...

Moderator: Moderatorer

Det där är så enkelt och genialiskt. Har faktiskt tänkt på det förut men glömt bort det.
Hur är det? Kräver inte de digitala mätarna att det lyser? Men om inte så är iden bra. Men mitt huvudspår är att man borde kunna kräva att föraren fixar en sådan enkel sak att tända belysning när lagen kräver det. :|
Att glömma är mänskligt. Automatik eller påminnelse är att föredra tycker jag. Precis som att det tjuter i dotterns bil om man har halvljusläget på när man går ur bilen.
Idag var det tät Lützendimma från Älvkarleby till Stockholm.. Gissa om DRL-nissarna hade bakljusen tända? NEJ! Inte många i allafall.. Automatiken slog faktiskt igång dem på en av bilarna jag körde förbi precis när vi kom in i extra tjock gröt samtidigt som det var mycket skog runtomkring.. så där låg automatikens gräns för den bilen (VW), vilket var alldeles för sent då det redan innan det var väldigt dålig sikt.

Sen såg jag ännu fler som inte har koll på hur man får använda lysen och kör med allt tänt så fort det blir dimma.. alltså halvljus och dimljus, både bak och fram.
Det är väl så att det är många som inte vet vad nedsatt sikt innebär. En del tycker det är nedsatt sikt tidigt, de med dimbakljusen tända för tidigt. Och en del tycker att det inte är nedsatt sikt, de som inte sätter på full belysning trots att de borde det.
Jag tänder dimljusen då jag inte ser de bakom mig tydligt.. Om jag är i en lång rad med bilar där den bakom mig är så pass nära mig att den tydligt syns släcker jag. Låter alltså avståndet på bakomvarande vara en faktor i om det får vara på eller inte.. Är det väldigt glest med bilar låter jag det vara tänt längre (alltså i något mindre "nedsatt sikt" än annars) än om det är tätare trafik.
Det är ju så det skall gå till. :)
Bosse9988 skrev:Slutligen så finns det en finfin lösning på problematiken med icke tända bakljus som tydligen ingen tänkte på (sensor är tydligen för dyrt och omständigt...). Förbjud att instrumentbelysningen är tänd när enbart DRL fram är tänt. De flesta hade när de inte kan se instrumenten vridit på halvljuset och då även fått sina bakljus tända. Dessutom hade det ju faktiskt gått i kategorin energibesparing då instrumentbelysning aldrig behövs dagtid när det är fullt dagsljus.
Vissa bilar har det så, men då löser "man" (eller en kvinna...) det genom att man tänder parkeringsljuset och "tadaaaa" det lyser i instrumenthuset, det lyser i bak och det lyser lite även i fram!! :twisted:
Användarvisningsbild
av Perc
Bosse9988 skrev:[Slutligen så finns det en finfin lösning på problematiken med icke tända bakljus som tydligen ingen tänkte på (sensor är tydligen för dyrt och omständigt...). Förbjud att instrumentbelysningen är tänd när enbart DRL fram är tänt. De flesta hade när de inte kan se instrumenten vridit på halvljuset och då även fått sina bakljus tända. Dessutom hade det ju faktiskt gått i kategorin energibesparing då instrumentbelysning aldrig behövs dagtid när det är fullt dagsljus.
Min bil har släckt instrumentbelysning i DRL-läge. Det händer då och då även i fullt dagsljus mitt på sommaren att jag inte ser mätarhuset, typ när solen ligger lågt och ligger på lite illa. Störande tycker jag.
joel80 skrev:Automatiken slog faktiskt igång dem på en av bilarna jag körde förbi precis när vi kom in i extra tjock gröt samtidigt som det var mycket skog runtomkring.. så där låg automatikens gräns för den bilen (VW), vilket var alldeles för sent då det redan innan det var väldigt dålig sikt.
Lustigt. Det borde vara samma automatik som jag har och jag tycker den är väldigt snabb på att tända halvljuset. Jag var ute och gjorde ärenden nu idag på dagen och strax efter tolv märkte jag faktiskt att halvljusen slocknade. I några minuter. Sen blev det lite tjockare molntäcke igen och så åkte halvljusen på. :lol:
Perc skrev:

Min bil har släckt instrumentbelysning i DRL-läge. Det händer då och då även i fullt dagsljus mitt på sommaren att jag inte ser mätarhuset, typ när solen ligger lågt och ligger på lite illa. Störande tycker jag.
När du inte ser mätarhusen p.g.a lågt stående sol kanske inte de bakom dig ser din bil p.g.a lågt stående sol.. Allt som då kan hjälpa till för att få fordonet synligare och mer utstående från omgivningarna är då välkommet... t.ex som lysande baklysen.
Så i de lägena är det vettigt att köra med de på..
Perc skrev: Lustigt. Det borde vara samma automatik som jag har och jag tycker den är väldigt snabb på att tända halvljuset. Jag var ute och gjorde ärenden nu idag på dagen och strax efter tolv märkte jag faktiskt att halvljusen slocknade. I några minuter. Sen blev det lite tjockare molntäcke igen och så åkte halvljusen på. :lol:
Känslan är att de Volvos som har DRL och automatik har betydligt bättre känsla för när de ska på.. och enligt mig är det så snart det är antydan till minsta "dassighet" i dagsljus. Skoda vet jag inte hur de funkar, men är det som du säger så verkar dom ju bättre inställda än många VW och Audis.. som jag tycker är överrepresenterade av de med DRL (och troligen automatik) som är släckta i både regn, dimma och viss skymning.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]