...

Moderator: Moderatorer

Har du provat att "tanka ner" instruktionsboken från nätet? Då kan du ju börja "torrköra" vid datorn :D
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev:Har du provat att "tanka ner" instruktionsboken från nätet? Då kan du ju börja "torrköra" vid datorn :D
Jodå, den är nertankad. I den står följande om läge 0:

Varselljus när bilens elsystem är i nyckelläge II eller motorn är igång.

Det tolkar jag som att bara DRL (=varselljus) lyser, men är det verkligen så? Skulle vilja att någon som har en MY14 och som vet hur det fungerar i praktiken svarar.
vetten skrev:Tänk om folk kunde lära sej att titta i backspegeln och över axeln innan dom bara byter fil. Fult att bara blinka och tränga sej in framför :-(O)

Så hade jag också kört. Tydliga blinkningar, du ser ju vad han har för avsikt. Rätt töntigt av dig att söka konflikt genom att köra lite fortare och helljusblinka på honom istället för att vara lite smidig och släppa in honom. Är du från landet?
PaNi skrev:
vetten skrev:Tänk om folk kunde lära sej att titta i backspegeln och över axeln innan dom bara byter fil. Fult att bara blinka och tränga sej in framför :-(O)

Så hade jag också kört. Tydliga blinkningar, du ser ju vad han har för avsikt. Rätt töntigt av dig att söka konflikt genom att köra lite fortare och helljusblinka på honom istället för att vara lite smidig och släppa in honom. Är du från landet?

Den som skall byta fil får åtminstone se till att det är fritt först. Och vad jag kan se på filmen så är det dubbla filer ut ur rondellen så är där inte plats att byta fil så är det ju bara att fortsätta i den befintliga. Eller så får man se till att visa tidigare vad man har för avsikter.
Man kan ju inte bara vräka sig fram hur som helst, eller det är ett typiskt storstadsfenomen att man inte bryr sig om andra!?
Tittade på filmen igen, och vad jag kan se så måste man byta fil för att komma ut ur rondellen på det sättet som båda bilarna gör. Kan inte få det till något annat än att kameramannen skapar situationen och söker konflikten genom att accelerera upp till höger om de två bilarna.

Vänd på resonemanget; menar du att den bakre av de två bilarna skulle släppt förbi den filmande bilen innan han bytte fil? Jag håller dock med dig om att man inte ska vräka sig fram hur som helst, vilket är precis vad filmbilen gör. Hade varit så enkelt att släppa lite och underlätta för de två svängade bilarna.
PaNi skrev:Tittade på filmen igen, och vad jag kan se så måste man byta fil för att komma ut ur rondellen på det sättet som båda bilarna gör. Kan inte få det till något annat än att kameramannen skapar situationen och söker konflikten genom att accelerera upp till höger om de två bilarna.

Vänd på resonemanget; menar du att den bakre av de två bilarna skulle släppt förbi den filmande bilen innan han bytte fil? Jag håller dock med dig om att man inte ska vräka sig fram hur som helst, vilket är precis vad filmbilen gör. Hade varit så enkelt att släppa lite och underlätta för de två svängade bilarna.
Jag tolkade filmen som att det fanns två filer ut, därför ansåg jag det vara ett onödigt filbyte med tanke på omständigheterna.
Skapa o skapa, hade man sett till att visa i god tid att man hade för avsikt att byta fil/svänga av så hade ju inte denna situation inträffat. Hade den bara gjort det så kunde ju filmbilen haft mer tid på sig att förbereda sig.
Och faktum är ju att vissa behöver ha sig en blink eller tut för att vakna upp och kanske tänka till lite.

Bara till/från jobbet passerar jag 14st cirkulationsplatser, och kan bara konstatera att det finns få ställen på våra vägar som här som det råder sån totalt förvirring eftersom alla kör efter eget huvud...
Hilmer skrev: Skapa o skapa, hade man sett till att visa i god tid att man hade för avsikt att byta fil/svänga av så hade ju inte denna situation inträffat. Hade den bara gjort det så kunde ju filmbilen haft mer tid på sig att förbereda sig.
Jag ser inte att den insvängande bilen gör något direkt fel. Hur skall man visa sin avsikt annat än att använda blinkers? Okej det var liite sent men fullt tillräckligt tidigt för att filmbilen kunnat hjälpa till. genom att släppa på gasen i stället för att accelerera. Alternativet hade varit att mottrafikanten hade fått köra ett varv till i rondellen.
PaNi skrev:Tittade på filmen igen, och vad jag kan se så måste man byta fil för att komma ut ur rondellen på det sättet som båda bilarna gör. Kan inte få det till något annat än att kameramannen skapar situationen och söker konflikten genom att accelerera upp till höger om de två bilarna.

Det är en dubbelfilig rondell med två in och två ut och det är väldigt vanligt att man väljer att ligga kvar i vänsterfilen genom hela rondellen om man ska vänster i nästa som kommer ca 300 m längre fram.

Jag tycker inte att jag körde provocerande utan jag höll jämn fart hela tiden så att bilen längre fram skulle hinna byta in i min fil. Att det skulle vara ok att bara slå på högerblink när han ligger i jämnhöjd med min framskärm med sin bakkant och sen bara vräka sej in framför mej kan aldrig vara rätt, han kan omöjligt ha kollat om det fanns någon annan bil där.

Rondellen är för övrigt den norra avfarten på E4 vid Uppsala.

Och JA jag bor på landet :mrgreen:
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 356
Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]

Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]