...

Moderator: Moderatorer

#891367
rid54 skrev:Intressant.... +16 km överhastighet är ju ett par tusen i böter (eller nåt). Vem betalar det? Eller är överhastighet inte farligt när ingen kör längre?
Här i Sverige är det ju stort fokus kring att det är "farten som dödar", ändå så låter sig många stressas av att de måste öka farten för att hänga med i trafikrytmen. En självkörande bil skulle ju kunna vara opåverkad av stress och bidra till att sänka trafikrytmen...
joel80 skrev:Undrar om det är 16km/h på hastighetsmätaren eller GPS-fart.. för jag gissar att de bilarna också måste ha marginal så man kan byta fälgar och sånt utan att hamna över.
Man kan ju tycka att det känns lite B att inte hastighetsmätare kan visa rätt, för att de inte får visa för lite, och det ändå är så viktigt att man håller rätt fart i trafiken.
#909680
Fint PR-jippo på temat självkörande bilar från Audi, en av Volvos konkurrenter i lyxbilssegmentet:
Audi visar självkörande bil, med konceptet "piloted driving", på Hockenheimring där de släpper lös en Audi RS 7 där ingen sitter i förarstolen på racingbanan.

Jag skulle nog inte våga sitta i baksätet. :-)

Från ca 14 minuter in i filmen kan man se bilen köra:
https://audimedia.tv/en/vid/piloted-dri ... enheimring
Senast redigerad av 1 Allinug, redigerad totalt 0 gånger.
#931402
Körning på Hockenheimring i all ära, men det kanske ändå inte är så mycket att hänga i julgranen? Inte så svår terräng direkt... :)

På julaftnarna brukar vi ju faktiskt se ett jättebra exempel på ett självkörande ekipage, en T-Ford med husvagn, som utmanar allt när det gäller dagens självkörande bilar:

En oengagerad förare som försöker locka kossor, läser tidningen och lämnar ratten för att umgås med kompisarna vid frukostbordet i en husvagn med värsta hitech-funktionerna.

En trafikmiljö i oländig serpentinvägsbergsterräng som är allt annat än förlåtande när det gäller misstag och med en massa spännande överraskningar längs vägen, både i form av faror som plötsligt dyker upp och möjligheter i form av infrastruktur som hjälper till, t ex töjbara staket.

Sedan ser man ju också samspelet mellan två olika självkörande fordon, T-Forden och husvagnen, som både kan fungera som ett ekipage och kan dela på sig och fungera som fristående självkörande fordon. Fantastiskt med timingen och automatiska påkopplingen där!

[youtube]TtfzLolYrCY[/youtube]

#936920
Biltillverkaren Daimler har visat upp sin lyxversion av självkörande bil på CES-mässan. CES har traditionellt inriktningen konsumentelektronik, men flera biltillverkare är där så nu får vi väl en gång för alla slå fast att en bil är en elektronikprodukt för konsumentmarknaden. Det lär ju krävas en hel del datorkraft för hålla igång alla funktioner i en självkörande bil.

Daimler visar "Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion", med roterbara stolar, utan fönster, byggd i kolfiber och aluminium. Bilens uppgift är mer än att vara ett transportmedel; den kommer att bli ett "mobilt livsutrymme", enligt Daimler.

Ganska häftigt! Lite som konceptbilen Rinspeed XchangE, tidigare i denna tråd. Lite som Musses husvagn :) , fast allt är inne i bilen, och utan Långben, som ändå inte kör bilen 8) .

Det här kanske också täcks på sätt och vis också in av begreppet "hållbar mobilitet", fast det handlar mer om att utnyttja tiden mer effektivt när man förflyttar sig.

[youtube]TxhASx47S2E[/youtube]



Detta klipp visar lite mer av konceptet. Kanske är detta egentligen inte en bil?

[youtube]zXTzm9ap2sU[/youtube]

#958746
Tesla-chefens utspel: "Snart kan människor komma att förbjudas att köra bil."
http://www.aftonbladet.se/bil/article20489458.ab skrev:
Snart kan människor komma att förbjudas att köra bil.

Det menar Tesla-chefen Elon Musk vid en teknikmässa i USA.

– Du vill inte ha en person som kör en tvåtons dödsmaskin.
Att självkörande bilar kommer är för mig självklart. Oavsett om man tycker det är roligt eller inte. Tekniska system kommer med lätthet att vinna säkerhetsmässigt över människan när det gäller bilkörning i trafik.

Några inlägg i ämnet från en annan tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p950302
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15#p950316
#959198
Om bilarna alltmer blir del av ett IT-system (det talas om molntjänster) så kommer det in nya aspekter på säkerhet. Även om bilarna blir autonoma i avseendet att de inte längre är beroende av en förare, så skapar man beroenden till tillförlitlighet och säkerhet i de system som bilen är beroende av.

Datasäkerhet har hittills mest varit inriktat på att skydda system från datastöld, dataförvanskning och att ha en hög driftsäkerhet i systemen och det är ganska mycket jobb för många personer att upprätthålla detta. Om nu "2-tons dödsmaskiner" kommer in och ska vara del av och fungera i en IT-lösning så behöver datasäkerhet också ta hänsyn till personsäkerhetsaspekter, alltså rent fysiskt. Och det handlar inte bara om fysiskt krockskydd.
Och detta med personlig integritet, som är så viktigt i alla sammanhang, hur ska det fungera?

Jag antar att det finns standarder för hur detta ska fungera för den automobila industrin? Tittar man på andra områden, där saker ska skötas automatiskt av maskiner så finns det tuffa standarder för säkerhet. Ett exempel är kranar, som tex används för att hantera tungt gods i hamnar. Dessa kördes tidigare av maskinförare, men är nu automatiska. Trots att det knappt är några människor i närheten av dessa så är det tuffa säkerhetsstandarder som ska uppnås, alltså mest för att skydda icke-levande föremål.

De självkörande bilarna kommer att transportera människor bland människor. Men för kranindustrin och andra industriella system, så finns det organisationer som ställer krav på vilka standarder som ska gälla. Även köparna av dessa system är mycket medvetna och insatta. Jag undrar om det finns motsvarande kravställare för bilindustrin, eller om det är vi som konsumenter är de enda kravställarna?

Sedan har vi förstås detta med acceptans för ny teknik och tekniska system som ska göra sådant som människor gjort tidigare. Och samspelet mellan människa och bilen.

För bilar tror jag att även utseendet på bilen kan ha inverkan på hur väl självkörande bilar kommer att accepteras. En bil som ser elak och grym ut är nog kul och häftig om man själv kör den, men om den är självkörande kan man fundera om det bara är utseende eller om det även är lynne. 8)
#959204
Det är ju en sak med yrkesredskap, som självkörande kranar och radiostyrda lok (100-tons dödsmaskin...), eftersom de hanteras och verkar i en professionell miljö; alla som vistas runt maskinerna måste ha en grundkännedom om sin arbetsplats etc, till skillnad från bilar, som samexisterar med helt normala, vimsiga människor. Det skapar nya, intressanta möjligheter till fadäser.
#959295
Allinug skrev:Om nu "2-tons dödsmaskiner" kommer in och ska vara del av och fungera i en IT-lösning så behöver datasäkerhet också ta hänsyn till personsäkerhetsaspekter, alltså rent fysiskt. Och det handlar inte bara om fysiskt krockskydd. /.../ Jag antar att det finns standarder för hur detta ska fungera för den automobila industrin? Tittar man på andra områden, där saker ska skötas automatiskt av maskiner så finns det tuffa standarder för säkerhet.
Det är inga problem att i tekniska system uppnå en säkerhet som är högre än vad männsklig styrning innebär. Och det finns sedan länge metoder för validering av de tekniska systemen så att sannolikheten för att en risk ska utfalla i en konsekvens är beräkningsbar. Sådana system finns runt om oss, t.ex. flyg och kärnkraft. För bilar har man hittills inte behövt ha med personsäkerheten i tekniska system i större omfattning än vad själva bilen som maskin klarar. Det nya är inte att bilen i sig blir säkrare. Det nya kommer att bli en kraftigt minskad risk för person i och med att man tar bort den största riskfaktorn i dagens trafikarbete med bilar, nämligen människan. Flera tekniska standarder finns framme och håller på att implementeras för användning bilar, bl.a redundanta och validerbara kommunikationsbussar. Just kommunikationsbussarna har varit ett av hindren hittills för att kunna validera ett aktivt tekniskt system som ska ersätta föraren. Likaså läggs det mycket krut på att själva styralgoritmerna ska vara redundanta och validerbara. Det finns modeller för hur man går tillväga, så detta är inget nytt i sig. Det kommer att gå alldeles utmärkt att få till självkörande bilar där riskerna är beräkningabara. Och utmaningen att det tekniska systemet ska slå en mänsklig förare i tillförlitlighet och förutsägbarhet är alldeles för enkel. Man siktar mycket högre än så. Faktiskt mot en nollvision i sin riktiga matematiska betydelse. Något som är helt omöjligt att uppnå om vi ska förlita oss på mänskliga förare i trafiken. :shock:
Allinug skrev:Sedan har vi förstås detta med acceptans för ny teknik och tekniska system som ska göra sådant som människor gjort tidigare. Och samspelet mellan människa och bilen.
Självkörande bilar kommer att bli en tråkig tillvaro för oss som gillar att köra bil. Men ack så mycket säkrare och effektivare. Logiska algoritmer som optimerar trafikflödet i komplexa situationer kommer säkert att stressa många till vansinne då de inte har förmåga att inse vad som är logiskt. Det ser man ju dagligen exempel på i dagens trafik med mänskliga förare. Men det fina med kråksången är att med självkörande bilar kvittar den mänskliga sinnesstämningen helt eftersom mänskligt inflytande över trafikarbetet kommer att saknas. :wink:
Allinug skrev:För bilar tror jag att även utseendet på bilen kan ha inverkan på hur väl självkörande bilar kommer att accepteras. En bil som ser elak och grym ut är nog kul och häftig om man själv kör den, men om den är självkörande kan man fundera om det bara är utseende eller om det även är lynne. 8)
Ja, viktig aspekt. Men säkerheten i själva systemet med självkörande bilar påverkas inte av mänsklig sinnesstämning och ev. ovilja att samarbeta. Så acceptansen för systemet behöver inte beaktas för systemets funktion. :mrgreen:
#959298
rid54 skrev:/.../ alla som vistas runt maskinerna måste ha en grundkännedom om sin arbetsplats etc, till skillnad från bilar, som samexisterar med helt normala, vimsiga människor. Det skapar nya, intressanta möjligheter till fadäser.
Ja, självkörande bilar kommer inte att bli en totalt säker lösning i övergångsfasen. Men när allt trafikarbete styrs av tekniska system, och människans inflytande är eliminerat, då uppnås en enormt mycket högre säkerhet än i dagens system med förare av kött och blod. Men man kan ju fråga sig när man ska införa självcyklande cyklar? Eller får cyklisterna bli en laglös grupp som i ren vildavästernstil kan fortsätta att bete sig hur som helst. Men det förutsätter ju att allt annat trafikarbete utförs av tekniska system som aldrig är ouppmärksamma och som reagerar med blixtens hastighet. Annars hänger cyklisterna liv löst. :mrgreen:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 20

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]