- sön 22 nov 2015, 08:22
Att köra i 80 på motorväg är direkt farligt. Bakomvarande förväntar sig låg fart på husvagnar/släp men inte på andra fordon. Du riskerar att vara delaktig i en olycka pga att andra blir överraskade.
Jag hoppas innerligt att du håller till höger och lägger dig i vägrenen om någon kommer ikapp (vilket så klart händer oerhört ofta) när du kör på vanlig 90-väg. Om inte, kör du olagligt.
jro skrev: 3. Ecco-DwiveAtt köra i 80 på 90-väg gör du väl som du vill, med all rätt. Att göra det med farthållare och tro det är eco-driving är däremot helt fel. Farthållare använder man av bekvämlighet, bilen drar mycket mer bränsle än om du kör jämt med egen gasfot och tillåter att farten ökar lite i nedförsbacke och sakta in lite i uppförsbacke.
Det konstigaste är att folk frågar mig om jag även kör i denna fart på Motorväg (svaret är -JA)!
Det är just på motorväg där det är mest lämpligt = Eftersom bakomvarande bilarna enkelt kan köra om och komma förbi.
Att köra i 80 på motorväg är direkt farligt. Bakomvarande förväntar sig låg fart på husvagnar/släp men inte på andra fordon. Du riskerar att vara delaktig i en olycka pga att andra blir överraskade.
Jag hoppas innerligt att du håller till höger och lägger dig i vägrenen om någon kommer ikapp (vilket så klart händer oerhört ofta) när du kör på vanlig 90-väg. Om inte, kör du olagligt.