...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Allinug skrev:Det tråkiga är att väjningsplikten bara gäller halva cykelpassagen, eftersom de bilister som svänger av från vägen som går parallellt med cykelbanan, inte har någon anvisad väjningsplikt när de korsar cykelpassagen. Där får cyklisterna se upp!
61 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).

Är väl i princip samma som väjningsplikt fast det inte står det ordet.
Jag hade ju läst det som stod i trafikförordningen, och ändå inte tyckt att det var tydligt eftersom det inte stod något om väjningsplikt. Men det står ju i den generella regeln som gäller alla fordonsförare :) :
21 § /Träder i kraft I:2014-09-01/ En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen.
Väjningsplikten enligt första och andra styckena gäller inte cyklande och förare av moped klass II som ska korsa en körbana eller cykelbana på en cykelöverfart. Förordning (2014:1035).
Som framgår av sista stycket slipper cyklister enbart väjningsplikt på cykelöverfarter, och några sådana har inte gjorts i ordning. Men det finns även samtidigt fall där bilisterna också tycks ha väjningsplikt. ??:-/
Vem vet, det kanske blir bättre om man inför cykelöverfarter.
Då blir det åtminstone inga oklarheter kring vem som ska väja, som nu när ibland bägge ska väja. :roll:
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Vem vet, det kanske blir bättre om man inför cykelöverfarter.
Det verkar som vi snart får en cykelöverfart i närområdet. Då får vi se vad som blir bättre, ska bli mycket intressant.
Allinug skrev:Då blir det åtminstone inga oklarheter kring vem som ska väja, som nu när ibland bägge ska väja. :roll:
Det är just det som är poängen med trafiksäkerhet, att båda parter i en trafiksituation ska ha skyldigheter. När man drastiskt stärker det juridiska övertaget för den fysiskt svaga parten går det illa. Det såg vi med Zebralagen. Det kommer vi med mycket stor säkerhet att få se med cykelöverfarterna. Sedan får man tycka vad man vill om grön trafikpolitik. Eller cykling för den delen. Oavsett ska trafiksäkerheten gå före.
Camel skrev:
Allinug skrev:Då blir det åtminstone inga oklarheter kring vem som ska väja, som nu när ibland bägge ska väja. :roll:
Det är just det som är poängen med trafiksäkerhet, att båda parter i en trafiksituation ska ha skyldigheter. När man drastiskt stärker det juridiska övertaget för den fysiskt svaga parten går det illa. Det såg vi med Zebralagen. Det kommer vi med mycket stor säkerhet att få se med cykelöverfarterna. Sedan får man tycka vad man vill om grön trafikpolitik. Eller cykling för den delen. Oavsett ska trafiksäkerheten gå före.
Fast som det är nu när den som SKALL lämna företräde vi överfart, dvs. cyklisten helt enkelt inte vet alternativt skiter i det så sätter det mig som bilist i skiten, eftersom jag egentligen förutsätter att cyklisten skall stanna.
Med de nya reglerna så skall jag stanna, vilket gör att jag även kommer att göra det.
Sedan håller jag med om att det både minskar säkerheten när man låter både cyklister och gångtrafikanter "få företräde" när det är de som borde stanna, både av ren självbevarelsedrift men också ur miljösynpunkt, då en stannade gångare eller cyklist inte nämnvärt ökar på utsläpp, medan en bil från stillastående inte är att föredra...
Användarvisningsbild
av Camel
BennyL skrev:Fast som det är nu när den som SKALL lämna företräde vi överfart, dvs. cyklisten helt enkelt inte vet alternativt skiter i det så sätter det mig som bilist i skiten, eftersom jag egentligen förutsätter att cyklisten skall stanna.
Med de nya reglerna så skall jag stanna, vilket gör att jag även kommer att göra det.
God trafiksäkerhet innebär att alla bara har skyldigheter. Och ingen ska ha rättigheter. Helst ska regelverket vara så att båda parter behöver göra fel för att en farlig situation ska uppstå. Inte ens zebralagen eller cykelöverfarter ger den oskyddade trafikanten rättigheter. Men i fallet med zebralagen så tror många det. Med ökänt resultat som följd. Det blir samma med cykelöverfarter, var så säker. Cyklisten kommer att tolka det som att de har rättighet att susa över i hög fart. Utan att bry sig nämnvärt om korsande trafik. Men så gör de redan idag. Jag gillar inte att man anpassar regelverken efter vissa trafikantgruppers praktiska olagliga beteende. Särskilt inte när det kostar liv och lidande.
BennyL skrev:Sedan håller jag med om att det både minskar säkerheten när man låter både cyklister och gångtrafikanter "få företräde" när det är de som borde stanna, både av ren självbevarelsedrift men också ur miljösynpunkt, då en stannade gångare eller cyklist inte nämnvärt ökar på utsläpp, medan en bil från stillastående inte är att föredra...
Exakt. Och det egendomliga är att när vissa åtgärder införs för att främja grönt så blir det ännu svartare i verkligheten.
Camel skrev:
Det verkar som vi snart får en cykelöverfart i närområdet. Då får vi se vad som blir bättre, ska bli mycket intressant.
Intressant! Då har ni som invånare säkert möjlighet att tycka till om utformningen!
Camel skrev:
Men tror du inte att detta med att alla ska ha skyldigheter, blir lite som "allas ansvar är ingens ansvar"?
Jag tror inte att det skulle bli bättre trafiksäkerhet bara för att man skulle öka bilismen på cyklingens eller på grön trafikpolitiks bekostnad, eller tvärtom.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:
Camel skrev:
Intressant! Då har ni som invånare säkert möjlighet att tycka till om utformningen!
NTF knackade dörr i området och delade ut en broschyr från kommunen om hur det ska bli. Det var inte snack om att delta i någon utformning. Det fixar man över huvudet på medborgarna precis som man brukar. Men jag ser nu i broschyren att det är skrivet cykelpassage. Så det verkar ändå inte bli någon cykelöverfart.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:Men tror du inte att detta med att alla ska ha skyldigheter, blir lite som "allas ansvar är ingens ansvar"?
Nej, alla ska ha skyldigheter. Annars blir det bara "den andra ska ju stanna så jag kör". Äkta säkerhetsarbete går ut på att man ser till att fler än ett misstag ska behövas för att något farligt ska hända.
Allinug skrev:Jag tror inte att det skulle bli bättre trafiksäkerhet bara för att man skulle öka bilismen på cyklingens eller på grön trafikpolitiks bekostnad, eller tvärtom.
Det handlar inte om att största trafikflödet ska gå först. Oavsett om detta flöde är svart eller grönt. Det handlar om att man inte ska utsätta oskyddade människor för farliga maskiner. Och att ge oskyddade trafikanter juridisk rättighet att utsätta sig för farliga maskiner är ingen bra idé. Det visade zebralagen. Och det kommer även cykelöverfarter att visa.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a