...

Moderator: Moderatorer

jro skrev: 3. Ecco-Dwive

Det konstigaste är att folk frågar mig om jag även kör i denna fart på Motorväg (svaret är -JA)!
Det är just på motorväg där det är mest lämpligt = Eftersom bakomvarande bilarna enkelt kan köra om och komma förbi.
Att köra i 80 på 90-väg gör du väl som du vill, med all rätt. Att göra det med farthållare och tro det är eco-driving är däremot helt fel. Farthållare använder man av bekvämlighet, bilen drar mycket mer bränsle än om du kör jämt med egen gasfot och tillåter att farten ökar lite i nedförsbacke och sakta in lite i uppförsbacke.

Att köra i 80 på motorväg är direkt farligt. Bakomvarande förväntar sig låg fart på husvagnar/släp men inte på andra fordon. Du riskerar att vara delaktig i en olycka pga att andra blir överraskade.

Jag hoppas innerligt att du håller till höger och lägger dig i vägrenen om någon kommer ikapp (vilket så klart händer oerhört ofta) när du kör på vanlig 90-väg. Om inte, kör du olagligt.
Han kör inte olagligt om han håller 80 på 90-väg.. (man behöver aldrig gå ut i vägren.) Däremot är det snudd på det på motorväg. Där är hastighetsskillnaden så pass stor att det blir farligt. Speciellt om det är lite trafikerat. Kommer man då ikapp dig när du ligger i typ 75km/h (80 på mätaren) och har någon eller några upphinnande bilar i vänster körfält kan du skapa kraftiga inbromsningar. Det blir betydligt svårare att köra om dig då eftersom de som hamnar bakom dig behöver betydligt störe lucka i vänster körfält för att köra om. 75hm/h - 120km/h som det är på vissa ställen är en väldigt stor hastighetsskillnad.

Jag förstår dina anledningar och argument.. Men du bör hålls dig ifrån motorvägar och ta landsvägar istället om du inte kan hålla trafikrytmen.
joel80 skrev: Men du bör hålls dig ifrån motorvägar och ta landsvägar istället om du inte kan hålla trafikrytmen.
Men nu är ju ofta trafikrytmen på motorvägar klart över tillåten hastighetsgräns. :)
Jag har en bekant som aldrig kör fortare är 70 och alltid minst 10km/h under hastigheten i stan det är fruktansvärt att åka med honom då det hela tiden blir farliga omkörningar pg av honom som han dessutom blir irriterad på bara för att alla andra kör så fort när dom håller skyltad hastighet.
SvenB skrev:
joel80 skrev: Men du bör hålls dig ifrån motorvägar och ta landsvägar istället om du inte kan hålla trafikrytmen.
Men nu är ju ofta trafikrytmen på motorvägar klart över tillåten hastighetsgräns. :)
Nja.. Skulle jag nog inte säga.. Jag kör nog om ungefär lika många som kör om mig när jag lägger farthållare på 114km/h (110km/h gps) på motorvägen mellan Sthlm och Uppsala. Många ligger runt 100km/h i höger körfält.
Däremot ligger de flesta en bra bit över när man närmar sig Stockholm och det blir 80km/h på motorvägen. Då kör jag bland de "segaste" även om jag ligger i 85-90km/h.
joel80 skrev:Han kör inte olagligt om han håller 80 på 90-väg.. (man behöver aldrig gå ut i vägren.)
Det är inte olagligt att köra 80 på 90-väg. Helt rätt.

Trafikens grundregler
1) Visa omsorg och varsamhet.
2) Visa hänsyn mot de som är på och bor i närheten av vägen.
3) Visa barn, skolpatruller, funktionshindrade och äldre särskild hänsyn.
4) Inte störa eller hindra i onödan.
5) Ingen har några ”rättigheter”, utan bara gemensamma skyldigheter.

Punkt fyra och fem "bryter" man mot om man kör i 80 på 90-väg om man inte går ut i vägren. Man bryter även mot reglerna om man åker upp i baken på bilen framför och tutar/blinkar för att bli förbisläppt.

Du kan köra ut på vägrenen en kort stund om det till exempel är för att underlätta en omkörning. Var dock mycket försiktig om sikten är begränsad.

Man får självklart inte pressa ut någon i vägren. Även de som ska köra om bör visa hänsyn.

Det är alldeles för många som påpekar sina RÄTTIGHETER att köra om eller att använda körbanan oavsett hur sakta de kör och alldeles för få som tänker på sina SKYLDIGHETER att visa hänsyn och underlätta för sina medtrafikanter, dvs släppa förbi snabbare trafik genom att använda vägren eller hålla avstånd tills möjlighet att köra om säkert dyker upp.
Jag kan inte hålla med om att man bryter mot din regel fyra om man kör 80 på en väg tillåten för 90. Vem avgör om jag "stör i onödan"? Jovisst kan det uppfattas, av en del, att man stör för att man fått för sig att köra bil just där när någon har mer bråttom. :D
SvenB skrev:Jag kan inte hålla med om att man bryter mot din regel fyra om man kör 80 på en väg tillåten för 90. Vem avgör om jag "stör i onödan"? Jovisst kan det uppfattas, av en del, att man stör för att man fått för sig att köra bil just där när någon har mer bråttom. :D
Nej du bryter inte mot punkt fyra för att du kör i 80 på 90-väg, men jag anser att du gör det om du samtidigt inte går ut i vägren när det är riskfritt.
Du kan aldrig begära att någon skall gå ut i vägrenen. ?:-/
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

VOC låter hälsa att det är dags at[…]

Internet I bilen