...

Moderator: Moderatorer

av rid54
joel80 skrev:Haha.. Nej visst.. Håller med. Nog rätt sällan det är annat än plåtskador i en sån korsning.. Men miljömässigt och framkomlighetsmässigt är det en skitdålig lösning enligt mig.. Isåfall kan jag t.o.m sträcka mig till att dom små rondellerna som det gått inflation i är betydligt trevligare. :)
I TV-programmet MythBusters gjordes en rätt seriös praktisk jämförelse mellan fyrvägsstopp och cirkulationsplats avseende förmågan att hantera flöde. Cirkulationsplatsen vann, den har väsentligt högre kapacitet bilar per tidsenhet. Borde även vara miljömässigt bättre.
Ja jag såg det avsnittet... t.o.m med amerikanska förare som är ovan rondell fick dom betydligt bättre kapacitet med rondell.. (Även om dom fick träna lite innan.. ) ;)

Om man ser på vägar som inte är jättehårt trafikerade dygnet runt också så är ju rondeller mkt bättre ut miljöhänsyn än fyrvägsstopp då det i lågtrafik inte behövs saktas ner så mycket.
Går det att se mythbuster programmet om rondeller på något sätt på nätet kanske?
Länk?

Blir lite nyfiken.
Samt kan tänka mig att rondell vinner.
Är inte rondeller i USA ganska ovanligt eller?
av *pettson*
Andis skrev:Går det att se mythbuster programmet om rondeller på något sätt på nätet kanske?
Länk?

Blir lite nyfiken.
Helt avsnitt om trafik. Minns jag inte fel så var det just detta avsnittet.

torbjorn_75 skrev:
rid54 skrev:Jag får ett intryck av att du inte riktigt vill förstå resonemanget som pågår. Om man försöker höja trafiksäkerheten (möjligen i enlighet med någon vision) så kan man inte låsa sig ensidigt vid ett huvudalternativ utan man måste försöka se sammanhang och synergifunktioner.
Jag får intrycket att de som skriver här inte riktigt vill förstå nollvisionen och det arbete som pågår.

Det är en missuppfattad bild som återges, att den skulle handla om hastighet enbart.
Därefter låser sig någon ensidigt vid konstruktionens betydelse, en annan på cyklisternas
regelefterlevnad osv, som om det skulle vara bättre.

I slutet av dagen är det ändå ingen som förnekar det fina resultatet.
Någonstans förstår alla att det är landets främsta experter som jobbar
med de här grejerna. De tänker längre än näsan räcker. Självutnämnda fastlåsta
experter på ett internetforum har inte så mycket att sätta emot då.

Men snacka en massa om konstruktionen på Volvo 850 från 80-talet går ju.
För att inte tala om alla dödsräcken som sätts upp överallt. Inte en tanke på oskyddade trafikanter. 20% av årets dödsfall i MC-olyckor är pga dödsräckena. Så nog håller jag med Camel, snackar man nollvision så är det hastigheten som gäller, inte hur man borde jobba.

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Racken-d ... cyklister/

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fra ... Vagracken/
av rid54
Som "självutnämnd expert" (antar att jag tillhör gruppen) finns det ju inte mycket mer att säga. Det jag verkligen har svårt att acceptera är nog egentligen den här "von oben" -attityden i sättet som säkerhetshöjande åtgärder presenteras, dels av vissa på forument och dels från myndigheterna. "Om alla höll hastighetsbegräsningarna skulle X st färre dödas". Det är ju rena aftonblaskan vad gäller stringens och detaljrikedom.... Det är inget problem att acceptera att om man håller 70 i stället för att köra åt helvete i 100+ på en viss vägsträcka eller i en viss situation så är det skillnaden mellan liv och död. Kanske! Beroende på situationen, nämligen... Det är ju olika typer av vägsträckor på olika ställen i landet, men hastighetsgränserna är inte alltid anpassade. Tveksamt om det har någon avgörande betydelse för nollvisionen om man kör 55 i stället för 40 på stora vägen genom Skinnskatteberg.

Självklart finns seriös forskning och gedigen kunskap bakom vissa uttalanden i ärendet, men dessa goda ting maskeras av att man behandlar bilförare som mindre vetande. Man skapar inte förståelse genom att gå ut med slagord på dagisnivå, man måste förklara sina tankebanor. Där tycker jag att det brister.
Känns rätt slött att nu kvällstid utan mer än enstaka bilar köra i 80km/h på E4 utanför Stockholm! När det är rusningstid och mycket trafik kan jag acceptera det... men sena kvällar är det ööööken!
Det är lätt att det blir både 10 och 15km/h för fort då..

Sen har dom minskat till 100km/h strax norr om Sollentuna.. men det är lite mer okej.
*pettson* skrev:
Andis skrev:Går det att se mythbuster programmet om rondeller på något sätt på nätet kanske?
Länk?

Blir lite nyfiken.
Helt avsnitt om trafik. Minns jag inte fel så var det just detta avsnittet.

Stort tack :-)
Apropå sänkta hastigheter. Nu har man sänkt till 40 km/tim i nästan alla samhällen på Riksväg 57 genom Sörmland.
SvenB skrev:Apropå sänkta hastigheter. Nu har man sänkt till 40 km/tim i nästan alla samhällen på Riksväg 57 genom Sörmland.
Håls hastigheten 40?

Här i 08 land känner man sig som en stopkloss folk irriterar sig på när man håller 40
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 14
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]