...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag vill gärna bli varnad, och varnar följdaktligen själv...
Jag tror knappast att det påverkar hur många påverkade förare som ertappas.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Severin
anp skrev:Jag kör också för fort ibland, och jag tar gärna ( nåja ) en fortkörningsbot i en kontroll som också kan ta en påverkad förare

Konstigt resonemang :-O)

Skulle aldrig betala en bot om det fick fast en pundare rattfull mm, det är väl inte mina pengar som ska göra det förutom skatten som alla måste betala, tycker det är för mycket "lekande Poliser" här inne

Ska man tro allt som skrivs i liknande trådar om hur ni framför ert fordon etc så räknas ju t.o.m farsan som kriminell

Samma sak i jobbet, är jätteglad om nån blinkar eftersom man sällan e helt laglig tack vare att nu kan dom bötfälla en redan efter 1km/h över den gällande hastigheten

Själv så kör jag ofta för fort, inte 60-70 över men säkert 110-120 på 90-väg, 10-20 över på 70-väg så jag e tacksam att folk varnar för kan jag slippa boten så är väl det bra
av anp
sewe skrev:
anp skrev:Jag kör också för fort ibland, och jag tar gärna ( nåja ) en fortkörningsbot i en kontroll som också kan ta en påverkad förare

Konstigt resonemang :-O)

Skulle aldrig betala en bot om det fick fast en pundare rattfull mm, det är väl inte mina pengar som ska göra det förutom skatten som alla måste betala, tycker det är för mycket "lekande Poliser" här inne

Ska man tro allt som skrivs i liknande trådar om hur ni framför ert fordon etc så räknas ju t.o.m farsan som kriminell

Samma sak i jobbet, är jätteglad om nån blinkar eftersom man sällan e helt laglig tack vare att nu kan dom bötfälla en redan efter 1km/h över den gällande hastigheten

Själv så kör jag ofta för fort, inte 60-70 över men säkert 110-120 på 90-väg, 10-20 över på 70-väg så jag e tacksam att folk varnar för kan jag slippa boten så är väl det bra
Vad jag menar är att jag vill ha riktiga poliskontroller efter vägarna istället för de här falska plåtskåpen som påstås vara trafiksäkerhetshöjande. Och då ökar naturligtvis risken för att åka dit för fortkörning om jag väljer att köra för fort.

En bekant åkte dit för rattfylla tidigare, något jag inte trodde om denne.

Lek med tanken att du varnat någon för en kommande poliskontroll, och att denne i ett försök att undkomma denna kör på och dödar en släkting till dig.

Personligen skulle jag må genomuselt om jag visste att jag kanske bidragit till olyckan genom att varna förövaren fått honom att välja en annan väg.
Användarvisningsbild
av Severin
Jag e inte helt emot ditt resonemang men jag skulle inte ta en bot om det gjorde att en idiot torskade dit, jag förstår helt det andra du skriver men om folk inte har varnat mig genom åren så har det blivit väldigt mycke pengar i böter, 80 på 70-väg, olagliga lampor som man hade knapp till mm ja du förstår "
Av alla man varnar till så tror jag det inte ens det är 1 promille som skulle vara påverkad
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Sedan är det väl så oxå att den som är påverkad förmodligen inte noterar att någon bil i det mötande körfältet blinkar till....

Håller med tidigare inlägg om "låtsas poliser" .... typiskt bror duktig attityd & det är som sagt inte vårt ansvar att agera trafikpoliser utan just polisens uppgift. Tänk på vilken sits vi hade kunnat sitta i OM alla de pengar vi betalar via bil relaterade skatter gick till att underhålla/förbättra vägnätet.... det skulle oxå räcka till att ha tillräckligt med trafikpoliser som faktiskt gjorde det de främst ska syssla med (upprättålla säkerheten på vägarna) genom att snabbt plocka bort packet som kör påverkade.
Men, nu har vi istället dåliga vägar, trafikpoliser som agerar lapplisor & skulle det vara så att vi ser en bil framför oss som vinglar fram & tillbaka eller se alkoholist Kalle hoppa in i sin bil.... så kan vi strunta i att ringa polisen.... det finns inga bilar att skicka ändå!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har slutat att varna mötande, alla måste ju ta sitt ansvar, har man kört för fort så får man ta smällen helt enkelt. Mitt starkaste motiv till att inte varna är att jag även på så vis skulle varna alla dom som kör påverkade, har läst om undersökningar som säger att var 5:e bil man möter sitter det en människa som kanske borde låtit bilen stå. Hur stor andel som beror på alkohol, droger, medicin, sjukdom eller sömnbrist kan man väl egentligen inte svara på men jag bryr mig inte, bara vetskapen om att det kan vara så är skrämmande. Ett annat motiv är att jag förr eller senare möter kriminella som har bilen full av stöldgods, dessa ser jag gärna bli stoppade.

Och sen det här med hastigheten, olyckor händer oavsett hastighet, men ju högre hastighet ju allvarligare blir olyckorna och dödssiffrorna stiger härmed.
Dom som själva varit med om svåra olyckor vet med sig att om farten varit lägre så hade även skadorna varit mindre.
av Luthor
Alla har rätt till en egen åsikt, vill inte verka viktig på något sätt men jag jobbar som polis i en större stad (dock ej som trafikpolis), och det är efter att ha sett åtskilliga trafikolyckor med påverkade förare som jag kommit fram till den åsikt som jag skrivit ovan...

Händer allt för ofta att man får åka på trafikolyckor där påverkade förare på ett eller annat sätt orsakat olyckor där oskyldiga fått väldigt allvarliga skador eller till och med omkommit på platsen, har man sett ett antal av dessa så förstår man hur viktigt det är att inte varna dessa människor...

Även om det är en väldigt liten del som kommer undan så kan det vara just han/hon som längre fram på vägen tar livet av någon oskyldig...

P.S. Sen håller även jag med om att trafikpolisen tyvärr är allt för inriktade på att skriva ut böter... D.S.
Användarvisningsbild
av Funk
En fråga av ren nyfíkenhet, personligen har jag aldrig på 25 år fått blåsa vid en hastighetskontroll, har någon fått det ? Fast å' andra sidan så har jag bara blivit stoppad vid hastighetskontroller ett mycket litet antal gånger, kör jag inte för fort får jag passera utan att vinkas in.
Har man andra rutiner än dem jag är van vid på andra platser, kontrollerar man nykterhet i hastighetskontroller (dvs vinkar även in bilar som inte kört för fort), för i min värld så är det antingen övervakning av hastigheter eller trafiksäkerhet/nykterhet aldrig båda.

/Thomas
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge