- mån 20 okt 2014, 08:03
#909676
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
Är väl i princip samma som väjningsplikt fast det inte står det ordet.
Allinug skrev:Det tråkiga är att väjningsplikten bara gäller halva cykelpassagen, eftersom de bilister som svänger av från vägen som går parallellt med cykelbanan, inte har någon anvisad väjningsplikt när de korsar cykelpassagen. Där får cyklisterna se upp!61 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
Är väl i princip samma som väjningsplikt fast det inte står det ordet.
Erik
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85
Volvo V70 B5244S2 -01
Volvo V70 B5254T2 -03
Volvo V70 B5244S -03
Volvo V50 B5254T3 -04
Volvo V70 B5254T2 -07
Yamaha XJ 900 -85