...

Moderator: Moderatorer

Äntligen en ny film från dig, vi är nog många som uppskattar dessa filmsnuttar.
Måste ta tag i min egen kamera och fixa till den så jag också får mina "15 seconds of fame" :D .
joel80 skrev:Nej du har rätt, jag missbedömde hans hastighet då det gick bra snabbt, så han kom ikapp mig fortare än vad jag trodde, däremot hade jag fått köra rätt nära den jag körde om innan jag skulle kunna byta fil då om jag inte hade bromsat..
Första gången jag blev riktigt medveten om hur svårt det är att bedöma hastighet på en bil som kommer bakifrån var när en polisbil utan ljud eller ljussignaler kom i runt 200 i bussfilen på E4/E20 (70km/h på sträckan ) där man skall korsa över bussfilen för att gå av.
Han hade nog sina skäl att inte ha ljud/ljus på men det höll på att sluta riktigt illa för en liten Ford som svängde av till höger.
Hur polisbilen lyckades komma förbi mellan mig och Forden oskadd är ett mysterium men det gick bra iallafall.

Kanske något för folk att tänka på när dom väljer att fara fram bland andra bilar i allt för hög hastighet.
sthlm: I sådana lägen kan man ju undra hur polisen tänkte också. Känns kanske inte helt genomtänkt att blåsa i 200 på en 70-sträcka, bussfil eller ej. Framförallt inte med någon form av "varning" för att de är påväg såsom ljud eller ljus.
MÅSTE de inte ha det vid såna utryckningar?
Nej polisen får köra med "tyst" utryckning. Det cirkulerar ofta rykten om att polis inte får köra mot rött eller bryta mot trafikregler utan signal, jag trodde också det tidigare, men har blivit visare med åren. ;) Däremot har dom stort ansvar för att se till att inte orsaka olyckor i sånna situationer.
grillchips skrev:sthlm: I sådana lägen kan man ju undra hur polisen tänkte också. Känns kanske inte helt genomtänkt att blåsa i 200 på en 70-sträcka, bussfil eller ej. Framförallt inte med någon form av "varning" för att de är påväg såsom ljud eller ljus.
MÅSTE de inte ha det vid såna utryckningar?
Problemet är nog att inte röja sig vid rån och andra tokigheter som sker.
Jag hoppas att det var någon eller något längre fram som dom jagade och där dom inte ville "lysa" med sin närvao.

Kanske dom fick sig en tankeställare liksom jag så är vi kvitt där.
joel80: Då spräckte vi den myten en gång för alla då, tack för upplysningen. :D Gäller detsamma för civilbilar, dvs helt omärkta poliser?

sthlm: Jag förstår tankegången och köper det, antar jag. Men står ändock fast vid hurpass oansvarigt det var av dom. En smäll där och huvuden hade bokstavligt talat rullat. Nöden har ingen lag kanske? :P
Klart att dom får köra mot rött och bryta de regler som finns om det krävs för att komma fram snabbare viket också är helt rätt.
Men kör dom mot rött eller bryter mot trafikregler så är dom vållande om en olycka sker.
Du som vanlig trafikat som följer rött/grönt eller skyltning skall aldrig kunna belastas för deras misstag och de beslut dom tar.

Jag har efter det att dom (polisen) gick ut i TV och sa att man inte får bryta mot några trafikregler för att släppa fram utryckningsfordon låst en polisbil inne i ett par sekunder med ett stort leende till deras stora frustration.
Hade dom tagit mig för detta så är frågan vad som hänt? Hade jag fått böter för rödljuskörning, heldraget eller vad?
Det handlade om sekunder nu så tro inget annat.
Jag uppskattar dina filmer och har hittills hållit med dig i dina åsikter, men nu måste jag få protestera. Sekvens nummer tre när du blir omkörd av en Saab. Jag hade blivit minst lika förbannad på dig som Saabföraren blev. Trots att du bara kör noll komma ingenting snabbare än V70:n så går du ut i vänsterfilen. Hade du väntat ett par sekunder hade Saaben varit förbi dig. Inte nog med det, du bromsar när du bytt fil, trots att det är du som orsakat situationen. LIvsfarligt! Ok,vem som helst kan göra misstag, men du har mage att lägga ut sekvensen för allmän beskådan och kalla Saabföraren för idiot. I mina ögon är du en ännu större idiot! Använd backspeglarna i fortsättningen, och nästa gång du missbedömer en situation så håll det för dig själv.
joel80 skrev:Mwi:
Haha.. den dagen den sorgen.. Menar du att du kör lika illa som vissa i mina videos och skulle kvalificera dig som filmstjärna? ;)
Nja jag kunde ju vara den som körde om dig i 110+, när du ligger och segkör (D) på motorvägen i 110, annars platsar jag inte i dina filmer.
Men helt klart gillar jag dina filmer och kommentarer :D, kanske är du lite för het på tutan och heljusblinket, men jag har också en dotter, och döttrar verkar lyckas med att "styra" sina pappor :roll: Så fortsätt med dina filmer, de sprider helt klart glädje :-DD
PaNi skrev:Jag uppskattar dina filmer och har hittills hållit med dig i dina åsikter, men nu måste jag få protestera. Sekvens nummer tre när du blir omkörd av en Saab. Jag hade blivit minst lika förbannad på dig som Saabföraren blev. Trots att du bara kör noll komma ingenting snabbare än V70:n så går du ut i vänsterfilen. Hade du väntat ett par sekunder hade Saaben varit förbi dig. Inte nog med det, du bromsar när du bytt fil, trots att det är du som orsakat situationen. LIvsfarligt! Ok,vem som helst kan göra misstag, men du har mage att lägga ut sekvensen för allmän beskådan och kalla Saabföraren för idiot. I mina ögon är du en ännu större idiot! Använd backspeglarna i fortsättningen, och nästa gång du missbedömer en situation så håll det för dig själv.

Måste försvara mig lite.. även om jag erkänner att jag missbedömde bilen bakoms hastighet och han kom upp bakom mig snabbare än vad jag trodde han skulle. Om jag hade tummat på säkerhetsavståndet till bilen framför hade jag hunnit släppa förbi honom. Det är svårt att bedöma det när det går så pass mycket fortare.. jag verkligen HATAR att bli instängd så jag måste bromsa, men jag vet att vissa HATAR att behöva bromsa bakom lika mycket.

Jag bromsade absolut inte, håller helt med om att det är farligt.. jag touchade bromsen så att mina bromsljus blinkade till för att säga att han låg allt för nära.

Skulle den bakom visat lite hänsyn och faktiskt inte lagt sig så tight i arslet på mig hade jag reparerat min felbedömning med att accelerera och slutföra omkörningen snabbare... nu blev jag irriterad på honom och gjorde en barnsligt seg omkörning.

Det stora farliga i situationen, och anledningen att jag la ut det, är att han kör så pass nära mig. Jag slänger mig inte ut rakt framför honom på något farligt sätt, (även om det uppfattades som irriterande) han har gott om tid att bromsa in för att undvika en farlig situation men väljer att markera. Den som kör så pass mycket över hastighetsbegränsningen får ha lite överseende med att det kan vara svårt att bedöma hastighet. Nu var det också jag som höll laglig hastighet, så jag har inte så extremt dåligt samvete.

Inte ska jag väl för övrigt hålla incidenter som jag själv har del i för mig själv? Jag lägger ut det också så får jag ta lite kritik om ni reagerar.. det kan vara lite nyttigt. :)
Mwi skrev:
joel80 skrev:Mwi:
Haha.. den dagen den sorgen.. Menar du att du kör lika illa som vissa i mina videos och skulle kvalificera dig som filmstjärna? ;)
Nja jag kunde ju vara den som körde om dig i 110+, när du ligger och segkör (D) på motorvägen i 110, annars platsar jag inte i dina filmer.
Men helt klart gillar jag dina filmer och kommentarer :D, kanske är du lite för het på tutan och heljusblinket, men jag har också en dotter, och döttrar verkar lyckas med att "styra" sina pappor :roll: Så fortsätt med dina filmer, de sprider helt klart glädje :-DD
:)
Jag lägger inte upp alla "fortkörare" precis.. de som swishar förbi i 130-140km/h bryr jag mig oftast inte så mycket i. Men när det går extremt snabbt kan jag reagera.. eller när jag får nån som hänger sig på kofångaren.
Däremot håller jag inte med om att jag segkör när jag ligger i 110km/h där det faktiskt är 110km/h. :) (På mätaren 115km/h...)
Om jag ligger i 105km/h segkör jag.. men så länge man inte ligger under begränsningen, i GPS-fart, anser jag inte att det är att segköra.

Jag ska försöka tona ner tutandet lite.. men när hon ropar från baksätet att man ska tuta måste man ju lyssna!

Idag fick jag förresten dåligt samvete.. Tutade på en person som vägrade köra trots att det var han som hade företräde (kom från höger), visade sig att han skulle in i ett garage som jag stod ivägen för.. så när jag väl skakade på huvudet och körde såg jag var han skulle.
Ops! :)
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 356
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850