...

Moderator: Moderatorer

Jag gick igenom en av resorna från Stockholm till Gävle och kunde plocka ut rätt många dimljus-terrorister. Satte ihop ett litet kollage.. :D

[youtube]lYSadnedcCM[/youtube]
Ok.. det får man väl inte ha? Tyckte det inte såg ut som DRL.. kolla lite längre tillbaka, när vinkeln inte är så skarp.

Lagen säger ju att man inte får ha mer än 2st ljuskäglor, bortsett från positionsljusen som får lysa samtidigt som halvljusen. Eller har jag missuppfattat?
joel80 skrev:Ok.. det får man väl inte ha? Tyckte det inte såg ut som DRL.. kolla lite längre tillbaka, när vinkeln inte är så skarp.

Lagen säger ju att man inte får ha mer än 2st ljuskäglor, bortsett från positionsljusen som får lysa samtidigt som halvljusen. Eller har jag missuppfattat?
Nej jag vet inte riktigt hur det är där... Meningen är kanske att dom ska vara nerdimmade till positionsljus och det får man ha vad jag vet om de uppfyller måtten.
Sicken disco-Volvo på slutet där! ;)

I övrigt så var det precis sådan användning av dimljus/drl/whatnot som jag menade tidigare. Nästan att man ser FLER bilar som kör sådär än bilar som INTE gör det idag oavsett tidpunkt på dygnet. Därför undrar jag lite om det är något standardläge på nyare bilar eller okunniga bilägare?
Såvitt jag märkt gör inte polisen något åt det heller, fast det är klart, om det vore en trafikkontroll så kanske ett gäng skulle bli invinkade men jag har aldrig varit med om att någon blivit ikappkörd och stoppad pga detta.

Och en liten rant om reflexer.
Det var först när jag själv tog körkort som jag insåg hur jävla dåligt man syns i mörkret, framförallt den här tiden på året. Därför har jag numera alltid minst 1 reflex på mig på kvällarna. På barnvagnen som visserligen har små reflexer här och var monterade jag faktiskt cykellampor på häromdagen, fram och bak. Premiärtestade igårkväll och många tittade som att jag vore dum i huvudet. :lol:
Oavsett kommer jag aldrig skicka ut mitt barn på kvällar utan reflexer, aldrig någonsin.
Nr9 är i sin ordning. Bilen är helbilsgodkänd i det utförandet. Tror faktiskt inte föraren kan styra över det ens.
Hittade det här på trafikverkets sida:
I dagsljus ska du använda halvljus, men du får även använda
annat ljus. Halvljus och annat ljus får inte användas samtidigt.
Annat ljus är ljus som avges från varsellykta, dimljusstrålkastare
eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.

Sida 4 i broshyren:
https://www.transportstyrelsen.se/Globa ... 9305_7.pdf

Jag tolkar det som att man inte får använda DRL samtidigt som halvljus.. Finns det verkligen bilar som har halvljus och DRL igång samtidigt?

Jag är fortfarande inte helt säker på att #9 hade DRL..
Tog ut en frame innan vinkeln blir för brant:
Bild
Är det inte så att Mercor har DRL och parkljus i samma lampa? Bara det att lampan dimmas ner då halvljuset tänds.
  • 1
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 356
ABS lampa lyser 740

Mät fall du har en trasig sensor!

Volvo 740 startar inte

Vad menar du med att "den inte ger ett ljud i[…]

Montera eget utblås