...

Moderator: Moderatorer

av matzen10
umekille skrev:Saltandet sker för det är det billigaste alternativet halkbekämpa vägarna.
Sen följderna efter det myckna saltandet är på någon annans bord.
Jo det är klart; billigast och bra utkomst. Vilket halkbekämpningsmedel skulle du föredra, som passar alla olika miljöer som vi har i Sverige?
av umekille
matzen10 skrev:
umekille skrev:Saltandet sker för det är det billigaste alternativet halkbekämpa vägarna.
Jo det är klart; billigast och bra utkomst. Vilket halkbekämpningsmedel skulle du föredra, som passar alla olika miljöer som vi har i Sverige?
Är det sämre bilförare idag? För den myckna saltningen har tillkommit på senare tid.
Användarvisningsbild
av joel80
umekille skrev: Är det sämre bilförare idag? För den myckna saltningen har tillkommit på senare tid.
Det är betydligt fler i trafiken, mindre avstånd, högre hastigheter och väldigt mycket mer tung trafik.. som inte har vinterdäck (på annat än drivhjulen då från i år.. om de nu följer reglerna.).

Jag gillar inte saltandet, men inser att på i allafall de större vägarna behövs det. Här i Gävle saltas också alla bussvägar för att minska risken att bussarna glider omkring.

Men om man kollar det som verkligen kostar.. d.v.s olyckor, så har vi ju ett av världens säkraste trafikklimat i Sverige. Så nog sparar saltandet pengar om man räknar in sparade samhällskostnader för olyckor.
av llesrof
umekille skrev:
matzen10 skrev:
Är det sämre bilförare idag? För den myckna saltningen har tillkommit på senare tid.
Säkert kan det vara så. Framför allt verkar det vara flera som gravt överskattar sin egen förmåga och tror sig köra bättre än alla andra. De är de värsta tycker jag.
av Annders
Saltet beräknas spara c:a 60 människoliv varje år i trafiken. Om detta samband följer samma fördelning som den traditionella trafiksäkerheten betyder det i så fall att ytterligare 900 st färre skadas allvarligt. Ur trafiksäkerhetssynpunkt och med en samhällsekonomisk värdering om 4 412 000 kr för allvarliga skador respektive 23 739 000 kr för en avliden betyder detta att saltet genererar en samhällsekonomisk nytta motsvarande c:a 5,4 miljarder kronor varje år. Tillkommer gör tidsvinsterna som gör att saltet, trots ökade kostnader för fordonskorrosion, uppvisar ett positivt samhällsekonomiskt resultat..

//Anders
av Annders
umekille skrev:
matzen10 skrev:
Saltmängderna har nära halverats sedan 90-talet. Det saltas alltså mindre nu än bara för tio år sedan.

//Anders
av umekille
Men som det nu verkar saltas det bara för att de åkare som har
körningen skall få in pengar...salta en redan dyblöt väg av saltlake
dygn efter dygn med +grader och noll nederbörd.Får man möte då med
en tradare och har stänkande bilar framför blir sikten noll bra länge och
det är trafikfarligt om något...på ren vinterväg ser man bättre då snön lyser upp
bilens strålkastarljus och en ev. älg syns då på håll
Användarvisningsbild
av joel80
Även du tjänar på att det blir färre olyckor då den samhällsvinst på över 5 miljarder per år som Annders skrev om annars skulle betalas av dig i skatt.
Trafikverket går på riskbedömningar i väderläget och saltar blöta vägar om det finns risk att det fryser på. De senaste dagarna har det saltats på de flesta vägar då vi har plusgrader på dagen med snö som smälter och rinner ut över vägen och sen minusgrader på natten. De små vägarna som inte saltas är snorhala. Jag kom precis hem från jobb i Stockholm och sista halvan av E4:an var blöt men inte frusen, trots 0-gradigt ute och minusgrader i vägytan. Det skulle varit svartis om det inte saltats. Visst, jag får spola av bilen imorgon, men hellre det än diket eller att behöva köra allt för sakta.

Saltets effekt försvinner också tyvärr rätt fort, så gårdagens salt hjälper inte speciellt mycket mot morgondagens is.

Annders, hur har de kunnat minska saltandet så mycket? Jag läste för några år sedan om att de hade tester med att späda ut saltet med socker (!) men att det på vissa stället orsakade viltolyckor då djuren lockades att stå mitt på vägen och slicka i sig det söta!! :D
av llesrof
umekille skrev:Men som det nu verkar saltas det bara för att de åkare som har
körningen skall få in pengar...salta en redan dyblöt väg av saltlake
dygn efter dygn med +grader och noll nederbörd.Får man möte då med
en tradare och har stänkande bilar framför blir sikten noll bra länge och
det är trafikfarligt om något...på ren vinterväg ser man bättre då snön lyser upp
bilens strålkastarljus och en ev. älg syns då på håll
Jag har en rätt fiffig sak på min bil, nämligen vindrutetorkare. Det är två gummirakor som sveper över vindruta och tar bort saltslask, snö och annat som kan skvätta upp. Detta i kombination med så kallad spolarvätska, en slags rengöringsvätska som föraren medelst en spak vid behov kan spruta på rutan, fungerar riktigt bra och man behöver inte tappa sikten.
Här kan du läsa mer om denna fiffiga funktion: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindrutetorkare
Om du läser instruktionsboken till din bil så kanske du ser att den också är utrustad med vindrutetorkare :wink:
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
llesrof skrev: Jag har en rätt fiffig sak på min bil, nämligen vindrutetorkare. Det är två gummirakor som sveper över vindrutanoch tar bort saltslask, snö och annat som kan skvätta upp. Detta inkombination med så kallad spolarvätska, en slags rengöringsväntska som föraren medelst en spak vid behov kan spruta på rutan, fungerar riktigt bra och man behöver inte tappa sikten.
Här kan du läsa mer om denna fiffiga funktion: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vindrutetorkare
Om du läser instruktionsboken till din bil så kanske du ser att den också är utrustad med vindrutetorkare :wink:
Hahaha..
+1
:-)-)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa