...

Moderator: Moderatorer

av BennyL
#1102267
Jag kör inte hoj själv, men det jag reagerar på är att då många av er hojåkare kör utan eller möjligen med P-ljus tänt och gärna i så svarta kläder som möjligt är ni svåra att upptäcka.
Jag säger inte att det kanske är snyggt med en hjälm som är färgglad eller en neongul jacka eller väst, men ibland får kanske överlevnad komma före fåfänga.

Även om jag bländas av många av de som anmanat det nya modet, att köra med helljus på och gärna ett par extraljus i dagsljus så är det ändå bättre alla dagar i veckan, kontra de som åker runt som Stelth-bombare.

Peppar peppar så har jag ännu inte råkat ut för någon MC-incident på alla mina år, men ibland är det gränsfall på skit-i-byxan när det kommer en missil och kör om på landsvägen i typ 200, den hade jag garanterat missat om jag varit en omkörningssituation!
av Lövet
#1102300
Statistiskt sett är det fler bilar som är vållande till MC-olyckor. Det är ingen diskussion kring det.

I nio av tio kollisioner mellan en mc och ett annat fordon är det bilisten som orsakar olyckan. Försäkringsbolaget If har utrett vem som varit vållande i drygt 1 072 anmälda olyckor. I 964 fall ansågs det vara bilisten.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bilar- ... krockarna/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1102312
Men det är ju rätt skumt. Det finns en flygraka rätt nära där jag bor. Det var två bröder som låg och sniffade på 300 km/h gränsen med sina två bågar där när en bilist gjorde en vänstersväng i en svacka.

Bilisten blev vållande, men det är ju inte helt enkelt att räkna med att det ska komma två raketer i nästan 300 km/h över krönet...

Samma sak när jag sitter i mitt 35-tons ekipage och ska över vägen, man har ju inte en sportmössa att göra något om man har börjat få fart på ekipaget och är halvvägs över den kommer en plastraket i +200 ...
av Lövet
#1102317
Det var inte helt oväntat att du skulle försöka bortse från statistiken. (Även om jag förstår vad du menar)
Den vanligaste olyckan är inte en yngling på plastraket i 200 km/h utan en gubbe på 53 år. http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/statistik/
Användarvisningsbild
av Camel
#1102326
BennyL skrev:/.../ jag reagerar på är att då många av er hojåkare kör utan eller möjligen med P-ljus tänt/.../
I mitt fall har jag ordning på hojens belysning. Dragit om elen så att jag har full spänning till strålkastarna, dubbla H4 tända på halvljuset. Borde gå att se tydligt. Men icke hjälper det...
Användarvisningsbild
av Camel
#1102329
Lövet skrev:Den vanligaste olyckan är inte en yngling på plastraket i 200 km/h utan en gubbe på 53 år.
Aj aj, jag har passerat 50 år och kör ingen plastraket. Får helt klart passa mig... :mrgreen:
Annat var det minsann förr. Då hade jag annan hoj och inte gick det sakta. Men jag lever ju fortfarande. :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1102342
Lövet skrev:Det var inte helt oväntat att du skulle försöka bortse från statistiken. (Även om jag förstår vad du menar)
Den vanligaste olyckan är inte en yngling på plastraket i 200 km/h utan en gubbe på 53 år. http://www.svmc.se/smc/smcs-arbete--fragor/statistik/
Allt beror på vad man läser i statistiken.

Om man istället räknar per körda km så ligger plast-rakterna skyhögt över. Det syns även direkt på premien som kan vara 10 ggr så hög för en yngling på plastraket, just för att försäkringsbolagen ser i statistiken att de inte lever så länge. Och de har ju bra koll på siffrorna.

Samtidigt sker ju bara 30% av dödsolyckorna i korsning, där man vanligtvis krockar med bil. 70% sker ju i kurvor och på rakor och där är oftast ingen bil alls inblandad utan farten var bara för hög för att hålla sig kvar på vägen..

Och visst, de över 50 år behöver inte komma upp i 200 på sin MC för att flyga ut i naturen och dö.
Användarvisningsbild
av Camel
#1102350
VolvoB20 skrev:Och visst, de över 50 år behöver inte komma upp i 200 på sin MC för att flyga ut i naturen och dö.
Jag har ingen drivkraft att dö. Däremot kan jag i bland fortfarande känna en tydlig drivkraft att flyga fram... Svår kombination.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1102638
erikn skrev:Du får se det från andra hållet. Även de MC som kör rätt hastighet har kört för fort när man krockar med svängande bilar. Alltid MC som kört för fort, därför krockade man.
Ja, det är konstigt att det i bilistens ögon alltid är motorcyklistens fel att han/hon inte såg att motorcykeln kom...
Användarvisningsbild
av joel80
#1102673
Kommer det en mc (eller bil) i hastigheter långt över hastighetsgränsen är det inte konstigt att man kan se det som att det är den som orsakar olyckan även om försäkringsbolaget säger annorlunda.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]

Amerikanskt som i Tesla kanske? :-) Ska man k&ou[…]

Det är en termistor. Alltså ett motst&a[…]