...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
SvenB skrev:
ER skrev: Lika idiotiskt att blinka till med helljuset när man skall köra om för om du kör om så märker man det och att klara av att köra om säkert är ditt ansvar

Är det verkligen det? När jag tog körkort, visserligen är det ett antal år sedan, fick man lära sig att man skulle ge omkörningssignal. Tuta dagtid och ge ljussignal nattetid. Jag var osäker på om det gäller fortfarande, så jag Googlade och fann detta bland Trafikregler:

Omkörning-i-mörker-regeln – Ge omkörningssignal genom att blinka mellan hel- och halvljus
Vad hände med korrekt placering samt att ge tecken med blinkers?
Ljustutande gör ingen skillnad då man redan vet att dom kommer köra om OM dom gör rätt från början och inte har magisk blinkers som går på utan att man petar på den och därmed bara finns i fantasin hos den som kör om utan att visa att "här kommer jag". Risken att blända framförvarande är större än ev. minimal nytta av dom som inte vet hur man gör korrekt omkörning.
Finns inget som medger/tillåter att man skall ljustuta vid omkörning då det inte tillför något av värde, tvärt om. Placering, anpassning efter rådande omständigheter samt tecken vänster vid omkörning, sen tecken höger innan man går tillbaka till högerfilen OM detta kan göras riskfritt.
Ingen körkortsbok lär ut detta mystiska språk då man inte ska använda helljuset vid omkörning innan ens egna strålkastare passerat backspeglarna på fordonet man kör om, är ej heller tillåtet att signalera med dom att man gör en omkörning och risken är att gör du det på "fel" person så har du helljuset i nacken själv under resten av resan du befinner dig i siktet framåt.
Inte heller när jag tog körkort på tidigt 90-tal var detta något man lärde ut eller ens ansåg skulle göras då det inte hade något att tillföra, det ansågs precis vad det är rent trafikfarligt i mörker då det bländar framförvarande mer än nödvändigt. Att sen andra körskolor felaktigt lär(t) ut är tyvärr mycket tråkigt då någon skyldighet ej finns så den körskolelärare som lär ut detta gör det på eget bevåg då det är dennes egna hopkok utan stöd i lag eller trafikförordning.

Google säger INGET om att man får/ska blinka med helljuset, bara att blinka MELLAN hel och halvljuset, inte med det för i mörker syns blinkers utmärkt OM fordonet är korrekt placerat så hittar man helljusblinken så hittar man även blinkersen.
Helljusblink i backspegeln skapar inget annat än irritation och har man då ladugårdsdörrar som backspeglar som tex lastbilar har och stresspellen smackar på helljuset i 1/10 sekund som "signal" att "här kommer jag på vinst och förlust" skapar en helt ny dimmension.
Sen är ju Google heller knappast den bästa källan för trafikregler då någon "omkörning i mörker" regel inte finns och artikeln har "lite" stavfel också som "höjer" trovärdigheten.
"Mellan-gatukorsnings-regeln" – Sakta inte in vid gatukorsningar på huvudled då det stör trafikrytmen. Är ytterligare en regel som inte har sunt förnuft då det mer ofta än sällan kan vara "trängare" som dyker upp och kastar sig ut framför en eller som nu inte kan stanna i tid pga halt väglag. Hellre "störa" trafikrytmen än riskera onödig incident.

http://blogg.allehanda.se/thomasblogg/2 ... omkorning/

Helljusblink används ENBART för att uppmärksamma mötande på felaktig belysning av något slag, inte "kräva" fri omkörning då det ofta mot fel person kan ge motsatt effekt.
Detta påverkar heller inte mig att gå ner på halvljuset "för tidigt" då helljuset hänger med tills omkörande bils strålkastare passerat mina backspeglar och i bästa fall dragit på sitt helljus så att vägen hålls upplyst hela tiden så ev hinder hålls under uppsikt.

Korrekt omkörning i mörker
Användarvisningsbild
av Robbi
PTV skrev:
Mabuse skrev:
PTV skrev:Bromsljusen på en bil ska endast lysa när man tänkt sakta ner farten för något eller stanna.INTE FÖR ATT SIGNALERA ATT ANDRA BILISTER LIGGER FÖR NÄRA.Skapar bara en massa irritation och onödiga incidenter i sin tur för annan trafik.Lär verkligen dagens trafikskolor ut att man ska signalera med bromsljusen att andra ligger för nära !?.
Det hade aldrig varit något problem med bromsljussignalerande OM IDIOTER HADE FÅTT LÄRA SIG I TRAFIKSKOLAN ATT GE FAN I ATT LIGGA SÅ NÄRA BAKOM.

En arbetskamrat visade mig en LED-ficklampa han köpt som gav 3000 lumen. Kanske vore något att montera in i bakdimljuset?
Men ännu värre är dessa hemligt utbildade privat poliser längs vägarna som ska blinka med bromsljuset eller ännu värre med helljuset av någon obegriplig anledning när man kört om !? Fick ett sådant helljusblinkande en gång och stannade mitt på vägen i mörkret och gick ur och frågade om något hände i samband med omkörningen som skapat problem vilket det nu naturligtvis inte gjort.Helljusblinkaren hade då låst sina dörrar !? och vägrade gå ur bilen och samtalade med mig genom en liten springa i fönstret om att han tyckte jag körde för fort !?.Och vad är din rätt att agera polis blev mitt svar då och erbjöd mig att ringa en riktig polis.Då var det uppenbart inte roligt längre och nollan bakom sina låsta bildörrar bad faktiskt om ursäkt.Så kan det gå ... Så blinka du med din fantasi backlampa så får du två original helljus plus fem stora fjärrljus i nacken ... LOL. :D
Men nu fattar jag, det är ju om dig jag skriver om, som pressar i röven så jag blir skraj över min och mina passagerares liv varav jag bromsar för att få dig bort från häcken. När du sen kör om så skär du in för tidigt så jag får veja. Jag signalerar då med helljusen för att visa att du var för aggressiv. Du är den aggressiv och farlig föraren personifierad! BildBildBild
Användarvisningsbild
av Robbi
På väg hem idag blev jag vittne till hur en lastbil prejade in en bil i mitträcket. Bilen kom körandes på vänsterfilen och lastbilen blinkade för att byta fil till vänster. Bilen tyckte att han hade påbörjat omkörning av lastbilen, han befann sig inte innanför men kanske en meter ifrån. När han når fram till mitten av lastbilen, byter den plötsligt fil och prejar in bilen i mitträcket. Den slår i, studsar tillbaks på lastbilen och tillbaks och stannar. Hastigheten var ca 70 km. Bilen blev rejält mosad men inget livshotande. För mig såg det ut som att lastbilen tyckte att han hade rätt att byta sida den stund han blinkade och ingen hunnit innanför honom, trots att bilen inte hade en rimlig chans att dra ner utan att tvärnita. Av ren djävulskap byter han fil fast han ser att bilen hann innanför från blink till filbyte. Hur tolkar ni detta?

Bilen var förövrigt en V70....
Senast redigerad av 1 Robbi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om det inte var på en väg som hade hasighetsbegränsning på 70 km/h, eller lägre gjorde personbilen fel som försökte köra om lastbilen på höger sida. Men det fråntar inte lastbilen skuld. Men du skriver mitträcket, var det verkligen det och var det till vänsterfilen lastbilen bytte till? I sådana fall är felet helt lastbilens.
Användarvisningsbild
av joel80
Lite samma sak som den där flygbussen som prejade BMWn i en video jag la upp tidigare i höstas! Där klarade BMW-föraren mitträcket med några cm till godo.. det gick inte lika fort då. Vissa som kör större och tyngre fordon använder dem som vapen om dom inte får som dom vill.. :evil:

Hoppas lastbilschaffisen blir av med kortet. Stannade du och gav dina uppgifter till bilföraren? Rätt bra att ha vittne i sånna situationer.. Du skulle haft en dashcam också! ;)
Användarvisningsbild
av Robbi
Det var några framför mig som stannade så det fanns många närmare vittnen. Lastbilen stannade också, jag tror väl inte lastbilschaffören hade beräknat effekten av det. Hela kön stannade upp en halvtimme då lastbilen stod på tvären över båda filerna. Några bakom mig satte upp varningstriangel, polis och ambulans kom och det var ett himla liv. Föraren av bilen stod upp i alla fall. Sen släppte de en fil och vi kunde åka.

Jag såg det hela från flera hundra meter, åkte neråt och detta hände typ i en sänka. Jag skulle nog räknas som dåligt vittne då jag var så långt ifrån.
av llesrof
ER skrev:

Helljusblink används ENBART för att uppmärksamma mötande på felaktig belysning av något slag, inte "kräva" fri omkörning då det ofta mot fel person kan ge motsatt effekt.
Detta påverkar heller inte mig att gå ner på halvljuset "för tidigt" då helljuset hänger med tills omkörande bils strålkastare passerat mina backspeglar och i bästa fall dragit på sitt helljus så att vägen hålls upplyst hela tiden så ev hinder hålls under uppsikt.

Ja den där bloggaren var ju lite festlig. En riktig komiker. Att överdriva är ju ett klassiskt knep för att underhålla. Men det där du skriver om att helljusblink bara får användas för att uppmärksamma andra bilister på deras felaktiga ljus stämmer ju inte alls. Det tror jag du hittat på själv. Eller bullshit, som vi säger på svenska. Men du får gärna överbevisa mig.

För övrigt så handlar det inte om att tända helljuset och låta det lysa i nacken på någon. Det handlar om att blinka till. Om man som den där lustigkurren till bloggare blir så rädd av det så kanske han borde träna lite på att inte överraskas av sådana och liknande saker. Jag tror inte ens att helljuset hinner uppnå full effekt på den korta tiden det tar att blinka till en gång. Jag har ärligt talat aldrig blivit bländad av någon som blinkat till lite snabbt med helljuset. Tvärt om så tycker jag att det är skitbra att jag får veta bakomvarandes avsikt. Ju mer man kan informera sina medtrafikanter om sina avsikter desto bättre är det ju.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Citat ur körkortsboken "Du & Jag i Trafiken" utgåvan tryckt 1990.

"Punkt 2 Genomförande

När du kollat att det är klart båda framåt (ingen skymd kurva, inget backkrön
och inga mötande fordon) och bakåt samt åt sidorna ska du:

a) ge tecken i god tid.
b) gå ut till vänster.
c) öka farten (och eventuellt växla ner) för att hinna förbi så fort som möjligt.
d) vid behov ge omkörningssignal med ljus eller ljud."
Användarvisningsbild
av ER
llesrof skrev:
ER skrev:

Ja den där bloggaren var ju lite festlig. En riktig komiker. Att överdriva är ju ett klassiskt knep för att underhålla. Men det där du skriver om att helljusblink bara får användas för att uppmärksamma andra bilister på deras felaktiga ljus stämmer ju inte alls. Det tror jag du hittat på själv. Eller bullshit, som vi säger på svenska. Men du får gärna överbevisa mig.

För övrigt så handlar det inte om att tända helljuset och låta det lysa i nacken på någon. Det handlar om att blinka till. Om man som den där lustigkurren till bloggare blir så rädd av det så kanske han borde träna lite på att inte överraskas av sådana och liknande saker. Jag tror inte ens att helljuset hinner uppnå full effekt på den korta tiden det tar att blinka till en gång. Jag har ärligt talat aldrig blivit bländad av någon som blinkat till lite snabbt med helljuset. Tvärt om så tycker jag att det är skitbra att jag får veta bakomvarandes avsikt. Ju mer man kan informera sina medtrafikanter om sina avsikter desto bättre är det ju.
En halogenlampa når 100% direkt så även om det är 0.1sekund så är det med full styrka och har noll värde då placering samt blinkers visar avsikt, inte ens vid flygande omkörning har det nåt värde då det bara tyder på att den som gör det tror sig vara värd mera än andra och behöver visa att "här kommer jag, håll er undan", denna får mindre hjälp av oss övriga att klara av omkörningen om det kniper pga taskig bedömning innan omkörningen. Är man uppmärksam så vet man redan innan vad fordonet har för avsikt. Sen finns det "fel" personer som kommer "ge igen" för oavsett om det är 0.1 sekund så bländar det i backspegeln och vem vill få 10x xenonextraljus i nacken tillbaka pga taskig trafikkultur och allmänt ohyffs att blinka på dom man kör om, dessutom tecken på aggressiv körstil då du inte får påkalla fri väg som privatperson så dessa har man mindre lust att hjälpa klara av sin omkörning genom att sänka farten lite pga ej tillräckligt lång raksträcka att genomföra omkörningen på eller placera sig 10 cm mera åt höger.
Enligt lagen får ljustutan bara användas för att varna och förhindra olycka, inte visa att man tänker köra om vilket blinkersen klara av att visa tillräckligt bra. Sen kan det användas att påvisa fel på fordon, dock får du böter om snuten ser dig göra det vid omkörning NÄR dom gör sitt jobb.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]