...

Moderator: Moderatorer

llesrof:
Absolut.. men det är ändå någon som man kan styra över själv.. Jag kan sluta lägga upp saker på sociala medier.. det är mitt eget val.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
torbjorn_75 skrev: "Mätningar visar att det skiljer i genomsnitt 2 km/tim vid kamerorna och mellan kamerorna.
Den skillnaden påverkar inte trafiksäkerheten eller miljön i någon större omfattning."
Jag håller med petsson, mätningar och statistik hit och dit. Jag kör 1000-tals mil på vägarna varje år och åker på många landsvägar med fartkameror.
Att medelhastigheten skulle skilja 2km/h mellan kamerorna är rent påhitt eller väldigt förenklad mätning.
Om det du skriver skulle stämma så skulle folk inte köra om mig fort som satan eller åka ifrån mig när jag kör 80km/h med GPS på 80-sträcka.
Men Petsson kanske spelar in den där videosnutten så får du se hur det ser ut runt fartkameror.
torbjorn_75 skrev: Målet med Actibump är inte att straffa folk till höger och vänster
som en del verkar tro, utan bara att få lägre hastighet.
På Actibumps hemsida kan man läsa följande:
"Hastigheterna för alla fordonstyper sänks".
Varför ska du utveckla och installera sensorer för lastbilar då?
Ja som jag skrev med ev. viktsensorer skulle öppningen kunna öppna mer när stora fordon kör för fort så att de också märker av det.
Actibump är till för att sänka hastigheten som du skrev själv, men de ska alltså inte gälla lastbilar och bussar som fortfarande kan dundra på utan att känna ett dugg?

Dessutom tycker jag att det bästa med Actibump är inte att Enbart få ned farten utan att vi som kör i angiven hastighet ska slippa straffas genom att åka puckelpist.
VolvoB20 skrev:Aktibump är dött...

I framtiden kommer alla bilar att övervakas automatiskt och bötfällas via Galileo (EUs egen GPS). Även trängselavgifter kommer att tas ut på samma sätt.

Systemet planeras fullt utbyggt under 2018 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder EUR.[/i

Detta låter dock ruggigt otäckt, senare i framtiden köper google detta system precis som de gjorde med Waze, så kan de skicka reklam till dig direkt baserad på din resmålshistorik.
skrothögen skrev:

I framtiden kommer alla bilar att övervakas automatiskt och bötfällas via Galileo (EUs egen GPS). Även trängselavgifter kommer att tas ut på samma sätt.

Systemet planeras fullt utbyggt under 2018 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder EUR.[/i

Detta låter dock ruggigt otäckt, senare i framtiden köper google detta system precis som de gjorde med Waze, så kan de skicka reklam till dig direkt baserad på din resmålshistorik.

Det görs redan, din mobil talar om var du befinner dig hela tiden.
torbjorn_75 skrev:
erikn skrev:Önskar att det fanns fler poliser som övervakade annat än hastighet.
Det är bara att söka till polisutbildningen, ansökningsperioden pågår just nu.
För gammal och villkorligt straff. Misskötte bokföringen i samband med att en firma jag hade gick i konkurs. Så jag är inget alternativ, men jag har faktiskt funderat på det.
skrothögen skrev:Ja som jag skrev med ev. viktsensorer skulle öppningen kunna öppna mer när stora fordon kör för fort så att de också märker av det.
Actibump är till för att sänka hastigheten som du skrev själv, men de ska alltså inte gälla lastbilar och bussar som fortfarande kan dundra på utan att känna ett dugg?
Ja precis, eftersom lastbilar och bussar sänker hastigheten med nuvarande system behöver de uppenbarligen inte känna en massa.
VolvoB20 skrev:
skrothögen skrev:

Det görs redan, din mobil talar om var du befinner dig hela tiden.

Medelst en lag baserad på ett direktiv som EU-domstolen slagit fast bryter mot de mänskliga rättigheterna.
av *pettson*
Bibeln och självutgiven statistik är tydligen något som folk går igång på i vårt avlånga land.
OM systemet vore så otroligt överlägset. Varför köar inte folk för att investera? Varför kom inte VTI fram till samma slutsats?
VTI har ju provat produkten och är inte imponerade. Olika Motorsällskap har varit inbjudna för demonstration av produkten och är ännu mindre imponerade. Man talar vackert om att cyklister mopedister och motorcyklister inte behöver åka i fällan för dom kan lätt ta sej runt. Ska vi se hur ena testinstallationen gjordes?

Här är bild ifrån uppsala.. http://www.hojrock.se/livsstil/visning- ... -actibump/
Mycket genomtänkt placering för fordon systemet aldrig testats eller certifierats för? Och återigen.. tunga fordon kan köra som dom vill för dom får ingen påminnare då systemet är kalibrerat ENDAST för bilister. Luckan går ned för alla fordon. Men bara lätt trafik känner av det. Motorcyklister och mopedister och cyklister får en omkullåkningsrisk medans bilister får full smäll och lastbilar.. tja dom märker inget. Har själv åkt lastbil med släp förbi motsvarande (NEJ jag körde inte) och det märks absolut inte ett smack mer än att du svagt kan höra att du passerat något. Det låter lika lite/mycket om du åker över med luckan stängd i det fallet. Så funktionen på större fordon är NOLL och intet..
xerent skrev:
VolvoB20 skrev: Det görs redan, din mobil talar om var du befinner dig hela tiden.
Medelst en lag baserad på ett direktiv som EU-domstolen slagit fast bryter mot de mänskliga rättigheterna.
Lik förbaskat samlas all information in, Operatörer, Google och Apple vet exakt var du befinner dig hela tiden, Affärer, banker o kontokortsföretag vet exakt vad du handlar var och när.

Inte nog med det, flera har sina mail i cloudet, gMail eller liknade och har därmed gett tillstånd för anda att läsa och använda all personlig info.

Snart kommer ett EU direktiv att även bilar ska hållas reda på. I USA vill även myndigheterna har möjlighet till att stänga ned bilen remote.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt