...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:Du kan aldrig begära att någon skall gå ut i vägrenen. ?:-/
Nej som sagt, jag har inte rättigheten att kräva det, men den som kör långsammare än tempot har skyldigheten att underlätta. Likväl som jag som eventuellt/troligen kommer ikapp har skyldigheten att bete mig som folk, hålla avståndet och köra om säkert.

Den som inte går ut i vägren om det är riskfritt är i mina ögon samma pappskalle som den som lägger sig i häcken och kör om över ett krön eller i en kurva. Båda riskerar andras väl och ve, men på olika sätt. Oavsett vad man tycker om det så är det provocerande för många att ligga bakom någon som kör långsamt och inte visar hänsyn och det kan leda till olyckor (som till syvende och sist är den frustrerades fel men som kunde undvikits om man kramades mer i trafiken och visade varandra hänsyn).
Vi kan "dividera" fram och tillbaka om detta. Vi kan nog vara ense om att vi inte har samma uppfattning, men det är ju den som går ut i vägrenen som får ta hela ansvaret vid en olycka där, eller då denne skall tillbaka.
Man är aldrig skyldig att gå ut i vägrenen för att "underlätta". Vare sig om man kör sakta med personbil, husvagn eller lastbil.

Det är dumt att köra så sakta så man bygger upp en kö, och det kan vara lämpligt att stanna och släppa förbi kön ibland... men att tro att någon ska ha skyldighet att "köra av vägen" är helt fel. Det här togs t.o.m upp i "Vem hade fel" med Carl-Ingemar Perstad för typ 30 år sen! :D
Hertsh och Hans verkar vara av samma uppfattning..
Tack Joel för filmen. Självklart är det önskvärt att man, då så kan ske utan annan fara, går ut för att underlätta omkörning. Men som sagt man kan inte kräva det. Jag gör det speciellt när jag kör med släp eftersom högsta hastighet är 80 km/tim. Men, som en del vet är ofta släpet 12 meter långt och det går inte att göra sidoförflyttningar snabbt hur som helst. "Hertsch" får tycka att jag är en "pappskalle" men hellre det än att gå av vägen med bil och vagn, där bara innehållet i vagnen är värt 500.000 till 750.000 kronor. :D
Snälla nån Joel80 (och Sven)... Jag har väl uttryckt mig så tydligt som det går. Det är självklart Hans fel att olyckan inträffar. Jag skrev det till och med i min kommentar precis ovanför din film.

Däremot hade olyckan kunnat undvikas om den som blev upphunnen hade gått ut i vägrenen, men det är 100% Hans ansvar. Försök inte klistra på mig åsikter jag inte har!

Jag har även skrivit att det är korkat att tuta eller ligga nära bilen framför.

Det jag försökt ge uttryck för och som jag tycker jag varit tydlig med är att man skall visa hänsyn och det gäller alla, inte bara den som kommer ikapp utan även den som kör långsamt. På vägen som visas i filmen är det extra tydligt att det är riskfritt att gå ut i vägrenen. Han som blir uppfunnen har all rätt att ligga kvar men det betyder inte att han är en bra förare, snarare en pappskalle som bara håller på sin rätt utan empati och vilja till samarbete. Återigen, det är Hans fel ingen annans så klart.
Hertsh skrev:
SvenB skrev:Du kan aldrig begära att någon skall gå ut i vägrenen. ?:-/
Nej som sagt, jag har inte rättigheten att kräva det, men den som kör långsammare än tempot har skyldigheten att underlätta.
Ja det stämmer, du har inte skrivit att det var Hans fel, men du har, som jag citerar här, skrivit att man har skyldigheten att underlätta. Du får inte medvetet försvåra genom att öka hastigheten till exempel. Om du ökar hastigheten begår du lagbrott, men att inte gå ut i vägrenen kan aldrig bli det.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
SvenB skrev: Ja det stämer, du har inte skrivit att det var Hans fel, men du har, som jag citerar här, skrivit att man har skyldigheten att underlätta. Du får inte medvetet försvåra genom att öka hastigheten till exempel, men du har ingen skyldighet att gå åt sidan enligt mig. Om du ökar hastigheten begår du lagbrott, men att inte gå ut i vägrenen kan aldrig bli det.

Inget lagbrott, men om det är riskfritt är det dumt att inte gå ut i vägrenen.

Tror vi förstår varandra och kanske till och med håller med varandra även om vi uttryckt oss olika, men det vet jag inte säkert.

Nu lägger jag ner diskussionen tills det eventuellt kommer nya argument från andra som kan addera något annat perspektiv till det hela.
På en av de senare dashcamfilmerna jag lagt ut är det nära att en "snäll" långtradarchaffis orsakar en olycka (tillsammans med stressade bilister) då han först gick ut i vägren, (Väg 56 in mot Västerås, efter en av de första rondellerna...) men en bil längre fram stannade p.g.a nått problem så han var tvungen att gå ut igen.. Blinkade länge men folk fortsatte köra om.. Att få stopp på en långtradare är troligen inte så lätt, slutade med att han tryckte ut en av de som inte fattade varför han ville ut igen i mötande körbana, precis efter att en bil där kört om en annan lastbil som lagt sig i mötande vägren. 1 sekund senare och det hade blivit frontalkrock.
Jag går ut i vägren med husvagn om jag har sikt låååångt framåt och det inte ligger bilar framför, annars bedömer jag det för riskfyllt. Vissa bedömer det alltid för riskfyllt. Inget fel i det alls.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]