...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
C.W. skrev:nja, det gäller ju en 2-1 väg, dvs en väg med mitträcke där det växelvis är en eller två körbanor i samma riktning.
E4:an norr om Gävle t.ex.
Dessa brukar vara mellan 1-2,5 km långa och har 110 som hastighetsbegränsning.
Kommer man då ikapp ett husvangsekipage eller lastbil i högerfilen men med en bil framför som blockerar vänsterfilen kan det bli rent livsfarligt.
Hur då då? Jo. Varningskylten för att den tvåfiliga vägen blir enfilig sitter 400 meter innan filerna går ihop och ett otäckt vajerräcke tar vid. Om bilen framför inte tänker på andra medtrafikanter utan kör om i 'sakta mak' är det stor risk att tvingas tvärbromsa i omkörningsfilen med de konsekkvenser det kan ge för andra trafikanter.
Ett alternativ är ju att vänta tills en bil kört om, bedöma läget och omkörningssträckan och först därefter påbörja omkörningen. (igen, det är en tvåfilig motorled (2-1 väg) vi pratar om här). Har aldrig sett någon göra på detta viset. :)
Ligger du inte lite för nära framförvarande om du upplever detta som en risk?
av Droopy
Irriterar mig väldigt sällan i trafiken, det fins nästan alltid en lucka så man tar sig fram när folk har pakerat mitt i ett körfält, och jag bryr mig inte så mycket om de som kör 4 varv extra i rondeller och blinkar när de ska in och i och när de ska ur rondellen, kör någon om på motorvägen och lägger sig framför, lättar jag på gasen och skapar lucka, alternativt kör om och lägger mig längre fram.

Jag lärde mig att inte hetsa upp sig för sådanna saker då jag tog lastbilskort för snart 18år sedan, efter det körde jag personbil på ett helt annat sätt än innan, det jag hade mest nytta av var framförhållning och att använda speglarna, och att ta det lungt och inte bli irriterad på alla andra.

Visst, det har väl småbrunnint en och annan gång genom åren, men det är som sagt väldigt sällan jag irriterar mig över andras körsätt.
nu bor jag inte i någon storstad heller för där kan man ibland undra vad en del håller på med och hur de har tänkt. ( de få gånger jag bilat runt i tex Stockholm )

Nu menar jag inte att jag själv kör prickfritt el så, jag har nog irriterad en och annan jag med i trafiken.
Användarvisningsbild
av White
Mycket idioti har jag sett på vägarna i sommar, och många farliga situationer har det varit pga att somliga INTE kan eller borde få
köra bil! Men det som hände i dag på väg hem från jobbet tar ändå priset... :-O)

Jag körde på 80 väg med en Volvo S80 liggandes ett par hundra meter framför mig, denna svängde av på en parkerinsficka på höger
sida vid vägen och stannade.

När jag var ungefär femtio meter från denna S80 väljer den gamle mannen, som är förare av den bilen, att svänga rakt ut och ställa
sin bil tvärs över båda vägbanorna! :shock: Han hade ju missat avfarten han skulle vrida av på tidigare och tyckte tydligen att detta
var den absolut bästa manöver som gick att rädda situationen med för att slippa åka några hundra meter till för att kunna utföra en
säker vändning! (I D I O T !)

Behöver jag skriva att det är två härligt svarta bromssträck efter min bil i vägen nu, för att jag skulle slippa fronta gubben och
gummorna som åkte med honom rakt i sidan... :roll:
Användarvisningsbild
av wissel
Nu har jag än en gång lästa alla kommentarerna, jag gör det ibland för att det dels roar dels för att försöka
förstå vad som finns i trafiken ! Har sedan mitt inlägg blivit påkörd 2 ggr, en gång när jag parkerat LÄNGST bort på
Max parkering för att äta, en VIT skåpbil svänger direkt in jämte min bil så hans halva högersida träffade mitt vänstra hörn ! Dock hade han körkort (Svenskt), tror han köpt det i Borlänge eller kanske Madrid.....
Nästa träff när jag står i kö i väntan på Grönt ljus. Pang igen o en VIT bil d..l igen.
Mötte en Dam på enkelriktat häromdagen, jag vevade ner rutan då skriiiker hon " Håll käften Dra åt h-e" innan hon via cycklar o barnvagnar fortsatte färden.

En herre som har hela instrumentbrädan full med Pommes, Ketchup, dubbla korvar som omsorgsfullt intogs medan bilen vandrade mellan olika körfält, den bilen var också VIT. Samtliga av dessa VITA bilar är firmabilar av ett franskt märke....tror det sitter en "Larmbåge" i dörrfordret som släcker hjärnan på dom när dom sätter sig i bilen ?
Men att läsa er allas inlägg gör mig lite lugnare för då vet jag att jag inte är helt ute o cyclar o ställer till det !
Så bara en varning, akta er noga som faen för vita små skitbilar med firmatryck på sidorna......;-)
kebabpizza skrev:Man ska inte ha fördomar egentligen, men gamla gubbar överlag har noll koll, så är det bara.....
...och unga tjejer samt morsor som lämnat ungarna på dagis :mrgreen: Sedan har jag lagt märke till att många av till synes icke nordeuropeisk härkomst har en... hm... forcerad körstil. Egentligen är nog bara svenska medelålders män som kör vettigt. Ja, så länge de inte kör en nyare Audi :mrgreen:
wissel skrev:Nu har jag än en gång lästa alla kommentarerna, jag gör det ibland för att det dels roar dels för att försöka
förstå vad som finns i trafiken ! Har sedan mitt inlägg blivit påkörd 2 ggr, en gång när jag parkerat LÄNGST bort på
Max parkering för att äta, en VIT skåpbil svänger direkt in jämte min bil så hans halva högersida träffade mitt vänstra hörn ! Dock hade han körkort (Svenskt), tror han köpt det i Borlänge eller kanske Madrid.....
Nästa träff när jag står i kö i väntan på Grönt ljus. Pang igen o en VIT bil d..l igen.
Mötte en Dam på enkelriktat häromdagen, jag vevade ner rutan då skriiiker hon " Håll käften Dra åt h-e" innan hon via cycklar o barnvagnar fortsatte färden.

En herre som har hela instrumentbrädan full med Pommes, Ketchup, dubbla korvar som omsorgsfullt intogs medan bilen vandrade mellan olika körfält, den bilen var också VIT. Samtliga av dessa VITA bilar är firmabilar av ett franskt märke....tror det sitter en "Larmbåge" i dörrfordret som släcker hjärnan på dom när dom sätter sig i bilen ?
Men att läsa er allas inlägg gör mig lite lugnare för då vet jag att jag inte är helt ute o cyclar o ställer till det !
Så bara en varning, akta er noga som faen för vita små skitbilar med firmatryck på sidorna......;-)
Vita skåpbilar och dess förare är ett känt fenomen i hela världen
http://iloapp.llesrof.se/blog/trafikvett?Home&post=57
Användarvisningsbild
av erikn
Man förstår att det händer olyckor när man ser sånt här. Skulle bli irriterad av det mesta i den här filmen...

[youtube]i6cqHcrt1ko[/youtube]
Användarvisningsbild
av SvenB
kebabpizza skrev:Man ska inte ha fördomar egentligen, men gamla gubbar överlag har noll koll, så är det bara.....
Över 90 bast då, eller?

Sedan till Wissels vita skåpbilar.Har de Tre lingon på dörren och ett blåbär bakom ratten?
erikn skrev:Man förstår att det händer olyckor när man ser sånt här. Skulle bli irriterad av det mesta i den här filmen...

[youtube]i6cqHcrt1ko[/youtube]
Ryssland va..? Sjuttio års kommunism har gjort folk totalt oförmögna att ta ansvar :D Finns en kul site med en massa bisarra saker från forna Sovjetunionen: englishrussia.com
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 552

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]