...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Varnar alltid om jag kör förbi och ser polisen stå gömd och skjuta radar. Tycker även om själv när jag blir varnad och har sparat fina slantar och några kk på det.

Är även en av dom som har kamera varnare och prisma skylt på regplåten fram för att undkomma Penngakossorna eller förlåt menade fartkamerorna.
Jag har inget emot att bli stoppad av riktiga poliser och ta mitt straff om det behövs men dessa plåtpoliser är inte omtyckta av mig. Kör 5000 mil om året o ligger jag på en tom landsväg eller en bred 2 filig motorväg så brukar jag momsa ganska friskt på hastighetsgränsen.

Tror risken att dessa som kör påverkade får fortsätta fast man varnat dom är väldigt liten då dom oftast kör en riktig häck och polisen vinkar in dom i vilket fall. Kör

Det märks ju att en del här sällan lämnar 50 skyltarna där dom bor och tror att fortkörning är en dödssynd,

M.v.h
Användarvisningsbild
av Scania
Funk skrev:En fråga av ren nyfíkenhet, personligen har jag aldrig på 25 år fått blåsa vid en hastighetskontroll, har någon fått det ? ....etc....
/Thomas

Jag har fått blåsa EN gång under de 38 år som jag kört bil i princip dagligen (runt 2-2500 mil om året). Och stoppad i vanliga kontroller (ej hastighets) två gånger... Har under dessa år kört mest i skåne mellan (och i) Malmö - Lund - Helsingborg - Kristianstad.

Hastighetskontrollerna upplever jag bli färre och färre, förmodligen tack vare fartkamerorna. Menjag tycker nog att vanliga kontroller (Körkort - nykterhet - bilskatt etc) är alltför sällsynta.
Användarvisningsbild
av Funk
Scania skrev:
Funk skrev:En fråga av ren nyfíkenhet, personligen har jag aldrig på 25 år fått blåsa vid en hastighetskontroll, har någon fått det ? ....etc....
/Thomas

Jag har fått blåsa EN gång under de 38 år som jag kört bil i princip dagligen (runt 2-2500 mil om året). Och stoppad i vanliga kontroller (ej hastighets) två gånger... Har under dessa år kört mest i skåne mellan (och i) Malmö - Lund - Helsingborg - Kristianstad.

Hastighetskontrollerna upplever jag bli färre och färre, förmodligen tack vare fartkamerorna. Menjag tycker nog att vanliga kontroller (Körkort - nykterhet - bilskatt etc) är alltför sällsynta.
Blåsa har jag fått göra, men aldrig i en fartkontroll, inte ens då jag blivit invinkad för att få förmaningar för att jag kört en smula fort.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Hilmer
mojja skrev: Tror risken att dessa som kör påverkade får fortsätta fast man varnat dom är väldigt liten då dom oftast kör en riktig häck och polisen vinkar in dom i vilket fall.
Det är inte bara knarkare od man vill ha bort från vägarna, det finns betydligt "finare" folk än så som dagligen kör påverkade utav allehanda medel.
av anp
Det är många år sedan jag blev stoppad för fortkörning sist, så jag minns inte idag om jag fick blåsa eller ej.
Men de gånger de haft fartkontroll utanför där jag bor, vill jag påstå att de också kollat nykterhet.
Jag ska inte svära på det, men på håll har det sett ut som att förarna fått blåsa.

Annars borde väl polisen ha erfarenhet och blick för vilka som borde kontrolleras genom blåsning, ifall de stoppar en sådan person i annat ärende?

Lite länkar angående rattfylla:
http://www.rattfylla.se/
http://www.mhf.se/rattfylleri.aspx
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag har haft körkort i ca 2 år och blivit invinkad tre gånger.
Den första gången var när jag hade haft körkort i två dagar eller nåt. Mitt i natten. Skulle köra "fylletaxi" och de kollade körkort och nyckterhet. Då hade jag inte fått körkortet ännu utan fick visa upp en liten papperslapp och passet :D
De två andra har varit såna att de kollat både hastighet, körkort och nyckterhet.

Kan tillägga att jag ingen av gångerna åkt dit på nåt.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hilmer skrev: Det är inte bara knarkare od man vill ha bort från vägarna, det finns betydligt "finare" folk än så som dagligen kör påverkade utav allehanda medel.
Det håller jag med om...tyvärr :(
Finns vissa områden du skulle kunna kan stå och göra en nykterhetskontroll(tänker främst på alkohol) på väg till jobbet på morgonen och minst hälften av bilförarna skulle få indragen lapp m.m. Tyvärr handlar det nog lite väl mycket om politik om vad som ska prioriteras i dagsläget. Har för övrigt aldrig sett en nykterhetskontroll i området de senaste 10 åren, men det har skett 2 hastighetskontroller på 30-väg utanför skolområde de senaste 3 åren :)
Användarvisningsbild
av Brainy
När jag körde som mest (~1000mil per månad) så körde polisen någon trafiksäkerhetskampanj en månad och syndes således i varenda buske.
Jag räknade till 14(!!!) passerade laserkontroller den månaden, inte en enda gång såg jag någon som inte kört för fort bli invinkad.
Majoriteten av de gångerna jag själv blivit stoppad så har jag inte fått blåsa, det har faktiskt bara hänt en gång!

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag brukar blinka med helljuset för att varna för vilt på vägen.....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Brainded skrev: Majoriteten av de gångerna jag själv blivit stoppad så har jag inte fått blåsa, det har faktiskt bara hänt en gång!

mvh
Anders
Ha ha. Jag som haft körkort i två år har redan fått blåsa tre gånger.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)