- sön 28 dec 2014, 18:44
#932266
Ljustutande gör ingen skillnad då man redan vet att dom kommer köra om OM dom gör rätt från början och inte har magisk blinkers som går på utan att man petar på den och därmed bara finns i fantasin hos den som kör om utan att visa att "här kommer jag". Risken att blända framförvarande är större än ev. minimal nytta av dom som inte vet hur man gör korrekt omkörning.
Finns inget som medger/tillåter att man skall ljustuta vid omkörning då det inte tillför något av värde, tvärt om. Placering, anpassning efter rådande omständigheter samt tecken vänster vid omkörning, sen tecken höger innan man går tillbaka till högerfilen OM detta kan göras riskfritt.
Ingen körkortsbok lär ut detta mystiska språk då man inte ska använda helljuset vid omkörning innan ens egna strålkastare passerat backspeglarna på fordonet man kör om, är ej heller tillåtet att signalera med dom att man gör en omkörning och risken är att gör du det på "fel" person så har du helljuset i nacken själv under resten av resan du befinner dig i siktet framåt.
Inte heller när jag tog körkort på tidigt 90-tal var detta något man lärde ut eller ens ansåg skulle göras då det inte hade något att tillföra, det ansågs precis vad det är rent trafikfarligt i mörker då det bländar framförvarande mer än nödvändigt. Att sen andra körskolor felaktigt lär(t) ut är tyvärr mycket tråkigt då någon skyldighet ej finns så den körskolelärare som lär ut detta gör det på eget bevåg då det är dennes egna hopkok utan stöd i lag eller trafikförordning.
Google säger INGET om att man får/ska blinka med helljuset, bara att blinka MELLAN hel och halvljuset, inte med det för i mörker syns blinkers utmärkt OM fordonet är korrekt placerat så hittar man helljusblinken så hittar man även blinkersen.
Helljusblink i backspegeln skapar inget annat än irritation och har man då ladugårdsdörrar som backspeglar som tex lastbilar har och stresspellen smackar på helljuset i 1/10 sekund som "signal" att "här kommer jag på vinst och förlust" skapar en helt ny dimmension.
Sen är ju Google heller knappast den bästa källan för trafikregler då någon "omkörning i mörker" regel inte finns och artikeln har "lite" stavfel också som "höjer" trovärdigheten.
"Mellan-gatukorsnings-regeln" – Sakta inte in vid gatukorsningar på huvudled då det stör trafikrytmen. Är ytterligare en regel som inte har sunt förnuft då det mer ofta än sällan kan vara "trängare" som dyker upp och kastar sig ut framför en eller som nu inte kan stanna i tid pga halt väglag. Hellre "störa" trafikrytmen än riskera onödig incident.
http://blogg.allehanda.se/thomasblogg/2 ... omkorning/
Helljusblink används ENBART för att uppmärksamma mötande på felaktig belysning av något slag, inte "kräva" fri omkörning då det ofta mot fel person kan ge motsatt effekt.
Detta påverkar heller inte mig att gå ner på halvljuset "för tidigt" då helljuset hänger med tills omkörande bils strålkastare passerat mina backspeglar och i bästa fall dragit på sitt helljus så att vägen hålls upplyst hela tiden så ev hinder hålls under uppsikt.
Korrekt omkörning i mörker
SvenB skrev:Vad hände med korrekt placering samt att ge tecken med blinkers?ER skrev: Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar
Är det verkligen det? När jag tog körkort, visserligen är det ett antal år sedan, fick man lära sig att man skulle ge omkörningssignal. Tuta dagtid och ge ljussignal nattetid. Jag var osäker på om det gäller fortfarande, så jag Googlade och fann detta bland Trafikregler:
Omkörning-i-mörker-regeln – Ge omkörningssignal genom att blinka mellan hel- och halvljus
Ljustutande gör ingen skillnad då man redan vet att dom kommer köra om OM dom gör rätt från början och inte har magisk blinkers som går på utan att man petar på den och därmed bara finns i fantasin hos den som kör om utan att visa att "här kommer jag". Risken att blända framförvarande är större än ev. minimal nytta av dom som inte vet hur man gör korrekt omkörning.
Finns inget som medger/tillåter att man skall ljustuta vid omkörning då det inte tillför något av värde, tvärt om. Placering, anpassning efter rådande omständigheter samt tecken vänster vid omkörning, sen tecken höger innan man går tillbaka till högerfilen OM detta kan göras riskfritt.
Ingen körkortsbok lär ut detta mystiska språk då man inte ska använda helljuset vid omkörning innan ens egna strålkastare passerat backspeglarna på fordonet man kör om, är ej heller tillåtet att signalera med dom att man gör en omkörning och risken är att gör du det på "fel" person så har du helljuset i nacken själv under resten av resan du befinner dig i siktet framåt.
Inte heller när jag tog körkort på tidigt 90-tal var detta något man lärde ut eller ens ansåg skulle göras då det inte hade något att tillföra, det ansågs precis vad det är rent trafikfarligt i mörker då det bländar framförvarande mer än nödvändigt. Att sen andra körskolor felaktigt lär(t) ut är tyvärr mycket tråkigt då någon skyldighet ej finns så den körskolelärare som lär ut detta gör det på eget bevåg då det är dennes egna hopkok utan stöd i lag eller trafikförordning.
Google säger INGET om att man får/ska blinka med helljuset, bara att blinka MELLAN hel och halvljuset, inte med det för i mörker syns blinkers utmärkt OM fordonet är korrekt placerat så hittar man helljusblinken så hittar man även blinkersen.
Helljusblink i backspegeln skapar inget annat än irritation och har man då ladugårdsdörrar som backspeglar som tex lastbilar har och stresspellen smackar på helljuset i 1/10 sekund som "signal" att "här kommer jag på vinst och förlust" skapar en helt ny dimmension.
Sen är ju Google heller knappast den bästa källan för trafikregler då någon "omkörning i mörker" regel inte finns och artikeln har "lite" stavfel också som "höjer" trovärdigheten.
"Mellan-gatukorsnings-regeln" – Sakta inte in vid gatukorsningar på huvudled då det stör trafikrytmen. Är ytterligare en regel som inte har sunt förnuft då det mer ofta än sällan kan vara "trängare" som dyker upp och kastar sig ut framför en eller som nu inte kan stanna i tid pga halt väglag. Hellre "störa" trafikrytmen än riskera onödig incident.
http://blogg.allehanda.se/thomasblogg/2 ... omkorning/
Helljusblink används ENBART för att uppmärksamma mötande på felaktig belysning av något slag, inte "kräva" fri omkörning då det ofta mot fel person kan ge motsatt effekt.
Detta påverkar heller inte mig att gå ner på halvljuset "för tidigt" då helljuset hänger med tills omkörande bils strålkastare passerat mina backspeglar och i bästa fall dragit på sitt helljus så att vägen hålls upplyst hela tiden så ev hinder hålls under uppsikt.
Korrekt omkörning i mörker
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..