...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp !

Hur kunde det jag skrev missförstås?! Lika mycket som jag anser att allt jävla tjat om nollvision bara är en idiot ursäkt (som tydligen villigt godtas av en del svenskar) för att få in mer pengar till staten som kan betalas ut i olika typer av bidrag.............lika mycket anser jag att polisens resurser skall läggas på att ta fast & låsa in de som VÄLJER att köra påverkade. Med andra ord, prioriteringen som polisen har idag från politiker håll är att få in pengar & det får man inte om man tar fast knarkar Lasse med oförsäkrat fordon samt att hela jävla lögnen med nollvisionen inte går att upprätthålla då statistiken skulle visa på helt andra grejer.

Att en skötsam skattebetalande medborgare (helt i motsats till knarkaren/alkoholisten) väljer att med omdöme köra fortare än vad skyltarna, trafikmängden, vädret & vägen medger utgör ingen fara för vare sig själv eller andra.
Det som är av fara är den individ som VÄLJER att framföra ett fordon trots påverkan av droger/piller/alkohol. Enligt min mening är sådana människor endast en belastning för samhället & skall därför behandlas därefter... vilket innebär att resten av samhället skall skyddas i den mån det går.

Jag VÄLJER att inte köra påverkad av någonting & vill därför inte betala ÄNNU mer pengar än vad jag redan gör för mitt bilägande (som ändå inte kommer oss bilägare tillgodo) pga att trafikpolisen MEDVETET står på vägavsnitt under de tider de vet att arbetande skattebetalande svenskar (dvs de med betalnings förmåga) är på väg hem från jobbet.

Förstår du nu?
av anp
Kan hända att jag misstolkade ditt inlägg, men jag tycker fortfarande att det går att läsa in i ditt inlägg nedan att du fortsatt vill ha polisvarning av mötande.
En varnad mötande som är påverkad kan ju stanna, vända, ta annan väg i ett försök att undvika en kontroll.
Oavsett så är ju denne påverkad helt korrekt. Men varnas inte denne så hamnar h*n mest troligt i kontrollen, och plockas bort från vägarna.
Jag kör också för fort ibland, och jag tar gärna ( nåja ) en fortkörningsbot i en kontroll som också kan ta en påverkad förare. För de kontrollerna är försvinnande få idag i en tid då VV vill utöka antalet kameror ännu mer.
V70BiFuel03 skrev:Hhm, å andra sidan.... även om alkoholisten/pundaren/pillerknapraren varnas innan kontrollen.... vad ska han/hon göra åt det? Vi som väljer att ibland ha blyfot men INTE är påverkade kan ju lätta på foten medans de som är påverkade kommer att vara så vid eventuell kontroll vare sig de vill det eller inte.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
anp skrev:Kan hända att jag misstolkade ditt inlägg, men jag tycker fortfarande att det går att läsa in i ditt inlägg nedan att du fortsatt vill ha polisvarning av mötande.
En varnad mötande som är påverkad kan ju stanna, vända, ta annan väg i ett försök att undvika en kontroll.
Oavsett så är ju denne påverkad helt korrekt. Men varnas inte denne så hamnar h*n mest troligt i kontrollen, och plockas bort från vägarna.
Jag kör också för fort ibland, och jag tar gärna ( nåja ) en fortkörningsbot i en kontroll som också kan ta en påverkad förare. För de kontrollerna är försvinnande få idag i en tid då VV vill utöka antalet kameror ännu mer.
V70BiFuel03 skrev:Hhm, å andra sidan.... även om alkoholisten/pundaren/pillerknapraren varnas innan kontrollen.... vad ska han/hon göra åt det? Vi som väljer att ibland ha blyfot men INTE är påverkade kan ju lätta på foten medans de som är påverkade kommer att vara så vid eventuell kontroll vare sig de vill det eller inte.
Jag såg iof framför mig en vägsträcka där det INTE gick att svänga av/undkomma (vore ju utomordentligt osmart av lapplisorna att ställa sig på något annat ställe) ....... men, hur som helst...vad det gäller böter för fortkörning så är de marginalerna för små (dvs möjligheten att klara sig med bara böter). Varför ska en skötsam bilägare som väljer att köra 145km/h på en tom motorvägs sträcka FÖRLORA körkortet ?!?
Vad jag eftersträvar är frihet under ansvar, OM man pga oaktsamhet eller brist på hänsyn/sunt förnuft orsakar en olycka så får man stå för konsekvenserna...både pengamässigt & ta eventuellt straff.
Vad jag vänder mig emot är detta hyckleri om att farten dödar då alla med minsta förståelse vet att detta inte är sant. Att vistas i trafiken är & kommer ALLTID att vara förenat med risker....men dessa risker är sådana vi inte kan påverka i alla fall.
av Luthor
Hmm, kanske att "alkoholisten/pundaren/pillerknapraren" också saktar farten när du blinkar åt honom, vilket gör att han inte stoppas i hastighetskontrollen (och alltså kan fortsätta åka påverkad tills han kör över någon)... ?:-/
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Luthor skrev:
Hmm, kanske att "alkoholisten/pundaren/pillerknapraren" också saktar farten när du blinkar åt honom, vilket gör att han inte stoppas i hastighetskontrollen (och alltså kan fortsätta åka påverkad tills han kör över någon)... ?:-/
Jo, det stämmer väl..... skull det då inte vara bättre om polisen I FÖRSTA HAND satte upp kontroller där ALLA bilar vinkas in & där förarna kontrolleras för fylla/drograttfylla? Istället för att det står något mongo & gömmer sig med en fartkemera? ?:-/
:wink:
av Luthor
V70BiFuel03 skrev:
Luthor skrev:
Jo, det stämmer väl..... skull det då inte vara bättre om polisen I FÖRSTA HAND satte upp kontroller där ALLA bilar vinkas in & där förarna kontrolleras för fylla/drograttfylla? Istället för att det står något mongo & gömmer sig med en fartkemera? ?:-/
Absolut, i en perfekt värld skulle detta gå att genomföra... Men i verkligheten finns det ingen möjlighet i närheten av större städer, det är helt enkelt för många bilar för att hinna med... Därför får man inrikta sig på de felbeteenden som sker i trafiken, detta eftersom en onykter/påverkad förare ofta begår misstag i trafiken (för hög hastighet, konstiga filbyten, lämnar ej företräde m.m.)...
av anp
V70BiFuel03 skrev:
Luthor skrev:
Jag tror att de kombinerar kontrollen på så sätt att de dels tar fortkörare ( dessa förhärdade och livsfarliga mördare som kräver 150 liv om året enligt VV ) och dels tar de som uppvisar ett avvikande trafikbeteende, såsom påverkade förare mm oavsett hastighet.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Luthor !

Ja ja...du har onekligen rätt i att det inte skulle vara genomförbart i praktiken.

Anser i alla fall (cynisk som jag är) att om trafik polisens direktiv verkligen hade varit att hålla vägarna säkra så hade de ägnat mer (mycket stor del) av sina resurser till att fånga påverkade förare. Pundare är nästan undantagslöst ute på nätterna & alkohlister kan man bla lätt plocka en & en när de tar bilen hem från kvarters krogen (naturligtvis finns det alkohol & drog påverkade ute dygnet runt). Problemet är att den viljan inte finns från politiskt håll. När till & med polisen går ut offentligt & meddelar VAR & NÄR de ska ha fylle kontroller så är det uppenbart att det inte ska fångas för många.... (så gör de i alla fall i Göteborgs området då man kan läsa polisens "vecko schema" i GP.se).
Det är tyvärr så jävla mycket politik i detta & synd bara att stor del av befolkningen är så godtrogna att de inte ser igenom skiten.
av Luthor
V70BiFuel03 skrev:Luthor !

Ja ja...du har onekligen rätt i att det inte skulle vara genomförbart i praktiken.

Anser i alla fall (cynisk som jag är) att om trafik polisens direktiv verkligen hade varit att hålla vägarna säkra så hade de ägnat mer (mycket stor del) av sina resurser till att fånga påverkade förare. Pundare är nästan undantagslöst ute på nätterna & alkohlister kan man bla lätt plocka en & en när de tar bilen hem från kvarters krogen (naturligtvis finns det alkohol & drog påverkade ute dygnet runt). Problemet är att den viljan inte finns från politiskt håll. När till & med polisen går ut offentligt & meddelar VAR & NÄR de ska ha fylle kontroller så är det uppenbart att det inte ska fångas för många.... (så gör de i alla fall i Göteborgs området då man kan läsa polisens "vecko schema" i GP.se).
Det är tyvärr så jävla mycket politik i detta & synd bara att stor del av befolkningen är så godtrogna att de inte ser igenom skiten.
Håller helt med dig, allt för mycket av polisens arbete skall kunna mätas med statistik vilket gör att det hålls kontroller där man vet att det trillar in många böter... Tycker själv att en hastighetskontroll som man håller på en 30-sträcka utanför en skola eller dagis är värd 100 kontroller på en motorväg, men då får man inte lika många syndare i sitt nät vilket slår tillbaka eftersom politikerna vill att man skall dra in si och så många ordningsböter/rapporter på ett år...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del