...

Moderator: Moderatorer

Min konversation med länsstyrelsen, det sista har jag inte fått svar på än, tror faktiskt intresset för att svara har svalnat en aning...
Och frågan är väl om svar erhålles alls eftersom dom nog inte vet riktigt hur dom ska förhålla sig till dessa bilkameror som blir mer och mer populära :|
Hej!

Funderar ju på att köpa mig en kamera att ha i bilen, har insett värdet av en sådan efter att (under färd) blivit påkörd av en smitare.
Det handlar ju inte om en fast monterad kamera, för där har jag förstått att tillstånd krävs.
Men om kameran endast är igång under färd, behövs det då tillstånd för kameraövervakning?

Mvh Jonas Hilmersson

Ämne: SV: Bilkamera

Hej,

om en kamera (1) är uppsatt, (2) inte manövereras på plats, (3) kan användas för personövervakning och (4) övervakar ett område som allmänheten har tillträde till krävs tillstånd till kameraövervakning. Notera att dock att samtliga dessa fyra krav måste vara uppfyllda för att krav på tillstånd till kameraövervakning ska kunna ställas.

Det kan alltså krävas tillstånd för kameraövervakning för en sådan bilkamera du åberopar. Att kameran bara ska vara i gång under färd gör inte övervakningen automatiskt tillståndsfri. Uppfyller övervakningen de fyra ovan nämnda förutsättningarna krävs tillstånd för kameraövervakningen.

I Skåne finns det för kännedom endast ett fordon som har fått tillstånd för kameror. Det är en av räddningstjänstens brandbilar i Malmö som används i områden där de tidigare har blivit utsatta för bland annat stenkastning. Där bedömdes alltså övervakningen kräva tillstånd.

Med vänliga hälsningar

Hej och tack för ditt svar!

1) Då fordonet är i rörelse då kameran är igång avser det ju ingen fast montering på plats.
2) Eftersom kameran endast är igång vid färd bör det ju ses som manövrering på plats eftersom man bara filmar det man själv ser i realtid.
3) ” Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. I dagsläget finns det inte i svensk rätt något förbud mot att filma/fotografera en person på allmän plats utan dennes samtycke.”
4) Se ovan.

I din text: ” Notera att dock att samtliga dessa fyra krav måste vara uppfyllda för att krav på tillstånd till kameraövervakning ska kunna ställas.”

Jag tolkar det som att det är fritt fram att använda dessa bilkameror eftersom egentligen inget utav de fyra nämnda kraven uppfylls och man kan således likna detta vid en handhållen kamera.

Mvh Jonas Hilmersson

Källor: http://lawline.se
https://lagen.nu/1991:1469

Ämne: SV: Bilkamera

Hej,

Länsstyrelsen är av uppfattningen att det kan krävas tillstånd för kameraövervakning för en sådan bilkamera du åberopar. Om en kameran är uppsatt, inte manövereras på plats, kan användas för personövervakning och övervakar ett område som allmänheten har tillträde till krävs tillstånd till kameraövervakning.

Länsstyrelsen i Skåne län har dock ännu inte haft något ärende på detta. I Skåne finns det , som redan nämnts, i dag endast ett fordon som har fått tillstånd för kameror och det är som meddelats en av Räddningstjänstens brandbilar i Malmö. Och i det fallet bedömdes alltså övervakningen kräva tillstånd.

Med vänliga hälsningar

Hej!

Att det kan krävas tillstånd anser ju inte jag vara ett svar på frågan direkt.
Om man läser på de sidor som jag angett som källa nedan så krävs det inget tillstånd.
Och på de svar ni gett så anser jag det vara fritt fram så länge inte alla av de fyra kraven är uppfyllda.

Vad det avser brandbilen i Malmö beror väl kravet på tillstånd här att dessa kameror har för avsikt att förhindra brott och där huvudsyftet är personövervakning/övervakning av allmänt område och för att den filmar då den står still.
Anser att det är inte riktigt samma sak som en rullande kamera i personbil.

Mvh Jonas Hilmersson
Suck.. dom säger allt och ingenting.. ungefär samma som Markoolio konstaterat att en schlagerlåt är. :)

Då min kamera inte är uppsatt utan jag sätter den själv i fästet/"stativet" uppfyller jag inte första punkten, den andra punkten ser jag också som att jag kommer undan då jag manuvrerar den genom att ha kopplat den till tändningen och själv startar den i samband med att jag startar bilen.
3an och 4an gäller inte om det inte just handlar om kameraövervakning och de två översta är uppfyllda.. precis som du gör skulle jag jänvisa till yttrandefrihetslagen där. :)

Jag tror att både försäkringsbolag och polis är väldigt positiva till bilkameror.. :)
joel80 skrev:Suck.. dom säger allt och ingenting.. ungefär samma som Markoolio konstaterat att en schlagerlåt är. :)

Då min kamera inte är uppsatt utan jag sätter den själv i fästet/"stativet" uppfyller jag inte första punkten, den andra punkten ser jag också som att jag kommer undan då jag manuvrerar den genom att ha kopplat den till tändningen och själv startar den i samband med att jag startar bilen.
3an och 4an gäller inte om det inte just handlar om kameraövervakning och de två översta är uppfyllda.. precis som du gör skulle jag jänvisa till yttrandefrihetslagen där. :)

Jag tror att både försäkringsbolag och polis är väldigt positiva till bilkameror.. :)
Det tror och hoppas jag också, men det finns alltid nån som ger sin själ på att sätta sig emot oavsett vad det handlar om...
Om vi vänder på steken då, i vilken situation skulle man med kamera kunna åka dit för att man har en monterad? Jag tycker det verkar högst osannolikt, även om det förstås vore skönt att ha rätten på sin sida.
Eller skulle det vid eventuell olycka och ens videoupptagning tas fram som bevis anses ogiltigt eftersom det är "olagligt?"
grillchips skrev:Om vi vänder på steken då, i vilken situation skulle man med kamera kunna åka dit för att man har en monterad? Jag tycker det verkar högst osannolikt, även om det förstås vore skönt att ha rätten på sin sida.
Eller skulle det vid eventuell olycka och ens videoupptagning tas fram som bevis anses ogiltigt eftersom det är "olagligt?"
Det är ju det som är frågan, för är det olagligt att ha så räcker det ju med en vanlig poliskontroll för att dom ska se kameran.
Då är det ju bättre att se till att ha rätt för sig från början, och som det ser ut nu så är det ju fritt fram för dessa kameror.
Vid en eventuell poliskontroll, så kan man kanske se till att stänga av den lite snyggt, om den ifrågasätts så får man hitta på någon historia att man har den vid bankörning? 8)
När det gäller bevisföring så kan det aldrig bli ogiltigt även om det skulle vara olagligt. Vi har fri bevisföring i Sverige, vilket betyder att även om bevis tillkommit på felaktigt sätt får det användas i rättegång.

Enda gången jag egentligen skulle se det vara olagligt är om den filmar när man inte är i bilen. De funktionerna finns i vissa kameror som kan ha interna batterier och inställningar där den filmar ett tag efter man stänger av. Även om man kopplar in den på konstant ström kan man ju få den att spela in jämt, men då får man akta batteriet om man ställer bilen nån vecka.. :)
Näe.. inte sover.. men jag har kört väldigt lite senaste veckan. Suttit instängd på kontoret hemma med momsdeklaration, bokföring och årsavslut för 2013.. pust, stön.. siffror överallt... när jag blundar snurrar kontonummer förbi.

Ang. rondellen, ja det där var rätt nära! Jag hade tutat ordentligt! :D
joel80 skrev:Näe.. inte sover.. men jag har kört väldigt lite senaste veckan. Suttit instängd på kontoret hemma med momsdeklaration, bokföring och årsavslut för 2013.. pust, stön.. siffror överallt... när jag blundar snurrar kontonummer förbi.

Ang. rondellen, ja det där var rätt nära! Jag hade tutat ordentligt! :D
Roligt värre :lol:

Jo det har blivit tutan och bromsat hårt ett antal gånger i den kurvan,men dessvärre hade jag ingen dash cam då.
Så man får hoppas att man får nått roligt nu nån gång,kanske redan imorgon då jag ska till arlanda en sväng 8)
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 356
Enormt vägljud i V90

Kör vår V90CC med minsta 235/55*18 och […]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Japp, den klarar av serviceläge. Kan äve[…]

Jag gissar på att en bromsback har tappat si[…]