...

Moderator: Moderatorer

unlock26 skrev:Väntar på att få hem denna: http://www.ebay.com/itm/DOD-RX7W-HD-WDR ... 51b7d4ae8b

Vill ha lite stealth mode så att säga,som det är nu så ser man direkt när man kollar in i bilen att det sitter en kamera där.
Trots att jag har satt den så högt upp det går(sitter bakom backspegeln).
Jag tror detta med att det snart finns en kamera i var och varannan bil kommer att, om det inte redan är det, bli förbjudet. Vet av egen erfarenhet att Länstyrelsen är väldigt restriktiv med detta. Vi har ansökt om att få installera (den sitter redan där) en kamera för att bevaka vår tankanläggning på flygfältet från bensintjyvar, men fått nej. Observera att tankanläggningen sitter på privat mark dit allmänheten inte har tillträde. Dessa mobilkameror filmar ju allmänheten på allmän mark.
vetten skrev: Jag tycker inte att jag körde provocerande utan jag höll jämn fart hela tiden så att bilen längre fram skulle hinna byta in i min fil. Att det skulle vara ok att bara slå på högerblink när han ligger i jämnhöjd med min framskärm med sin bakkant och sen bara vräka sej in framför mej kan aldrig vara rätt, han kan omöjligt ha kollat om det fanns någon annan bil där. :
Det kanske är kameran som luras, för mig ser det ut att vara gott om luft mellan bilarna.
SvenB. Det är stor skillnad mellan fast installerade övervakningskameror och kameror man sätter i ett fäste/stativ i bilen som filmar när man själv är med. Man får nämligen filma precis vad och vem som helst i offentlig miljö. Man får t.o.m filma folk på privat mark om man själv är på allmän mark, men dock inte om det är i "kränkande situationer".

Så länge kameran går relatigt lätt att ta bort är den inte fast monterad, och så länge den inte filmar när man inte kör är det inte övervakningskamera.

När det gäller rondellfilmen kan man ju när man kör i en sån och bilar ligger i vänsterfilen vara rätt lite uppmärksam på att de kan byta fil till höger.. speciellt om de var i rondellen innan och man kommer på bakom dem och kör "ikapp" på insidan.
Lite fel att byta så nära inpå men jag tycker också det var lite att söka den situationen.. ;)
Jag blir väldigt störd på den där artikeln.. Det är TT som skrivit den och typ alla tidningar har tagit upp den. Den verkar blanda friskt.. Först "låtsas" man att kamera i bil skulle räknas som fast monterad och kunna klassas som övervakning, sen drar man upp citat och regler angående just övervakning. Frågan är inte om man skulle få tillstånd eller inte utan om det är en fast monterad kamera som kan räknas som övervakning. Det jag läst på vad gäller lagen, p.g.a mitt jobb, är att det i de fall där man är med vid inspelning, och kameran går att ta loss från stativet/fästet räknas det precis som vanlig fotografering/filmning på allmän plats.
D.v.s det har inget med övervakningsreglerna att göra, utan de regler som låter oss fritt ta kort och filma vår omgivning. Den lagen är rätt tydlig på att man har stora rättigheter att som både privatperson och som arbetare i nyhetsbranschen få filma det som pågår runtomkring en.

Det är tillåtet att filma det du iakttar på allmän plats, inklusive poliser och andra statstjänstemän, så länge du inte stör den allmänna ordningen eller polisens och tjänstemännens arbete.
Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. I dagsläget finns det inte i svensk rätt något förbud mot att filma/fotografera en person på allmän plats utan dennes samtycke.

http://lawline.se/answers/13365
Hela lagtexten:
https://lagen.nu/1991:1469

Hur formulerade du frågan till länstyrelsen Hilmer?
joel80 skrev:Jag blir väldigt störd på den där artikeln.. Det är TT som skrivit den och typ alla tidningar har tagit upp den. Den verkar blanda friskt.. Först "låtsas" man att kamera i bil skulle räknas som fast monterad och kunna klassas som övervakning, sen drar man upp citat och regler angående just övervakning. Frågan är inte om man skulle få tillstånd eller inte utan om det är en fast monterad kamera som kan räknas som övervakning. Det jag läst på vad gäller lagen, p.g.a mitt jobb, är att det i de fall där man är med vid inspelning, och kameran går att ta loss från stativet/fästet räknas det precis som vanlig fotografering/filmning på allmän plats.
D.v.s det har inget med övervakningsreglerna att göra, utan de regler som låter oss fritt ta kort och filma vår omgivning. Den lagen är rätt tydlig på att man har stora rättigheter att som både privatperson och som arbetare i nyhetsbranschen få filma det som pågår runtomkring en.

Det är tillåtet att filma det du iakttar på allmän plats, inklusive poliser och andra statstjänstemän, så länge du inte stör den allmänna ordningen eller polisens och tjänstemännens arbete.
Rätten att filma på allmän plats skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen. I dagsläget finns det inte i svensk rätt något förbud mot att filma/fotografera en person på allmän plats utan dennes samtycke.

http://lawline.se/answers/13365
Hela lagtexten:
https://lagen.nu/1991:1469

Hur formulerade du frågan till länstyrelsen Hilmer?
Ungefär att det inte handlar om en fast monterad kamera utan en kamera i bil som endast filmar vid färd (dvs då man själv är närvarande). Anledningen till frågan var bl a pga min incident med den polske smitaren.

Så länge kameran sitter i bil kan det väl inte handla om en fast monterad kamera, den rör sig ju så länge man kör ;)
SvenB skrev:
Grovsnus skrev: När vi hämtade ut bilen i oktober fick jag och frun en instruktion av säljaren om bilens funktioner m.m. t.ex. hur man ställer in DLR:ens känslighet så den går på tidigare i vårt gråa klimat.
Vad har du för bil då, som man kan ställa in känsligheten på? Min V50 har bara en känslighet på i A-läget.
En Toyota Auris Sportcombi som frugan har. Ställer jag den på max känslighet lyser alltid bakljusen vid DRL påslaget(bilens autoläge.).
Väntade du dig ett enkelt ja eller nej-svar? :D
Ett myndighetssvar är väl aldrig speciellt tydligt. ;)
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 356
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]