...

Moderator: Moderatorer

Det påstås ju att vissa bilmodeller inte har skymningsrelä, eftersom det inte verkar vara obligatoriskt.
SvenB skrev:Det påstås ju att vissa bilmodeller inte har skymningsrelä, eftersom det inte verkar vara obligatoriskt.
Det är inte bara ett påstående, det är ett faktum. Jag vet, jag har en VW Polo MY -11 som är sådan. Bra starka DRL fram men i kombination med släckta bakljus. Ingen automatik finns, för att tända bakljusen måste föraren vrida ljusratten till halvljus. Håller därför med föregående talare i att det stora problemet är bilar där automatiken saknas, inte DRL:andet i sig en solig dag.

Har någon någonsin sett en "dyrare" bil utan bakljus i dålig sikt?
Jag tycker att det kan vara problem även i dagsljus.. är man bländad av solen t.ex så kan det vara en fördel att bilar framför har belysning bak. Sen har jag absolut sett bilar av dyrare modell med släkta bakljus.. för att autofunktionen ska funka måste förarna i fråga ha auto igång!
Hilmer: Vi här på forumet är väl inte direkt kända för att plugga igenom instruktionsböckerna, men jag förstår vad du menar. ;)

Ser nästan varje gång jag är ute och kör när det är mörkt, en dyrare bil med röven svart. Merca, Audi, you name it.
grillchips: Tala för dig själv, jag läste igenom den digitala manualen minst 2ggr från "pärm till pärm" innan jag fick bilen, det var ju terapi i den evighetslånga väntan! Sen brände jag igenom den "riktiga" manualen en gång till första kvällarna. :D

(Det räckte dock inte helt... du behöver inte påminna mig om växlarna.. ;) )
Samma här. Jag har begärt att få med mig instruktionsbok hem när jag skrivit order på bil. Då behöver jag inte tvivla på hur okända reglage fungerar. Det går inte att förutsätta att allt fungerar lika som när man tog körkort. Bara för att vi haft en halvljuslag i Sverige sedan 1977 så kan man inte skylla på det, om man hanterar DRL ljuset fel. :D
Vi är ju ändå någorlunda bilfantaster, finns ju gott om icke fantaster som plockar ut en ny kärra (eller beggad för den delen) bara för att de vill byta upp sig, men vad som tillkommer, är skillnad mot förra etc bryr de sig inte om, bara den går framåt. ;)
Meeeeen jag antar att ni är med på vad som sägs ändå trots att ni vill visa er på styva linan! :wink: :wink:
Jag vill inte "visa mig på styva linan". Men jag tycker det är fel att skylla på saker för att man inte har lust att läsa instruktionsboken till den bil man äger/kör, för att se hur man "manövrerar" utrustningen. Till exempel att läge 0 på ljusvredet inte har samma funktion på de senaste V50 gentemot de äldre. :wink:
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 356
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]