...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av alex960
andreas_lofgren skrev:Du skulle ha hållt konstant fart och riktning. Inget annat överhuvudtaget. Att medvetet krocka något är så uselt att det inte är sant och bidrar till lastbilschaufförers redan dåliga rykte.
som du skriver antar jag att du menar alternativ 3,,dvs 2 skadade fordon och en möjlig dödlig olycka,,jag förstår verkligen ditt resonemang??????? jag säger inte heller att det jag gjorde var rätt eller fel men det var mitt beslut i denna situationen..sen kan jag inte se att du skrivit vad det dummaste du gjort är så jag antar att du precis som en stor del förare tror,,ATT DU ÄR OFELBAR,,,,angående yrkesförares dåliga rykte så e det beklagligt att vi uppfattas så men till stor del vårat eget fel med pressade tider och leveranser,sverigesåkeritidning gjorde en undersökning om ALLA lastbilar stannar en måndag morgon utan varsel så står sverige helt stilla senast onsdag natt/torsdag morgon för mjölk. bensin,tidningen mm mm flyger inte ut till butikerna
av Lövet
Det finns lagar och förordningar som styr precis hur du skulle ha gjort i det här laget. Det finns ingen som helst diskussion. Du får inte under några som helst omständigheter försvåra en omkörning. Slutdiskuterat.

Att jag inte sitter och berättar vilka olagligheter som jag begått i trafiken är fullkomligt självklart. Omdöme kallas det. Att sitta och berätta om olagligheter på ett offentligt forum är oerhört korkat. Det är inte särskilt svårt att identifiera personer på ett forum och berätta om hur man smet från en olycka är inte så smart.

Att attityden i trafiken stundtals är fel håller jag med om - din dessvärre.

För att stilla din nyfikenhet kan jag säga att jag gjort dumheter i trafiken, även kört av vägen, men aldrig någonsin varit inblandad i en olycka med någon annan inblandad. Ingendera tänker jag berätta om här.
Användarvisningsbild
av alex960
andreas_lofgren skrev:Det finns lagar och förordningar som styr precis hur du skulle ha gjort i det här laget. Det finns ingen som helst diskussion. Du får inte under några som helst omständigheter försvåra en omkörning. Slutdiskuterat.

Att jag inte sitter och berättar vilka olagligheter som jag begått i trafiken är fullkomligt självklart. Omdöme kallas det. Att sitta och berätta om olagligheter på ett offentligt forum är oerhört korkat. Det är inte särskilt svårt att identifiera personer på ett forum och berätta om hur man smet från en olycka är inte så smart.

Att attityden i trafiken stundtals är fel håller jag med om - din dessvärre.

För att stilla din nyfikenhet kan jag säga att jag gjort dumheter i trafiken, även kört av vägen, men aldrig någonsin varit inblandad i en olycka med någon annan inblandad. Ingendera tänker jag berätta om här.
okej än en gång spärrområdet får du inte under några omständigheter köra om på vilket dom försökte om du läst inlägget,detta kallar jag inte omkörning .hade det varit en omkörning laglig sådan hade jag givetvis inte gjort något som detta,sen är det 4år sen detta inträffa och efter som dom låg bakom i cirka 7 mil till så kan man undra om dom hade rent mjöl i påsen eftersom jag inte hört något om detta sen det hände,,,,,,,,,,,,,nog pratat om mig det var inte det tråden handlar om men det blir lätt att hacka på andras fel ha.ha en bra dag OVER AND OUT
av Lövet
Fortfarande: Det spelar ingen roll om omkörningen är farlig/olämplig/ful eller vad som helst. Du får inte medvetet, under några som helst omständigheter, hindra en omkörning oavsett vad du tycker.
Användarvisningsbild
av alex960
andreas_lofgren skrev:Fortfarande: Det spelar ingen roll om omkörningen är farlig/olämplig/ful eller vad som helst. Du får inte medvetet, under några som helst omständigheter, hindra en omkörning oavsett vad du tycker.
du tycks inte ge dig så vi kan väl säga att det spåra i vägen då?? sveriges infrastruktur är underbar för oss som kör 2.60m brett
av mattias perssom
Detta hände för ca 1år sedan en fredag.
Efter jobbet skulle jag inom Däckfynd och hämta ett däck som där var punka på,fick däcket och kvittot och körde iväg.
Längre ner på vägen är det en rondell med köer men jag sitter och läser på kvittot istället. jag höll angiven hastighet 50km/tim.
Plötsligt tittar jag upp och typ 15meter framför mig har jag en ny sittochträng C5 med dragkrok,står på hejdaren men en krock är oundviklig här.
Det första jag tänkte var att min bil (volvo 850) nog inte lär vara så snygg i fronten efter en dragkrok.
Hursomhelst så kör jag och bilen framför mig in till sidan och snackar och kollar skadorna.
Jag hade en lite spricka i kofångaren och nummerplåten var lite naggad i ena hörnan det var allt på min bil.
Han hade fått kofångaren skrynklad och dragkroken satt upptryckt så långt det bara gick.
Vi redde ut allting på plats och var inga problem.
Vad lärde man sig av detta då?

Jo att man ska hålla ögonen på vägen :D
Användarvisningsbild
av cybermunk
Mattias Persson där har vi ett klart exempel på riktigt trafikfarligt beteende, som dessutom hade det kunnat slutat värre om däcket du hade lastat in kommit farandes i full fart framåt. ett däck på fälg väger ju några kilo även utan fälg väger dom dödligt mycket.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dummaste jag gjort i trafiken, mja... det finns väl en hel del som passar in där:

*Missade fullkomligt ett rödljusoch svor över att en som kom från höger höll på att köra in i baken på mig. Passageraren fråga (med all rätt) va jag höll på när jag svor över "dåren" som kom från sidan. Jag va fortfarande fullkomligt överygad om att vi inte passerat nåt ljus, så jag åkte tillbaks... och fick erkänna mig slagen :oops:

*Kört om en civilbil på insidan, klarade mig dock(!)

*Vart av med första körkortet efter 10 månader efter ett race i Gävle. Hade ledningen bra länge, men i slutet av rakan stog trafikenheten. Efter en numera berömd diskussion med polisen så va jag 2000:- fattigare och fick 2 månaders spärrtid.

Listan fortsätter, men det är saker som väl kanske inte ska berättas här :oops: . Sen ska väl nämnas att efter att jag fick ta om lappen så har det varit lugnare. Åker fortfarande fort rätt ofta, men har slutat med dem där riktiga stunten man gjorde i början.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Dummaste & dummaste.....farligast hittills i alla fall var när jag hämtade hem min förra 850 turbo från Tyskland för för ett gäng år sedan.
Överlycklig över att vara ägare till en bil med lite power i + att de tyska A vägarna (samt min egen överskattning av min körförmåga) gjorde att jag körde på tok för fort för länge utan rast/uppehåll.... & som alla vet så blir man då tröttheten slår in lätt en bra mycket sämre förare...vad det gäller det mesta som uppmärksamhet osv. Jag körde större delen av vägen hem (från Munchen hem till Göteborg :wink: ) med plattan i botten (bokstavligt talat).

Hur som helst, skulle köra av motorvägen & det var en sådan avfart som splittar sig i två olika.... jag hade dels för hög fart samt att jag (när det återstod några få meter mellan splitten) kom på...aj, fan! jag ska ju in på den högra & svängde höger med musiken dånande för fullt....
konstigt?! vad fan är det som låter? & plötsligt går det upp för mig att titta till höger.... nästan jämsides med mig är en Audi med förare som hänger på tutan (vi delar alltså ofrivilligt körfält) & jag kan oxå se att han uppenbarligen skriker något ej så smickrande med ögon stora som gofbollar....
Helvete! jag bromsar in kraftigt efter att ha slängt en titt i backspegeln & tecknar samtidigt med händerna att jag är ledsen för min oaktsamhet....

Rätt otrevligt med tanke på ett det var helt & hållet mitt fel & att jag kunnat skada någon annan med tanke på hur snabbt det gick.... kan ju villigt erkänna att jag skämdes som en gris.

Vad lärde jag mig?
Även om jag inte har för vana att köra impulsivt..dvs, svänga utan att se mig för osv...så är trötthet & bilkörning för egen del ingen hit. Med ödmjukhet & självkritik så är jag fullt medveten om mina personliga begränsningar som förare & ska jag till att köra snabbt (mycket snabbt) så skall undertecknad vara utsövd! Omdöme & reflexer blir ju skit då man är trött.

Tror det kan vara bra med små incidenter där det "nästan" smäller.... så att man får sig en tankeställare.

Numera så tar jag hellre fler kortare bensträckare/kaffe pauser vid lång körningar... än riskerar att skada mig själv eller någon annan. Märk väl att jag på intet sätt propagerar för sänkta hastigheter...tvärtom! Jag vill ha det som i Tyskland. Med tryck på att individen har det slutliga ansvaret.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]