" Efter rondellen körde jag om bilen du ser i bak-kameran.)

Jag skulle svänga vänster på Staketgatan som är andra rödljuset efter det jag körde förbi i filmen. Jag brukar lägga mig till höger fram till några hundra meter innan vänstersväng om det är möjligt.
Jag tror inte du tänker på att det som jag säger är vidvinkel på kameran och att avstånden är mindre än vad det ser ut att vara.
Det fanns inget skäl alls att han skulle gasa på och svänga in snävt framför när han ändå skulle bromsa in och svänga vänster. Det enda rätta valet hos en förare i ett sånt läge är att anpassa hastigheten så att han kan glida in bakom och bromsa in. Skulle han fortsätta framåt hade det inte varit lika illa, då hade det bara varit att han bytte fil allt för nära mig. Med inbromsningen direkt efter blev det väldigt opassande och trafikfarligt.
Jag ser mig inte som att jag spärrar vägen när jag ligger i samma hastighet. Det var inte min mening att spärra honom och jag kunde inte läsa hans tankar så jag visste att han skulle vänster.

joskarl skrev:Jag håller med om att Volvon i högerfilen inte skulle ha ökat farten så han blev instängd. Men om du lagt dig i högerfilen efter omkörningen,vilket bakåtkameran visar att du kunnat, hade nog den kritiserade Volvon lagt sig i vänsterfil direkt och situationen aldrig uppstått.
Sedan undrar jag om du menar att den blå bilen gjorde fel i nästa sekvens? Vad i så fall.
Se tidigare svar gällande högerfilen.. :)

I nästa sekvens med den blå bilen bytte han fil rätt nära mig så jag fick bromsa in mycket (åter igen, kameran är vidvinkel), och sen skulle han ändå in i den filen längre fram. Det hela var bara för att hoppa före i kön.. så det blev lite "men varför" i känslan. Inget superallvarligt, men störande att behöva bromsa in för någon som byter fil från stillastående när det kommer en bil med fart bakifrån. Det (Jag har gjort samma misstag, senast för nån film sen då jag missbedömde en bil som kom ikapp mig och körde 140-150km/h på 110-väg.)

Jag tycker det är kul att ni reagerar och det är intressant att diskutera trafiksituationer.. orsaken till att många incidenter händer är att olika förare uppfattar trafiken på olika sätt. Jag tror att många av händelserna i mina filmer inte alls har uppfattats så av de förare som jag filmat. Folk har helt enkelt dålig koll på hur deras körning påverkar andra. Jag är inte fullkomlig heller och gör misstag..
Vad jag kan se på filmen var den blå bilen aldrig stillastående. Du körde 18km/h när han blinkade för att byta fil. Det kallar jag inte att komma med fart. Om du lättat på gasen hade du inte behövt bromsa. Nu hade du 30 km/h i baken på honom. Jag tycker att den blå bilen gjorde helt rätt med tanke på hastigheten i högra filen.
GPS-hastigheten är lite "delayad" så jag låg i 25-30km/h när han bytte, du kan ju se tydligt på filmen att jag får bromsa in (om du inte bara stirrar på hastighetsmätaren..) Men som jag sa så var det inte så farligt.. jag behövde bromsa lite, det räckte inte med att bara släppa på gasen. Det var ju dock ett helt omotiverat av honom och bara ett sätt att smita framför kön.. han skulle ju svänga höger bara 50 meter senare.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 356

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]